عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
در حالی که هفته گذشته، متولیان مسجدالحرام برای پذیرش حدود 300 هزار زائر در ایام حج تمتع در حال برنامه‌ریزی بودند، حالا خبر می‌رسد گویا وزارت بهداشت این کشور با حضور 60 هزار زائر داخلی و خارجی برای انجام مناسک حج موافقت کرده است.

عقیق:با نزدیک شدن به ماه ذیالحجه و اطلاع‌رسانی نکردن سعودی‌ها درباره وضعیت پذیرش زائران در ایام کرونا، گمانه‌زنی‌ها از برپایی حج تمتع افزایش یافته است.

برخی از منابع آگاه از پذیرش ۱۵ درصد سهمیه کشورها در ایام حج امسال و برخی دیگر از منابع خبری از موافقت سعودی‌ها با پذیرش ۶۰ هزار زائر در حج ۱۴۴۲ خبر داده و مدعی شدند که عربستان سهمیه ۴۵ هزار نفری برای زوار خارجی پیش‌بینی کرده و ۱۵ هزار نفر نیز از افراد ساکن عربستان برای انجام مناسک حج تمتع وارد مکه مکرمه خواهند شد.

البته متولیان حرمین شریفین در روزهای گذشته حضور حدود ۳۰۰ هزار زائر را برای حج امسال پیش‌بینی کرده و آمادگی خود برای پذیرش این تعداد زائر در ایام حج با رعایت نکات بهداشتی را مطرح کردند، اما وزارت بهداشت عربستان با این تعداد زائر موافقت نکرده و به گفته منابع آگاه فقط  ۴۵ هزار زائر خارجی را با رعایت اصول بهداشتی خاص و همچنین واکسیناسیون حداقل ۱۴ روز قبل از ورود به سرزمین وحی پذیرش می‌کنند. 

این امر هنوز به صورت رسمی از سوی عربستان اعلام نشده است، اما برخی از مسؤولان کشورهای اسلامی همچون پاکستان نیز سهمیه پیش‌بینی شده برای حج امسال را تایید‌ کرده‌اند. با این وجود، سایر کشورهای اسلامی از نحوه پذیرش و تعداد زائران در حج امسال بی‌اطلاع‌اند؛ به طوری که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت گفته است: هنوز هیچ اطلاعی از نحوه پذیرش زائر خارجی از سوی عربستان نداریم.

مسؤولان کشورمان نیز با توجه به اینکه عربستان اطلاع‌رسانی رسمی درباره سهمیه و نحوه پذیرش زائران خارجی حج ۱۴۰۰ نکردند، درباره برنامه ایران به منظور تشرف به حج تمتع امسال اظهار نظر نمی‌کنند و همچنان منتظر اعلام رسمی سعودی‌ها هستند.

علاوه بر این، وزارت بهداشت سعودی‌ ضوابط و دستورالعمل‌های پیشگیرانه برای حج تمتع ۱۴۴۲ را تهیه و به کمیته حج این کشور ارسال کرده است که بر اساس آن کارگزاران حج و زائران باید ۱۴ روز قبل از آغاز مناسک حج و ورود به سرزمین وحی واکسن کرونا تزریق کرده باشند. همچنین جایی برای قرنطینه زائران خارجی حج تمتع مهیا شده تا زائران بعد از ورود به عربستان در آنجا به مدت سه روز قرنطینه شوند و بعد از آزمایش PCR کرونا و حصول اطمینان از سلامتی به انجام اعمال حج تمتع بپردازند.

ازدحام‌ نکردن در حرمین شریفین، حین مراسم و حتی هتل‌ها و سالن‌های غذاخوری از دیگر دستورالعمل‌هایی است که زوار باید به آن‌ توجه داشته باشند. در مراسم رمی جمرات نیز مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت عربستان، در هر طبقه باید زائران فاصله یک و نیم متری را رعایت کنند.

یکی دیگر از شرایط حضور زائران برای اعمال حج تمتع سال ۱۴۴۲ قمری، نداشتن بیماری زمینه‌ای و سابقه بیماری زائران در ۶ ماه گذشته است و در صورتی که فردی بدون توجه به این شرایط وارد مکه‌ مکرمه و مدینه منوره شود، در صورت بروز مشکل، عربستان هیچ‌گونه تعهدی را نمی‌پذیرد. علاوه بر این، امسال فقط افراد ۱۷ تا ۶۰ سال امکان تشرف به خانه خدا را دارند.

بر همین اساس، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از آمادگی برای تزریق واکسن زائران خانه خدا خبر داده و گفته است: در صورتی که سازمان حج و زیارت سهمیه را مشخص و اعلام کند، بر اساس برنامه‌ریزی با وزارت بهداشت واکسن زائران خانه خدا را تأمین و‌ در زمان مناسب تزریق می‌کنیم.

اکنون در صورتی که عربستان برای حج تمتع امسال فقط ۴۵ هزار زائر خارجی بپذیرد، به طور حتم سهمیه کشورها نیز به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت؛ چرا که هر سال قبل از ایام کرونا بیش از دو میلیون زائر برای مناسک حج تمتع وارد سرزمین وحی می‌شد که با توجه به پذیرش احتمالی ۶۰ هزار زائر (داخلی و خارجی)، این تعداد به حدود سه درصد تقلیل می‌یابد و با این حساب هم ممکن است سهمیه هر کشور با توجه به جمعیت و سهمیه قبلی به حدود سه درصد برسد.

این امر در حالی است که طی روزهای گذشته، مسؤولان مسجدالحرام برای پذیرش حدود ۱۵ درصد سهمیه کشورها در حال آمادگی بودند که با موافقت نکردن مقامات سعودی، تعداد زائران حج تمتع امسال به حدود ۳ درصد خواهد رسید. البته هنوز سعودی‌ها به صورت رسمی درباره نحوه پذیرش حجاج اطلاع رسانی نکردند و مسؤولان حج و زیارت و‌ بعثه مقام معظم رهبری نیز تا این لحظه از سوی عربستان دعوتنامه‌ای نداشتند و حتی تفاهم‌نامه حج بین عربستان و‌ کشورهای اسلامی به امضا نرسیده است.

در صورتی که حدود سه درصد سهمیه کشورها به حج ۱۴۰۰ مشرف شوند، از بین ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی که سال گذشته در انتظار تشرف به خانه خدا بودند، فقط ۲ هزار و ۶۲۵ ایرانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که البته با توجه به شرایط کرونا در منطقه و کشورهای اسلامی نمی‌توان به طور دقیقی در این باره پیش‌بینی کرد؛ چرا که هند به عنوان سومین کشور دارای بیش‌ترین سهمیه که سال گذشته در تدارک اعزام ۱۴۰ هزار زائر بود، همچنان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و ممکن است سعودی‌ها برای حفظ سلامت زوار از پذیرش زائران این کشور به طور کلی خودداری کند و سهمیه آنها به سایر کشورهای اسلامی اختصاص یابد.

به گزارش فارس، سهمیه ایران در حج تمتع سال گذشته ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود، اما با توجه به نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عربستان، هیچ یک از ایرانیان در حج سال گذشته شرکت نکرد و این مناسک فقط برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد که البته سعودی‌ها مدعی بودند ۷۰ درصد از این سهمیه به خارجی‌های ساکن عربستان اختصاص یافته است.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین