عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
در روایتی از امام جواد علیه السلام نقل شده است که «زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‌ها خوب است، ولی با فضیلت‌ترین زمان زیارت آن حضرت، ماه رجب است.»

عقیق:زیارت رَجَبیّه از جمله زیارات مأثور (روایت شده از شخص معصوم) است که بر استحباب آن در ماه رجب تأکید شده است. به گفته شیخ طوسی، این زیارت از ناحیه امام زمان (عج) صادر شده است. در زیارات امام حسین (ع) نیز زیارتی به نام زیارت رجبیه وجود دارد.

در کتاب‌های معتبر شیعه، از قبیل کافی، تهذیب الاحکام، کامل الزیارات، عیون اخبار الرضا (ع) و… گزارش شده است، امام جواد علیه السلام فرمود: «زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام از حج فضیلت بیشتری دارد.»

آن حضرت در پاسخ به این سوال که هر گاه کسی به حج رفته و پس از بازگشت از حج به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شده و آن گاه هزینه و مقدمات سفر دوباره به حج برایش فراهم شد، آیا بهتر است به حج رود یا برای زیارت امام رضا علیه السلام راهی خراسان شود، فرمود: «… اگر به خراسان رود و به امام رضا علیه السلام سلام کند، فضیلت بیشتری دارد. لیکن این سفر باید در ماه رجب باشد.»

علامه مجلسی از این روایت برداشت کرده است که زیارت آن حضرت در ماه رجب مستحب مؤکد است و به طور خاص در این ماه بر آن تأکید شده است.

در روایتی دیگر، از امام جواد علیه السلام نقل کرده‌اند: «زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‌ها خوب است، ولی با فضیلت‌ترین زمان زیارت آن حضرت، ماه رجب است.»

در ابتدای شیوع کرونا حرم امام رضا (ع) به طور کامل بسته شد. دل‌های مشتاقان به زیارت سخت به تنگ آمد. بعد از گذشت زمانی رفته رفته صحن‌های حرم باز شد اما رواق‌ها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی همچنان به روی زائران بسته ماند.

مشتاقان به زیارت امام رئوف، تنها از داخل حیاط و با فاصله‌ای زیاد و چشمی گریان به امام سلام داده و عبور می‌کردند.میله کشی‌هایی تا ایوان روبروی ضریح انجام شد و افراد به صورت صف کشیده و منظم توانستند از این زیارت تا جلوی ایوان طلا استفاده کنند.

بعد از مدت کوتاهی که رفته رفته موج‌های کرونایی رو به کاهش گذاشت و آمار جان باختگان روند نزولی پیش گرفت خادمان حرم رضوی برای زیارت حرم رضوی تدبیر جدیدی اندیشیدند.

سعیده محمودی سرکشیک انتظامات بانوان آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: دارالسیاده مخصوص آقایان بوده است و هیچ زمانی بانوان نمی‌توانستند ورود پیدا کنند اما بعد از شیوع کرونا و تدابیر اتخاذ شده از سوی تولیت آستان قدس رضوی نرده‌هایی کشیده شد تا همه از زیارت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ورودی خواهران از سمت مسجد گوهرشاد که تا کنون امکان ورود نداشته‌، باز شده است. بانوان از سمت صحن انقلاب که پیشِ روی حضرت است و صحن جمهوری که از سمت کفشداری شماره دو امکان ورود دارد می‌توانند بالای سر حضرت را زیارت کنند. صحن آزادی که قبلاً تنها محلی برای ورود بانوان بوده است امروزه آقایان نیز می‌توانند وارد شده و به زیارت پایین پای حضرت مشرف شوند.

محمودی افزود: این نرده کشی‌هایی که در زمان کرونا اجرا شده، بسیار مطلوب است. ما خادمان همیشه اصرار بر این شیوه داشتیم و زمان‌هایی با دیگر همکارانمان دستمان را به هم گره می‌کردیم تا مانند نرده عمل کند اما کرونا باعث شد تا این نرده کشی وضعیت خوبی را رقم بزند. همه زائران با ادب خاصی به زیارت این امام همام مشرف می‌شوند.

 

چای عراقی در حرم امام رضا (ع)

از باب الرضا (ع) صحن جامع رضوی به سمت صحن کوثر که برویم خیمه‌ای را می‌بینیم که نام چایخانه حضرت رضا (ع) بر آن نقش بسته است. در ساعاتی خاص زائران برای عطر شیرین چایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در لیوان‌های کاغذی ریخته می‌شود، صف می‌بندند.

محسن آشمیدن مسئول چایخانه و خدمتگزار زائران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های این چایخانه گفت: فعالیت‌های این چایخانه قبل از کرونا آغاز شد ولی به دلیل وضعیت بحرانی کرونا تعطیل شد و اکنون با رعایت موارد بهداشتی به زائران حریم امن رضوی خدمتگزاری می‌کند.

وی ادامه داد: زائران سلطان علی ابن موسی الرضا (ع) برای کلیه پرسنل آستان قدس بسیار ارجمند و عزیز هستند و ما با تمام توان بهترین پذیرایی را از زائران انجام خواهیم داد.

فعالیت ‬بیش از هزار نفر در چایخانه حضرت رضا (ع)

آشمیدن ادامه داد: به طور کلی خادمان به صورت دو شیفت تقسیم شده که هر شیفت هشت کشیک دارد. هر کشیک تقریباً هفتاد پرسنل دارد و در مجموع ۱۱۲۴ نفر در این چایخانه فعالیت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه از ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹ فعالیت‌های چایخانه مجدداً برقرار شده و به زائران خدمت رسانی می‌کند، ادامه داد: این چایخانه از ساعت ۱۴ و سی دقیقه تا بیست دقیقه مانده به اذان مغرب و عشا و سپس بعد از نماز مغرب تا ساعت ۱۹ و سی دقیقه از زائران پذیرایی می‌کند. البته اگر محدودیت‌های کرونایی برداشته شود تا ساعت ۲۲ در خدمت زائران خواهیم بود.

این خادم حرم رضوی با بیان اینکه تأسیس این چایخانه با هدف پذیرایی از زائران علی این موسی الرضا (ع) و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مسیر نجف به کربلا و موکب‌های اربعینی در حرم رضوی انجام شده است، گفت: در مناسبت‌های خاص حجم پخش پذیرایی بیشتر است. روزانه در ایام معمولی هفته بین ۸ تا ۹ هزار لیوان در این چایخانه مصرف می‌شود. در روزهای خاص و مناسبتی بین ۱۶ هزار مصرف هم داشته‌ایم. همچنین پنجشنبه و جمعه‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ هزار مصرف لیوان داریم. قبل از اذان چای معمولی و بعد از اذان دم‌نوش به و سیب و یا «به لیمو» به زائر داده می‌شود.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین