عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
«اوایل ژانویه» نام مستندی ایرانی است که به اولین خبر ناگوار و غم‌انگیز سال ۲۰۲۰ می‌پردازد؛ خبر ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که به تیتر خبری اول تمامی رسانه‌های جهان تبدیل شد.

عقیق:پس از گذشت یک سال از آن واقعه تلخ، گروه رسانه‌ای «میقات» با حضور در مناطقی از جبهه مقاومت که شاهد حماسه‌ها و رشادت‌های سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی است به روایت سلحشوری این مرد بزرگ پرداخته است. در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی روزنامه جوان با کارگردان و تهیه‌کننده این مستند را می‌خوانید.
 


محمدهادی نعمتی کارگردان مستند «اوایل ژانویه»: 

- داستان این مستند روایت حضور دختری سوری به نام «فاطمه علی» از اهالی نبل و الزهراست که چند سالی است پس از شکست محاصره این شهر به ایران آمده و در اینجا مشغول تحصیل در رشته خبرنگاری است. این شهر سوریه بیش از چهار سال در محاصره تروریست‌ها قرار داشته و از جمله مناطقی است که با حضور مستقیم حاج قاسم سلیمانی و فرماندهی ایشان آزاد گردیده است.

شاهد بی‌واسطه

- خانم فاطمه علی در طول مستند با سفر به مناطقی که حاج قاسم سلیمانی در آنجا حضور داشته و منشأ مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های ایشان بوده از زاویه نگاه خود به روایت این مستند می‌پردازد، البته روایت این دختر سوری بسیار متفاوت از روایت‌های ما خواهد بود چراکه وی مستقیم با خطر تروریست‌های داعشی مواجه بوده و نتیجه حضور حاج قاسم و رزمندگان جبهه مقاومت در آزادسازی این منطقه را با گوشت و پوست خود حس کرده است.

- فاطمه علی بعد از دو سال به کشور خود بازگشته و با روایت‌هایی در خصوص حاج قاسم سلیمانی مواجه می‌شود که در فضای رسانه بسیار نو و بی‌بدیل بوده است.

تنوع افراد و مواضع از ادیان گوناگون از جمله نقاط قوت مستند

- روایت این مستند کاملاً مردمی بوده و اقشار گوناگونی از بدنه مردمی جبهه مقاومت به بیان خاطرات و روایت‌هایی از رشادت‌های این سردار مقاومت پرداخته‌اند. گفتگو با خانواده شهدای جبهه مقاومت، دانشجویان، کسبه، عالمان دینی، نوجوانان و جوانان و همچنین برخی رزمندگان سوری و لبنانی از جمله این روایت‌هاست.

- شهر‌های حلب، دمشق، نبل‌الزهرا، حماء، حمص، بیروت و مارون الرأس از جمله مناطقی است که در این پروژه به آن‌ها سفر شده و تنوع افراد و مواضع از ادیان گوناگون از جمله نقاط قوت این مستند است، برای مثال به صورت اتفاقی در محله عزیزیه شهر حلب با فردی به نام جناب جوزف آشنا شدیم که جزو مسیحیان کاتولیک حلب است و خاطرات بسیاری از حضور شهید سلیمانی و تلاش‌های او در آزادسازی مناطقی از این شهر که در دست تروریست‌ها بوده دارد.
 


عشق و علاقه مردم به حاج قاسم سلیمانی

- از مواردی که در طول تولید این مستند با آن مواجه بودیم، عشق و علاقه مردم به حاج قاسم سلیمانی و همچنین ابراز تأثر شدید از شهادت ایشان بود. افرادی که در طول جنگ بار‌ها حاج قاسم را در مناطق درگیری مشاهده کرده بودند و می‌دیدند که این فرمانده عالی‌رتبه چگونه بدون هیچ تشریفات و ترسی دوشادوش رزمندگان در حال مبارزه با تروریست‌هاست.

- تمامی تصاویر به کار رفته در این اثر کاملاً تولیدی بوده و بخش‌هایی از تصاویر حضور حاج قاسم در میدان نبرد و همچنین حرم حضرت زینب (س) برای اولین بار در این مستند در معرض تماشا قرار گرفته است.

پیام نهایی مستند: تشریح مأموریت آخر حاج قاسم

پیام نهایی مستند، تشریح مأموریت آخر حاج قاسم است. حضور در مارون الرأس و مرز لبنان و فلسطین اشغالی آخرین بخش تولید این مستند بوده و هدف نهایی حاج قاسم یعنی آزادسازی قدس و برداشتن غده سرطانی اسرائیل از مسیر تحقق این هدف نمایش داده می‌شود.
 

احسان شادمانی، تهیه‌کننده مستند «اوایل ژانویه»:

پخش مستند به ۴ زبان

- پژوهش و پیش‌تولید مستند از اوایل پاییز سال ۹۹ آغاز شد و روایتی که این اثر به آن پرداخته شامل کشور‌های لبنان، سوریه و ایران است.

- این اثر به سفارش مؤسسه مکتب حاج قاسم تولید شده است و در روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی پخش خواهد شد.

- مستند اوایل ژانویه به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و اسپانیولی در ۶۵ دقیقه آماده شده که در این ایام از شبکه‌های عرب‌زبان المنار، العالم، المیادین و همچنین هیسپان تی‌وی و پرس‌تی‌وی تقدیم مخاطبان خواهد شد.

چرا «اوایل ژانویه»؟

  • روز‌های ابتدایی اولین ماه میلادی سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بوده و همچنین این ایام مقارن با تاریخ تولد خانم فاطمه علی می‌باشد. با توجه به تقارن این دو عنوان نام مستند «اوایل ژانویه» نام گرفت؛ تولدِ دختری سوری که در سایه رشادت‌های این شهید بزرگوار آرامش و امنیت را احساس نموده و ردپای مجاهدت‌های حاج قاسم در مقاطع مختلف زندگی وی و همه دختران جبهه مقاومت احساس شده است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین