عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
احکام رمضانیه |
برخی خیال می کنند چون شغل سخت دارند، می توانند صبحانه را در منزل خورده و به سرکار بروند که درست نیست؛ این اشخاص باید نیت روزه کنند.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم نگاه شما می شود.

   

بسم الله الرحمن الرحیم

در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خبر آوردند که خانمی به کارگر خانه خود بدزبانی کرده و فحش داده و روزه هم بوده است.

پیامبر(ص) فرمود: آن خانم بیاید،  حضرت غذایی را جلوی او گذاشته و فرمودند: بخور.

آن خانم عرض کرد: یا رسول الله، من روزه دار هستم؛ حضرت فرمود: این چه روزه ای است که زبان تو به فحش و بدزبانی باز شد.

«انّ الصوم لیس من الطعام و الشّراب/ روزه فقط این نیست که از خوراک و نوشیدنی اجتناب کنید».

کسی که روزه دارد، باید تمرین کند که سبک زندگی او سبک زندگی دینی شده و غضب خود را خاموش کرده و زبان خود را از ناسزا پاک نماید.

    

اما احکام؛

یکی از مسائل مهم در ماه مبارک رمضان، مسائل مربوط به مشاغل سخت است؛ چون در کل دنیا اقشاری را داریم که شغل آنان جزو مشاغل سخت است و در ماه مبارک رمضان احساس می کنند که روزه داری برای آنان مشکل است و مرتب سؤال می کنند چه کنیم؟

مثل معدن کار ، کشاورز ، شاطر ، چوپان ، راننده تاکسی ، کارگر .

این افراد گلایه دارند که ما اگر بخواهیم روزه بگیریم، توان ادامه روزه را نخواهیم داشت؛ مخصوصا ایامی که در تابستان واقع شود؛ البته ماه مبارک رمضان امسال در فصل بهار است و روزها مقداری کوتاه تر و مقداری خنک تر است و شاید این بهانه کمتر باشد؛ اما در عین حال افرادی هستند که گلایه دارند و می گویند نمی توانیم روزه بگیریم.

    

پاسخ این سؤال چیست و این افراد چکار کنند؟

یکی از عذرهای روزه خوردن، شغل سخت نیست؛ یعنی هیچ فقیه و مجتهدی فتوا نداده است که اگر کسی شغل سخت دارد، می تواند روزه را بخورد.

    

اما راهکار این مسئله چیست؟

۱. اگر می تواند شیفت کاری خود را تغییر دهد، باید این کار را انجام دهند؛ مثل نانواها که نیازی نیست که شیفت کاری خود را در صبح قرار دهند؛ این عزیزان می توانند شیفت کاری خود را به عصر تغییر دهند و روزه خود را بگیرند.

   

۲. بعضی از افراد می توانند مرخصی بگیرند که باید این مرخصی را با ماه مبارک رمضان همراه کنند تا بتوانند روزه خود را بگیرند.

    

۳. برخی از افراد می گویند شیفت قابل تغییر نیست و نمی توانیم مرخصی بگیریم؛ این شخص می تواند هر روز به سفر رفته و تقریبا ۲۵ کیلومتر برود و در آنجا چیزی بخورد و این راه را برگردد و چون مسافر بوده، از نظر شرعی مشکلی ندارد و خود شرع مقدس این راهکار را قرار داده و کلاه شرعی هم نیست و همه روزه این کار را انجام دهد و روزه خود را بگیرد.

    

۴. اگر کسی گفت که من نه می توانم هر روز به سفر بروم و نه می توانم مرخصی بگیرم و نه می توانم شیفت کاری خود را تغییر دهم، آخرین راهکار این است که این شخص از ابتدای سحر روزه خواری نکند؛ برخی خیال می کنند چون شغل سخت دارند، می توانند صبحانه را در منزل خورده و به سرکار برود که درست نیست؛ این اشخاص باید نیت روزه کرده و به سرکار خود بروند و در هنگامی که وضعیتشان بحرانی شد و نتوانستند روزه خود را نگه دارند و توان نداشتند و به حرج (مشقت و سختی غیرقابل تحمل) افتادند، روزه خود را افطار نمایند و بخورند.

این کار روزه خواری عمدی نیست و کفاره نخواهد داشت؛ فقط باید بعد از ماه رمضان، آن را قضا نمایند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

     

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین