عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
در حالی که سفر به عتبات از سوی ستاد کرونا ممنوع است، کاروان‌های غیرمجاز همچنان بدون توجه به ممنوعیت سفر به عتبات و لزوم رعایت نکات بهداشتی در این سفر، زائران را با خود همراه می‌کنند.

عقیق:همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، حرم امیرالمؤمنین (ع) سیاهپوش و پرچم عزا بر فراز ایوان نجف نصب شد.

شب گذشته موکب‌های عزاداری در اطراف حرم برپا شد و هر کدام در کنار عزاداری بین زائران حرم علوی غذا و نوشیدنی توزیع کردند.

صبح امروز نیز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در عراق، مراسم عزاداری به همت عتبه علویه و با حضور خادمان حرم امام علی (ع) برگزار شد.

حضور زوار ایرانی در حرم امام علی (ع) بدون ماسک!

علاوه بر این، برخی از زائران ایرانی که همراه با کاروان‌های غیرمجاز عازم عتبات شده بودند، شب گذشته در حرم امام علی (ع) حضور یافته و به عزاداری پرداختند. این امر در حالی است که زائرانی که همراه با این کاروان‌ها به عتبات مشرف می‌شوند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و الزامی به استفاده از ماسک ندارند.

مرزهای زمینی به روی زائران و مسافران عراق بسته است

حتی پس از ورود به ایران نیز در صورت بیماری کرونا کسی در مبادی ورودی از آنها آزمایش کرونا نمی‌گیرد. البته بیش‌تر کاروان‌ها با توجه به ممنوعیت تردد در مرزهای زمینی از طریق هوایی عازم عتبات می‌شوند؛ چرا که حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور می‌گوید: همچنان مرزهای زمینی برای تردد زائر و مسافر به عراق مسدود است و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد می‌شود.

کاهش تردد غیرمجاز از مرز مهران در روزهای اخیر

البته برخی از افراد در مرز مهران با داشتن ویزای عراق به این کشور سفر می‌کنند و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد که به گفته مرزنشینان، تعداد افرادی که از طریق مرز زمینی به ویژه مرز مهران عازم عراق می‌شوند، در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است و محدودیت‌ها در مرز مهران افزایش یافته است.

ممنوعیت اعزام به عتبات ادامه دارد، این بار فقط برای سازمان حج و زیارت!

با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز که به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر به عتبات بی‌توجه هستند و به نوعی ستاد کرونا را با اعزام غیرمجاز به عراق دور می‌زنند، همچنان به راحتی و بدون هیچ نظارتی با هزینه‌های بالا اقدام به مسافرگیری و جذب زائر می‌کنند و به نظر می‌رسد که اعزام زائر به عتبات فقط از طریق سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اصلی اعزام‌ها امری غیرقانونی است؛ چرا که ستاد کرونا سفر به عتبات را در ایام کرونا و وضعیت کنونی از ابتدای اسفند ۹۸ ممنوع کرده است و هیچ زائری در قالب کاروان رسمی حج و زیارت در ۱۵ ماه اخیر به عتبات سفر نکرده است.

با این وجود، سفر به عتبات به صورت شخصی یا گروهی با اخذ ویزای عراق توسط دلالان از ۱۴۰ تا ۳۵۰ دلار در حال انجام است و افراد با خرید بلیت هواپیمای نجف یا بغداد به راحتی می‌توانند عازم عراق شوند و به زیارت بپردازند.

کاروان‌های غیرمجاز نکات بهداشتی را در سفر به عتبات رعایت نمی‌کنند

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: با وجود ادامه روند اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان غیرمجاز یا حتی انفرادی، سازمان حج و زیارت هنوز اجازه اعزام زائر ندارد و بسیاری از دفاتر زیارتی هم تعطیل شدند و برخی هم با مشکلاتی مواجه هستند. اما به دلیل مصوبه ستاد کرونا و  ممنوعیت سفر به عتبات، این دفاتر اقدام به اعزام زائران به عتبات نکردند و همچنان تابع ستاد کرونا هستند.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت باز هم آمادگی خود برای ازسرگیری سفر به عتبات را اعلام می‌دارد، می‌افزاید: ما می‌توانیم همین زائران و افراد مستقل را که اکنون با شیوه‌های مختلف عازم عتبات می‌شوند، ساماندهی کرده و با رعایت پروتکل بهداشتی و هزینه‌ای پایین‌تر از کاروان‌های غیرمجاز، به عتبات اعزام کنیم و به نوعی دستورالعمل ستاد کرونا را بهتر اجرایی کنیم؛ چرا که اکنون افراد و کاروان‌هایی که به عراق اعزام می‌شوند، بسیاری از نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و جان زوار را به خطر می‌اندازند و به فکر سودجویی خود هستند و حتی در صورتی زائری با مشکلی مواجه شود یا بیمار شود، به دلیل نبود امکانات ایرانیان به ویژه مستقر نبودن هلال احمر برای درمان زوار، باید هزینه‌های بالایی برای درمان در بیمارستان‌های عراق بپردازند.

حال باید به این نکات اشاره کرد که اگر واقعا همه باید به دستورالعمل ستاد کرونا توجه و عمل کنند، چرا نهادی نظارتی در این زمینه وجود ندارد تا از اقداماتی خلاف مصوبه‌های ستاد کرونا جلوگیری کند؟ اگر سفر به عتبات برای سازمان متولی اعزام‌ها ممنوع است، پس چگونه برخی به صورت شخصی و گروهی عازم عتبات می‌شوند؟ اگر این سفرها مشکلی ندارد و حتی پس از ورود به ایران نیز زائران در سلامت هستند، چرا ستاد کرونا مجوزی برای برقراری سفرها حتی به صورت محدود صادر نمی‌کند؟ آن هم برای سفری که تا این اندازه مشتاق دارد و بسیاری ماه‌ها برای بازگشایی مسیر زیارت لحظه‌شماری می‌کنند و به گفته مصطفی قاسمی، مدیر عامل شرکت شمسا در سال ۹۷ حدود ۵۰۰ هزار نفر به عتبات اعزام شدند که این آمار از دو هفته قبل از اربعین تا یک هفته بعد از اربعین است و در ایام اربعین نیز با توجه به برخی محدودیت‌ها در آن سال حدود ۲.۵ میلیون نفر از کشورمان در حماسه اربعین حضور یافتند.

به گزارش فارس، در حالی که سفرهای خارجی برقرار است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، ستاد کرونا همچنان با برقراری سفر به عتبات موافقت نکرده است و میلیون‌ها عاشق حسینی در انتظار ازسرگیری سفر به عتبات هستند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین