عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ۴۰ هزار نفر از بچه‌های مسجد سال گذشته در ۴۰۰ نقطه کشور و در استان‌های مختلف، در میادین و مکان‌های شاخصی که هر شهر به آنها شناخته شده بودند به اجرای سرود پرداختند.

عقیق:نخستین ویژه‌برنامه «مصباح» در ایام‌الله دهه فجر، شامگاه شنبه ۱۱ بهمن با حضور حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به صورت زنده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

ارزانی، در ابتدای این برنامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ این مجموعه تاسیس و کانون‌های آغاز به کار کردند و اکنون ۲۵ هزار و ۹۴۶ کانون در نقاط مختلف کشور در دل مسجد فعالیت می‌کنند، در واقع مساجد کارکردهای مختلفی دارند و ما متکفل بخش فرهنگ و هنر مسجد هستیم و برنامه‌هایی نظیر برگزاری جشنواره‌ها، سوگواره‌ها، یادواره‌ها، سرود و ... از جمله اقداماتی است که در این عرصه انجام می‌شود.

رئیس ستاد فهما در ادامه این برنامه و در پاسخ به پرسشی در مورد کمیت فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در روزهای کرونایی اظهار کرد: در این ایام اگر فعالیت ما بیشتر نبوده اما کمتر هم نشده است چرا که بستر فضای مجازی را گسترش دادیم و با شکل‌گیری زیست‌بوم بچه‌های مسجد، کانون‌ها در عرصه‌های مختلف همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: سامانه‌ بچه‌های مسجد از سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد و اکنون به رشد قابل توجهی رسیده است، اعضای کانون‌های مساجد می‌توانند تمامی فعالیت‌های خود را در این سامانه بارگذاری کنند، تاکنون یک و نیم میلیون فعالیت در این سامانه ثبت شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد خروجی و دستاوردهای فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در فضای مجازی اظهار کرد: اکنون سامانه بچه‌های مسجد به این سطح و رشد رسیده است که مخاطب می‌تواند در لحظه در جریان فعالیت‌های کانون‌ها در استان‌ها، شهرها و روستاهای کشور قرار بگیرد؛ البته این رصد به این معنا نیست که بدانیم کجا چه اتفاقی افتاده بلکه این رویکرد به دنبال ایجاد حلقه‌های ارتباطی میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستیم.

ارزانی با اشاره به بخش دیگری از فعالیت‌های کانون‌های فهما افزود: در حال حاضر ۱۶۰۰ گروه سرود در سطح کانون‌های مساجد سراسر کشور فعالیت دارند که برنامه‌های آنها به صورت برخط قابل دریافت و مشاهده است، همچنین این امکان در حوزه هنرهای تجسمی، فیلم کوتاه، نمایش نیز وجود دارد؛ مهمترین مساله در مورد سامانه بچه‌های مسجد آن است که برای مثال گروه‌های سرود در استان‌های مختلف کشور می‌توانند در لحظه با یکدیگر تعامل داشته باشند.​

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر بحث کرونا نبود شاید اکنون در این جایگاه در فضای مجازی نبودیم، البته این ویروس منحوس برای همه سخت است اما باعث شد تا از فرصت استفاده کنیم و امروز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در عرصه فضای مجازی در جایگاهی ایستاده است که شاید چند سال بعد به آن می‌رسید و علت این امر آن است که همه بچه‌های مسجد در این ایام وارد میدان شده و در این فضا به فعالیت خود ادامه دادند.

ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فعالیت‌های قرآنی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و به ویژه جشنواره مدهامتان گفت: این جشنواره در بخش‌های مختلف شامل حفظ کل، حفظ جزء، حفظ جزء ۳۰ و ... فعالیت دارد، ما این مسابقات را با تمام قوت در دستور کار داشته و ادامه می‌دهیم، کار به خوبی آغاز شد و نام زیبایی هم دارد که در ذهن باقی می‌ماند. کاری که انجام دادیم تمرکز این مسابقات بر گروه سنی کودک و نوجوان بود و برای نیل به این مقصود با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ارتباط با سامانه «شاد» تعامل خوبی صورت پذیرفت به نحوی که برای مثال وقتی یک سرود در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری می‌شد چندین هزار بازدید می‌گرفت اما با بارگذاری در سامانه شاد این آمار و میزان بازدید افزایش چشمگیری یافت و از این گذرگاه شاهد افزایش تعامل میان دو مجموعه بودیم.

وی در ادامه به طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: این طرح از هفته اول دفاع مقدس آغاز شد و تا ساعت ۱۲ روز ۲۲ بهمن استمرار دارد، تاکنون بیش از ۵۷۰۰ اثر در سامانه بارگذاری شده است که این آمار تا روز پایان این طرح ملی افزایش می‌یابد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فهمت گفت: در بخش آموزش سامانه بچه‌های مسجد بیش از چندصد هزار نفر عضویت دارند و به مجرد آنکه فایلی بارگذاری می‌شود در لحظه اعضا مشاهده و یا در آزمون مربوطه شرکت می‌کنند، این مهم در فعالیت‌های مختلف از جمله عرصه قرآنی نیز تداوم دارد.​

وی در ادامه به ظرفیت‌ها، دستاوردها و فعالیت‌های اعضای کانون‌های مسجد در عرصه سرود اشاره کرد و گفت: ۴۰ هزار نفر از بچه‌های مسجد سال گذشته در ۴۰۰ نقطه کشور و در استان‌های مختلف، در میادین و مکان‌های شاخصی که هر شهر به آنها شناخته شده بودند به اجرای سرود پرداختند که دستاورد عظیمی بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تعامل میان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تاکنون جلساتی با مدیران این وزارتخانه داشته ایم که منجر به ثمرات و برکات متعددی شد است، از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در شورای عالی سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد عضویت دارد و ارتباط خوبی شکل گرفته اما نقطه هدف ما بالاتر است و امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که تشکیل کلاس قرآن در مساجد و حضور دانش آموز در این کلاس‌ها پذیرفته و نمره آن اعمال شود، در بسیاری از کشورهای اسلامی این رویکرد وجود دارد و دانش آموزان در کلاس‌های قرآن مساجد شرکت می‌کنند.

ارزانی در مورد ایده و طرح‌های شکل گرفته در سامانه بچه‌های مسجد اظهار کرد: در این سامانه دوازده رواق و سه شبستان طراحی شده است که ذیل ان ۴۸ فعالیت طراحی شده که یکی از آنها ایده و دیگری طرح است. تاکنون بیش از پنج هزار طرح و بیش از ۱۸ هزار ایده به دست ما رسیده که تا ساعت ۱۲ شب ۲۲ بهمن ثبت این موارد ادامه دارد و پس از آن کار ارزیابی آغاز می‌شود، نکته‌ای که در مورد طرح و ایده وجود دارد آن است که برخی موارد که به قطعیت رسیده و تایید می‌شوند علاوه بر معرفی شخص و کانون طراح در سامانه بچه‌های مسجد اگر قابلیت کار داشته باشد به نهادها و دستگاه‌های عضو جهت حمایت معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در عرصه بین‌الملل گفت: ذیل تلاش‌هایی که صورت پذیرفت با مساجد کشورهای لبنان، عراق، هندوستان در راستای گسترش تعامل ارتباط برقرار کردیم و امیدواریم که این رویکرد در سطح جهان اسلام گسترش یابد.

​ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود به برکات و آثار انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به یاد می‌آورم که در سال ۲۰۰۲ که به عنوان مبلغ اعزامی جمهوری اسلامی ایران به کشور سریلانکا سفر کرده بودم، طی جلسه ای مفصلی که با حضور روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد، یک روزنامه نگار جوان گفت: اگر کشور ما بخواهد موفق شود باید از جمهوری اسلامی ایران تقلید کند. این بسیار ارزشمند بود چراکه در کشور دیگری چنین توصیفی از انقلاب اسلامی ارایه می‌شد، بعد از جلسه کنار میز آن جوان روزنامه نگار رفتم و از او سوال کردم چرا این رویکرد و مدل را در کشورتان با توجه به صحبتی که داشتید اجرا نمی کنید؟ آن شخص پاسخ داد که در نیل به این هدف دو عامل مهم وجود دارد که ما از آن بی بهره هستیم، نخست رهبری امام خمینی(ره) در آن زمان و مقام معظم رهبری در روزگار کنونی که ما از آن بهره نداریم و دوم مردم همراهی که حمایت می‌کنند.

وی در پایان افزود: مردم ما به صحنه آمدند و همواره در صحنه حضور داشتند، گرانی‌ها و سختی‌ها وجود دارد، اما هرگز هیچ یک از این موارد به درخت تنومند انقلاب اسلامی ضربه نمی زند و این نعمت ارزشمند در دستان ماست و مسجد پایگاهی برای حفظ ارزش‌های اسلامی است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین