عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
حجت الاسلام پناهیان:
حجت‌الاسلام پناهیان گفت: بی‌تعهدی و بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است و رقیب افرادی که دلسوزانه وارد انتخابات شده‌اند اغواگری دشمنان نظام است که می‌گویند انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات وجود ندارد.

عقیق:نخستین همایش ملی «الی‌الحبیب» با حضور ۳۰۰ مداح شاخص و جوان کشور و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طی دو روز در مجتمع مهدی یاوران قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، با اشاره به اینکه مداح نیز در حقیقت رسالت تبلیغ آموزه‌های دینی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: این فعالیت‌های تبلیغی موجب ارتقای سطح علمی و معنوی افراد می‌شود. تبلیغ، یک حرکت عالمه و در راستای مسیر انبیای الهی است.

وی با بیان اینکه خلوص حکمت‌زاست و حکمت و تبلیغ باید در کنار یکدیگر قرار گیرد، عنوان کرد: اگر حکمت در قلب جوشید به زبان نیز جاری می‌شود؛ مبلّغ حکیم با مبلغی که حکیم نیست تفاوت‌های زیادی دارد.

این سخنران مذهبی خاطرنشان کرد: در عملیات ابلاغ و تبلیغ دو امر صورت می‌گیرد که نخست برهان آوردن برای اثبات حقانیت یک امر و دوم نیز توصیف کردن یک حقیقت است که آیات قرآن کریم نیز بیشتر از اینکه در مورد اثبات حقانیت باشد به توصیف خداوند، معاد، مؤمنان، کافران و انبیای الهی می‌پردازد.

وی عنوان کرد: ما برای توصیف و تبیین کارکردی ولایت فقیه یک کتاب هم نداریم و بیشتر کتاب‌های موجود فقط به اثبات ولایت فقیه می‌پردازد و استدلالی است در حالی‌ که رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰ سال پیش به خبرگان فرمودند که باید فواید ولایت فقیه را برای مردم ذکر کنیم تا مردم به سمت این نظریه حرکت کنند.

مداحی؛ تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است

پناهیان اثرگذاری توصیف را بیشتر از استدلال دانست و مطرح کرد: کار مداحی، تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است و استدلال بدون توصیف برای مخاطب چیزی جز نفرت ایجاد نمی‌کند. غربی‌ها هم در تهاجم فرهنگی به توصیف می‌پردازند اما باز هم ما به استدلال می‌پردازیم و ناموفق می‌شویم، ما فقط در توصیف عاشورا توانسته‌ایم موفق باشیم به همین علت هم امروز اقشار مختلف جامعه امام حسینی هستند.

وی با تاکید بر اینکه استدلال کسی را عاشق نمی‌کند، عنوان کرد: توصیف انسان را از استدلال بی‌نیاز می‌کند و اجازه نمی‌دهد استدلال غلط را بپذیریم و در نقطه مخالف توصیف مطلوب موجب به دل نشستن استدلال درست می‌شود.

دروس دینی در فضای آموزشی نفرت نسبت به دین را همراه دارد

پناهیان با اشاره به اینکه برخی از دروس دینی در فضای آموزشی کشور چیزی جز نفرت نسبت به دین به دنبال ندارد، اظهار کرد: اینکه ما در این کتب با استدلال به دنبال تحمیل آموزه‌های دینی هستیم کار اشتباهی است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه فقط یک صفحه در مورد حضرت عباس(ع) تاریخ مستند وجود دارد، خاطرنشان کرد: اخلاص ایشان موجب شد تا همه مردم این شخصیت را بشناسند هر چند نسبت به شخصیت‌های دیگر اطلاعات زیادی از ایشان در دسترس نیست، این موضوع به توصیف مطلوب از واقعه کربلا نیز ارتباط دارد که موجب معرفی این شخصیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در گودال، بیشتر از آنکه از به شهادت رسیدن برادر خود ناراحت باشند نسبت به از دست دادن امام زمان خود ناراحت بودند اما تا به امروز کمتر با این نگاه، به روضه‌ گودال پرداخته شده است.

پناهیان با تاکید بر اینکه حجاب، نماز و دیگر اوامر دین باید برای مردم توصیف شود، عنوان کرد: اگر در توصیف خوبی‌ها موفق باشیم هیچ نیازی نیست که علت پرداختن به خوبی‌ها را برای مردم بگوییم و فقط با توصیف مردم خود مدافع خوبی‌ها می‌شوند.

بی‌تعهدی رقیب اصلی ما در انتخابات است

وی با بیان اینکه انتخابات از فضای دعواهای تند جناحی دور شده است، گفت: بی‌تعهدی و بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است و رقیب افرادی که دلسوزانه وارد انتخابات شده‌اند اغواگری دشمنان نظام است که می‌گویند انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات وجود ندارد و در نقطه مقابل ما وظیفه داریم به توصیف زیبایی‌های انجام مسئولیت سیاسی بپردازیم.

پناهیان رقابت در این انتخابات را رقابت اصیل خواند و عنوان کرد: افرادی که در صحنه انتخابات مانده‌اند نیز تفاوت‌های اساسی دارند و رقابت باید در میان این افراد شکل گیرد درحالی‌که برخی فکر می‌کنند رقابت باید میان دلسوزان نظام و توهین کنندگان به نظام باشد و توهین‌ها خون انقلابی‌ها را به جوش آورد و غیر انقلابی‌ها را تحریک کند و یک آش شعله‌قلم کاری درست شود تا ما به ناشایسته‌ترین فرد رأی دهیم تا فرد دیگری رأی نیاورد.

وی با تاکید بر اینکه در دعوای جناحی ضعیف‌ترین افراد روی کار می آیند، گفت: اگر دعوا تبدیل به رقابت شود مسیر درست را دنبال خواهیم کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اکنون رقابت میان دو قطبی‌های کاذب نیست و جناح‌هایی که تهمت‌های نادرست را به نظام نسبت می‌دهند دیگر جایی ندارند؛ ما همیشه نسبت به انتخاباتی که در آن رقابت میان دلسوزان و غیردلسوزان کشور باشد معترض بودیم.

وی با طرح این سئوال که آیا در انتخابات باید با چوب یکدیگر را بزنند تا افراد جمع شوند، ادامه داد: اگر یک جایی دعوا و کتک‌کاری باشد مردم بیشتر جمع می‌شوند اما اگر یک نفر حرف حساب بزند و دوستی باشد کسی جمع نمی‌شود و همه بدون تفاوت رد می‌شوند.

پناهیان با اشاره به اینکه افرادی که شایسته کاندیدای ریاست جمهوری هستند نباید با یکدیگر دشمنی کنند، تصریح کرد: گِل باید گرفت درب مملکتی را که انسان‌های شایسته ریاست جمهوری آن با یکدیگر دشمنی کنند؛ فحش‌کشی، دشمنی، آبروریزی، تخریب و تهمت جاذبه دارد اما نتیجه آن الزاماً قرار نیست انتخاب بهتر باشد. مراجع تقلید نیز مقلّدهای مختلفی دارند اما هیچگاه با یکدیگر دعوا نمی‌کنند تا مقلّدان خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: بنده مانده‌ام که چرا برخی از حزب‌الهی‌ها راه افتاده و به دنبال تغییر وضعیت هستند، موضوع بنده عملکرد شورای نگهبان نیست بلکه روی صحبتم با افراد معترض است که فقط می‌گویند انتخابات رقابتی نشده است و این رقابت یعنی آیا چنین جامعه‌ای رو به اصلاح خواهد رفت؟

عرصه سیاسی جای خروس‌جنگی‌ها نیست!

پناهیان خاطرنشان کرد: فردی که به دنبال عرصه سیاست است و با یک کلمه نامردانه می‌تواند کشور را به هم بریزد؛ آیا واقعا عرصه سیاست جای این افراد است؟ طرف خودش ترک زبان و ۲۰ سال است در این کشور مسئولیت دارد بعد به راحتی می‌گوید ترک‌ها را در این مملکت تحویل نمی‌گیرند. انتخاباتی که با حضور این افراد دنبال شد باز هم مشخص نیست چه مشکلی برای کشور پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: برخی احمقانه می‌گویند «جمهوریت از بین می‌رود اگر فلان شود، بنده نمی‌دانم این چه تعبیری است که در نهایت بیشعوری از جمهوریت مطرح می‌کنند هر موقع انتخابات به جایی رسید که گزینه‌های مختلف به یکدیگر احترام گذاشتند و همدیگر را تخریب نکردند و انتخاب را بر اساس برنامه‌هایشان به مردم واگذار کردند در حقیقت ما انتخابات درست را رقم زده‌ایم.

این شخصیت سیاسی مطرح کرد: چند روز است بنده از سوی مذهبی‌ها هم اعتراض می‌شوم؛ در حالی‌ که رقابت میان چند خروس جنگی رقابت نیست؛ دعواست و اصلا شایسته نیست برخی افراد در عرصه سیاست ورود کنند، نمایندگان افکار مختلف باید باشند، اما وجود این افراد باید مطابق با قانون، ادب، حیا و نجابت باشد چرا که همانطور که در روایات داریم مردم بیشتر شبیه مسئولان خود می‌شوند تا شبیه پدر و مادر خود.

زیبایی سیاست باید برای مردم توصیف شود

وی خاطرنشان کرد: زیبایی فعالیت سیاسی و طهارت و اخلاق که مسئولان سیاسی باید داشته باشد باید در جامعه توصیف شود، نه اینکه در میان مردم ضرب‌المثل باشد که حضور در عرصه سیاست پدرسوختگی می‌خواهد، زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز این ضرب‌المثل به گونه دیگری وجود داشت و مردم می‌گفتند که علی(ع) باید حکومت را به معاویه واگذار کند.

پناهیان با تاکید بر اینکه دشمنام دادن به اصل سیاست و انتخابات اشتباه است، اضافه کرد: برخی می‌گویند انتخابات محل ظهور پدرسوختگی افراد است درحالی‌که اگر جناح‌ها با ضابطه‌مندترین نیروهای خودشان را به صحنه بیاورند مشکلی برای انتخابات وجود نخواهد داشت؛ اصل سیاست زیباست اما افرادی باید وارد انتخابات شوند که درست باشند و با یکدیگر دشمنی نکنند.

وی با بیان اینکه رقیب اصلی ما در این انتخابات قهر کردن با صندوق است، گفت: نمایندگان افکار متعدد در جامعه باید در صحنه باشند چرا که بدون حضور آن‌ها جامعه رشد نمی‌کند حتی نماینده فکر غلط هم باید در صحنه حضور داشته باشد چرا که موجب مشخص شدن خط فکری درست می‌شود اما رعایت قانون و حفظ اصول، احترام‌ها و خط قرمزها مهم است.

پناهیان ادامه داد: اینکه وحشی‌گری میان سیاسیون عامل انگیزه در رقابت‌های سیاسی شود امر اشتباه است. مداحان با بهره‌مندی از فرصت هیأت، باید زیبایی یک انتخاب درست و عرصه سیاست را با زبان هنر برای مردم توصیف کنند.

 

 

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین