عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
آیین آغاز رسمی طرح ملی "یزد؛ پایتخت صحیفه سجادیه ایران" روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان یزد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عقیق:سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه صحیفه سجادیه تنها یک اثر و کتاب همانند سایر آثار و کتاب‌های در اختیار بشر نیست، گفت: ویژگی صحیفه سجادیه این است که به انسان در همه ساحات وجودیش توجه می‌کند.

وی به چهار ساحت ارتباطی انسان یعنی ارتباط انسان با خود، با خدا، با سایر انسان‌ها و انسان با جهان اشاره کرد و گفت: صحیفه سجادیه به تک‌تک ساحت‌های انسان توجه کرده است. ویژگی دیگر صحیفه سجادیه این است که مضمون وحیانی را به زبان انسانی بیان کرده است و تفاوتش با کتاب انبیاء این است که زبان بشری دارد و این تعبیر امام راحل که صحیفه سجادیه را قرآن صاعد خوانده، ناظر بر همین نکته است.

وزیر ارشاد ویژگی بعدی صحیفه سجادیه را پاسخ دادن به سه سؤال دانست و گفت: چهار ساحت ارتباطی انسان با سه سؤال اصلی مواجه است؛ سؤال اول اینکه چه می‌اندیشیم؟ برای پاسخ به این سؤال، با مراجعه به صحیفه می‌توانیم به خودشناسی برسیم. سؤال دوم چه می‌خواهیم و سؤال سوم اینکه چگونه می‌‌خواهیم؟ این سه سؤال در چهار ساحت وجودی انسان، 12 شاخه اصلی ارتباط با صحیفه را به وجود می‌آورد.

وی در خصوص سؤال چه می‌خواهیم؟ نیز گفت: خواسته‌‌های انسان از نامطلوب به عادی و متعالی طبقه‌بندی می‌شود و صحیفه سجادیه به انسان کمک می‌کند تا به خواسته‌های متعالی خود برسد. یعنی هر دعایی را نگاه کنید، ردپایی از تسهیل معرفت می‌بینید.

صالحی افزود: صحیفه سجادیه کتابی است که در اختیار شیفتگان اهل بیت(ع) قرار گرفته و هر مقدار از آن برداشته شود، از آن کاسته نخواهد شد. در طول تاریخ اسلام و تشیع، کارهای زیادی برای صحیفه سجادیه انجام شده است، اما کارهای بیشتری در انتظار است و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد این مسیر را با طرح‌های پایتختی کتاب، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه دنبال می‌کند.

وی در پایان گفت: یزد برای 2 سال به عنوان اولین استان، لقب و عنوان پایتخت صحیفه سجادیه را از امروز دریافت می‌‌کند و امیدواریم با اهتمام مسئولان استان، این مسئله به تجربه‌ای موفق در کشور تبدیل شود.

در پایان مراسم نیز پس از قرائت متن لوح افتخار «یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران»، از پوستر این طرح ملی رونمایی شد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین