عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
ایام فاطمیه و عزای حضرت زهرا (س) برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه در خانه هستیم و بهانه‌ خوبی‌ست تا با کودکان یک هیئت عزاداری خانگی راه بیندازیم.

عقیق:عطیه‌همتی: اگرچه فاطمیه امسال برای کنترل شیوع ویروس کرونا مجبور هستیم در خانه بمانیم و از حضور در هیئت‌ها و مجالس عزاداری محروم هستیم. اما عزاداری اهل بیت تعطیلی‌بردار نیست و می‌توان با کمک بچه‌ها یک هئیت عزاداری خانگی راه انداخت. هیئت کوچک خانگی که خود بچه‌ها برگزار کننده‌اش هستند و مسئولیت صفر تا صدش را بر عهده دارند. چه بسا امسال بهتر بتوانند برای فاطمیه عزاداری کنند و مفاهیم این ایام را درک کنند. پس ما در این گزارش به شما پیشنهاد می‌دهیم چطور یک مجلس هیئت خانگی راه بیندازید و ایام فاطمیه امسال را با کمک کودکانتان عزاداری کنید.

برای هیئت‌تان اسم انتخاب کنید

بچه‌ها هیئت‌ها را با اسم‌شان می‌شناسند و انتخاب اسم را نیز دوست دارند. اسم داشتن هیئت خانگی شما به مراسم شما هویت ویژه‌ای می‌بخشد و آن را برای بچه‌ها جدی‌تر می‌کند. به طوری که می‌توانند در سال‌های آینده نیز با همین نام مراسم برگزار کنند. با این اسم گروه مجازی بزنند و در سال‌ها و ایام بعد از کرونا از دوستان‌شان نیز دعوت کنند تا به هیئت‌شان بیایند. پس با همکاری بچه‌ها برای هیئت خانگی‌تان اسم انتخاب کنید.

برای هیئت خانگی‌تان پرچم درست کنید

بعد از انتخاب اسم برای هیئت بهتر است روی یک پارچه و یا یک کاغذ مشکی نام هیئت را ثبت کنید و روی در خانه قرار دهید. دیدن هرباره این پرچم که نام هیئت کوچک خانگی شماست به بچه‌ها حس خوبی می‌دهد و این اسم در ذهن‌شان مرور می‌شود و هربار انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند که فعالیت جدی برایش داشته باشند و در ذهن‌شان دنبال خلاقیت‌های تازه می‌گردند.

خانه را سیاهپوش کنید و از المان‌های عزا استفاده کنید

با همه آنچه که در خانه در دسترس دارید. مثل چادر و روسری‌های مشکی خانه را سیاهپوش کنید. این کار شکل و شمایل هیئت را بیشتر نشان می‌دهد و حالت عزا در این 20 روز عزاداری حفظ می‌کند. برای این کار از بچه‌ها کمک بگیرید.

بهتر است با بچه‌ها کاردستی‌های فاطمیه‌ای درست کنید و آن‌ها را روی میز و یا دیوار قرار دهید. کاردستی‌هایی که می‌تواند یکی از نشانه‌های هیئت شما باشد و یا بچه‌ها بتوانند آن را به دوستانی که در همسایگی شما دارند هدیه بفرستند. بعد از پایان عزاداری نیز می‌توانید کاردستی‌ها را جمع کنید و برای سال‌های بعد نگهدارید و تبدیل به یکی از اسباب هیئت‌تان شود.

برای هیئت‌تان برنامه عزاداری درست کنید

بهتر است هیئت خانگی شما برنامه مشخصی هرچند کوتاه داشته باشد. برای آن زمان و ترتیب مشخص درست کنید. مثلا هر روز از ساعت 4 تا 4:30 هیئت را راه بیندازید. بچه‌ها اینطوری می‌دانند از قبل باید خودشان را آماده کنند. برنامه هیئت را به شکلی بچینید که مشابهت زیادی به برنامه‌هایی که بچه‌ها در هیئت‌ها دیده‌اند داشته باشد اما چیزهای خسته کننده را حذف کنید.

با خواندن قرآن شروع کنید

حتما با خواندن قرآن شروع کنید. سوره کوثر بهترین گزینه است و می‌توانید از بچه‌ها بخواهید هرکدامشان برای آغاز هیئت این سوره کوتاه را بخوانند. سخنرانی داشته باشید.

دعا بخوانید

صلوات حضرت زهرا بهترین گزینه است. می‌توانید حدیث کساء هم بخوانید و ماجرای آن را برای درک بیشتر برای بچه‌ها تعریف کنید. اما چون طولانی ست می‌توانید در چند روز بخوانید. دعای توسل به علت آسانی و بندهای مکرر برای بچه‌ها بسیار دلچسب است.

 

سخنرانی داشته باشید

مراسم سخنرانی شما می‌تواند توسط خودتان انجام شود و یا انتخاب یک فایل صوتی مناسب و کوتاه از سخنرانان شناخته شده باشد. بهتر است در متن سخنرانی که انتخاب می‌کنید مفاهیمی برای کودکان پیرامون سبک زندگی حضرت زهرا و اهل بیت علیه‌السلام باشد. به طور مثال برای بچه‌ها درباره شیوه دعا کردن حضرت که اول همسایه‌ها را دعا می‌کردند بگویید. ام ابیها بودن حضرت فاطمه (س) نیز برای دختران شما بسیار جذاب است. بخشیدن لباس عروسی در عروسی نیز در دنیای پر از تجملات امروز داستان شنیدنی برای بچه‌ها خواهد بود. لزوما قرار نیست که شما همیشه سخنران باشید. اگر کودکانتان سواد خواندن و نوشتن دارند می‌توانید از آن‌ها بخواهید که برخی روزها هم خودشان منبر خانگی را بچرخانند و برای منبرشان با جستجو در کتاب‌های مذهبی و اینترنت متن سخنرانی تهیه کنند.

مداحی داشته باشید

مداحی و همراهی با آن و سینه‌زنی یکی از علاقمندی‌های کودکان در هیئت است. طوری که آن‌ها همیشه تلاش می‌کنند شعرهای نوحه را حفظ کنند و هنگام سینه‌زنی منظم و به قاعده سینه بزنند. با بچه‌ها مداحی‌های موردعلاقه‌شان را پیدا کنید و به شکل‌های مختلف در خانه بخوانید. می‌توانید فایل صوتی مداحی‌ها را در خانه پخش کنید و یا اینکه خود بچه‌ها هم مداح مجلس شما شوند. اگر بچه‌ها مداحی کردند نوحه خوانی‌شان را هرچند ممکن است غلط‌هایی در خوانش و ریتم آن وجود داشته باشد جدی بگیرید و سعی کنید از حالت عزا خارج نشوید. اگر بچه‌ها توان خواندن دارند بهتر است متن برخی مداحی‌ها را بنویسید و دست بچه‌ها بدهید تا از روی آن بخوانند.

دعای پایانی داشته باشید

بعد از سینه‌زنی به شیوه مرسوم همه هیئت‌ها دعا بخوانید. می‌توانید به چهارده معصوم سلام بدهید و از بچه‌ها بخواهید دعاهایی که در دلشان دارند را بنویسند و در این هنگام بخوانند و همه باهم برای برآورده‌شدنشان دعا کنید.

پذیرایی و چای روضه فراموش نشود

شیرین‌ترین بخش هیئت برای بچه‌ها چای روضه و پذیرایی‌ست. چای روضه گواراترین چای جهان است. یک سینی و استکان از قبل از شروع مراسم گوشه‌ای قرار دهید و چای‌تان را از قبل از شروع مراسم دم کنید تا بعد از پایان مراسم حسابی دم بگیرد. برای کنار چای هم می‌توانید قبل از مراسم با کمک بچه‌ها حلوا یا شله‌زرد خانگی و یا هرچیزی که باب میل بچه‌هاست درست کنید و بعد از پایان مراسم کنار هم میل کنید.

 

فیلم و عکس بگیرید

از لحظات مختلف مراسم‌تان فیلم و عکس بگیرید. عکس یادگاری با پرچم هیئت، فیلم یادگاری از مداحی و دعا خواندن بچه‌ها و دست آخر از پذیرایی و چای روضه‌تان و بعد از گرفتن فیلم می‌توانید با آن‌ها به سبک هیئت‌های امروزی کلیپ‌های یادگاری درست کنید. کلیپ‌هایی که بچه‌های در سال‌های بعد که بزرگتر شدند یادگاری داشته باشند و بعد از دیدن آن هربار طعم دلچسب شیرینی و چای روضه در کامشان زنده شود.

ضمنا التماس دعا

 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین