عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
آیت الله جاودان:
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان برای بی نهایت شدن خلق شده است، گفت: نماز انسان را به بی نهایت شدن می‌رساند.

عقیق:آیت الله محمدعلی جاودان، در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد (ره) برگزار شد، اظهار داشت: انسان آفریده شد تا بی نهایت شود.

وی با بیان اینکه هر موجودی تعریف خاص خودش را دارد، ادامه داد: اما انسان تعریف ندارد. گاهی تعریف آدمی گرگ می‌شود، گاهی نیز تعریفش خوک است و گاهی از او به عنوان فرشته یاد می‌شود؛ البته می‌گویند وقتی فرشتگان می‌بینند در قلب یک جوان به سبب امور شهوانی آشوبی به پا شده و همانند یک آتشفشان از دلش آتش می‌بارد اما او به سبب ترس از خدا با آن گناهان مبارزه می‌کند، انگشت به دهان متحیر می‌شوند که چگونه ممکن است یک انسان چنین به گناه پشت کند.

آیت الله جاودان با بیان اینکه انسان می‌تواند به جایگاه و مقامی برسد که فرشتگان در حیرت غرق شوند، عنوان کرد: عرض شد که انسان برای بی نهایت شدن خلق شده است. برای مثال یک کبوتر را می‌توان تعریف کرد و گفت توانایی او تا چه حد است؟ خواسته‌هایش چیست؟ جسمش چگونه است؟ با پاسخ به همین نوع سوالات کبوتر تعریف می‌شود اما انسان را نمی‌توان تعریف کرد چون بخشی از وجودش در بی نهایت خوبی‌ها و بخش دیگر در بی نهایت بدی قرار دارد، برای همین وقتی در گناه غرق می‌شود استعداد بی نهایت شدن را از دست می‌دهد و در زمره بازندگان قرار می‌گیرد.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه انسان گناهکار همه داشته‌ها و فرصت‌های خود را از دست می‌دهد، تصریح کرد: قرآن بارها درباره خسران سخن گفته است، انسان گناهکار همه فرصت‌های خود را برای بی نهایت شدن می بازد برای همین همواره در خسران و زبان به سر می‌برد. انسان می‌تواند به جایی برسد که همه عالم در مشت او باشد و به فرمانش رفتار کند. حال اگر کسی این موقعیت را به خواسته‌های نفسانی بفروشد چقدر زیان کرده است؟! همه این امور حول اراده انسان صورت می‌پذیرد.

جاودان ادامه داد: اگر آدمی اراده کند و در برابر اراده خود محکم و مقاوم باشد بی نهایت می‌شود، این انسان سایه خدا خواهد شد. خدا فوق بی نهایت است و انسان اگر به بی نهایت برسد سایه بی نهایت می‌شود. کسی که این بی نهایت شدن را به یک خواسته بی ارزش می‌فروشد خود را در مسیر نابودی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ موجودی مانند انسان نمی‌تواند خوب یا بد باشد، گفت: گاهی قرآن کریم از برخی انسان‌ها با عنوان چهارپا یاد می‌کند گاهی اوقات نیز آنان را بدتر از چهار پا می‌داند. انسان با اعمالی که انجام می‌دهد باطن حقیقی خود را خلق می‌کند برای همین بعضی انسان‌ها در قیامت به زشت‌ترین و یا زیباترین چهره‌ها که بیانگر باطن آنان است، محشور می‌شوند.

آیت الله جاودان با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز، خاطرنشان کرد: انسان اگر می‌خواهد به بی نهایت برسد نماز خودش را باید درست کند، اگر نماز انسان درست شود همه امور انسان اصلاح می‌شود. بنابراین به هر میزان نماز انسان خوب باشد اراده آدمی برای حرکت به سوی بی نهایت شدن تقویت می‌شود. نماز وقتی درست می‌شود که انسان اعضا و جوارح خود را کنترل کند و اختیار ذهنش را داشته باشد.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین