عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
با وجود تشکیل جلسه برای برپایی مراسم اعتکاف و جشن‌های رجبیه اما تکلیف این مراسم مذهبی در هاله‌ای از ابهام و مناقشه قرار دارد.

عقیق:آن‌طور که از شواهد امر پیداست، اختلاف‌نظر برای برگزاری مراسم اعتکاف در سال جاری به گونه‌ای است که هنوز نتوانسته مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را به همراه داشته باشد.

حجت‌الاسلام حریزاوی معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آخرین تصمیمات کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی کرونا درباره برگزاری مراسم اعتکاف سال جاری گفت: موضوع برپایی مراسم اعتکاف، جشن‌های رجبیه و مراسم دعا و تضرع در آخرین جلسه کمیته اجتماعی، امنیتی ستاد ملی کرونا و با حضور معاونان وزارت کشور، وزارت بهداشت و نماینده دستگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه این کمیته، احتمالاً برپایی مراسم اعتکاف در شهرهای آبی با چند شرط مجاز خواهد بود، گفت: از جمله این شروط، ظرفیت معلوم و محدود، تأیید مکان برگزاری از سوی مسئولان ذی‌ربط و ارائه تست منفی کرونا با کدملی از جمله شروطی است که مدنظر قرار خواهد گرفت.

 بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر 9 شهرستان در وضعیت قرمز، 39 شهرستان در وضعیت نارنجی، 228 شهرستان در وضعیت زرد و 172 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تهران نیز با توجه به افزایش تعداد بیماران در بیمارستان‌ها در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.

سال گذشته نیز مراسم اعتکاف از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شد و حجت‌الاسلام جلالی معاون سابق فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفته بود: سلامتی مؤمنان را در اولویت قرار می‌دهیم و بر اعتکاف رمضانیه تمرکز می‌کنیم که البته این اظهارات عملی نشد و اعتکاف رمضانیه به اجرا درنیامد و حتی برنامه‌های شب‌های قدر هم تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت و لغو شد.

تصمیم درباره برگزاری مراسمات آیینی و مذهبی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در هاله‌ای از ابهامات قرار داشت. تصمیم امروز ستاد ملی کرونا درباره لغو مراسم اعتکاف در شهرهای پرخطر در حالی است که جشنواره فیلم فجر کمتر از 10 روز گذشته و با هشدار بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و درمان، در پایتخت و شهرهای اطراف برگزار شد.

در روزهای پایانی آبان‌ماه امسال و در میانه شدت همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، زمزمه‌های تعویق زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و یا لغو آن به گوش رسید و حتی برخی رسانه‌ها اخباری منتشر کردند که زمان برگزاری آن به خرداد سال 1400 موکول شده است اما با این وجود، تصمیم تعویق و تأخیر در برگزاری جشنواره عملی نشد و مقامات برگزاری جشنواره تصمیم گرفتند که با برنامه‌ای، مقدمات برگزاری جشنواره را در زمستان امسال فراهم کنند.

یک روز پس از شروع به کار جشنواره فیلم فجر، سید عباس صالحی با تشبیه روزگار حاضر به دوران جنگ و تداوم برگزاری جشنواره‌های هنری صراحتاً گفته بود "صلاح ندانستیم جشنواره‌ها تعطیل شود".

هرچند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها نسبت به حفظ سلامت شهروندان و هم‌وطنان در جلسات و محافل مختلف تأکید کرده است اما نگرانی‌های این روزهای مسئولان و مقامات در مواجهه با مراسمات مذهبی باید همان اندازه‌ای باشد که برای دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری وجود دارد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین