عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
طبق آیات قرآن، حضرت مریم سلام‌الله علیها از میان زنان و مردان برگزیده است تا سرمشق و الگوی ایمان و تقوا برای همه انسان‌ها باشد.

عقیق:حضرت مریم سلام‌الله علیها به قدری در نزد خدای متعال دارای عظمت مقام است که بارها نام ایشان در قرآن کریم تکرار شده و حتی تنها ایشان بانویی است که نامش در قرآن کریم به صراحت بیان شده است. خدای متعال همچنین به مقام و منزلت آن بانوی مکرم و پاکدامن اشاره فرموده تا تقوا و ایمان او سرمشق و الگویی برای تمام زنان و مردان جهان باشد.

با استناد به بخش‌هایی از دانش ارائه شده از سوی علامه محمدحسین طباطبایی رحمه‌الله، عالم جلیل‌القدر و صاحب تفسیر شریف المیزان، به بررسی منزلت حضرت مریم سلام‌الله علیها پرداختیم. این مطالب بخش‌هایی از گفت‌وگوهایی است که در جلسات پنجشنبه و جمعه از سوی دفتر معظم له برگزار می‌شد. در این جلسات شاگردان سؤالات خود را پرسیده و علامه طباطبایی رحمه‌الله پاسخ می‌دادند.

برتری حضرت مریم سلام‌الله علیها بر زنان و مردان

سؤال: چرا در آیه شریفه «و اذ قالت الملائکه یا مریم ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین؛ و هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است.» لفظ «اصطفاء» دو بار تکرار شده است؟

پاسخ: تکرار اصطفای دومی برای برتری آن حضرت نسبت به زنان است، ولی اصطفاء اولی مطلق است و شامل مرد و زن می‌شود و از آن استفاده می‌شود که حضرت مریم علیهاالسلام از میان زنان و مردان برگزیده است.

مفهوم برتری حضرت

سؤال: آیا حضرت مریم علیهاالسلام از مردان هم برتر بوده است؟

پاسخ: حضرت مریم علیهاالسلام بسیار عظمت دارد. قرآن کریم او را در عداد پیغمبران علیهم السلام آورده و می‌فرماید: «و اذکر فی الکتاب مریم؛ و مریم را در کتاب یاد کن.» به همان صورت که درباره حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت اسماعیل و حضرت ادریس علیهم السلام می‌فرماید: «و اذکر فی الکتاب ابراهیم، انه کان صدیقا نبیا؛ و در کتاب حضرت ابراهیم علیه السلام را یاد کن، زیرا او بسیار راستگو و پیامبر بود» و می‌فرماید: «و اذکر فی الکتاب موسی، انه کان مخلصا و کان رسولا نبیا؛ و حضرت موسی علیه السّلام را در کتاب یاد کن، زیرا او مخلص (و به تمام وجود پاکیزه) و فرستاده خدا و پیامبر بود.» و یا: «و اذکر فی الکتاب اسماعیل، انه کان صادق الوعد، و کان رسولا نبیا؛ و از حضرت اسماعیل علیه السّلام در کتاب یاد کن، زیرا او درست وعده و فرستاده خدا و پیامبر بود.»

مقایسه مقام حضرت مریم علیهاالسلام با حضرت زهرا سلام‌الله علیها

سؤال: آیا آیه «اولئک الذین انعم الله علیهم؛ اینان کسانی هستند که خداوند نعمت (ولایت) را بر آنان ارزانی داشته است» شامل حضرت مریم علیهاالسلام نیز می‌شود؟ و آیا حضرت مریم از حضرت زهرا علیهاالسلام نیز برتر بود؟

پاسخ: در روایات به نقل از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم آمده است: «مریم سیده نساء عالمیها و اما ابنتی فاطمه، فهی سیده نساء العالمین من الاولین و الآخرین» به این معنا که: «مریم علیهاالسلام سرور زنان زمان خود بود. ولی دخترم فاطمه سرور زنان تمام عالمیان از اولین تا آخرین است.»

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین