عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» در حالی این روزها با همکاری مشترک وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور در حال اجراست که کارشناسان این عرصه معتقدند با اجرای درست آن و تعامل مطلوب میان دستگاه‌های مختلف می توان گامی اساسی در راستای قطع زنجیره کرونا در کشور برداشت.

عقیق:طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی»، با همکاری مشترک وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور در حال اجراست. این روزها روحیه جهادی سردار شهید به الگویی برای مقابله با کووید 19 در استان‌های مختلف کشور تبدیل شده و برای دفاع از حریم سلامت از گروه‌های خودجوش مردمی گرفته تا ارگان ها، سازمانها و نهادهای مختلف در کنار دست‌اندرکاران بهداشت و درمان قرار گرفته‌اند، به نحوی که عزم همگانی برای مقابله جدی‌تر با این ویروس منحوس، در جای‌جای کشور دیده می‌شود.

همسویی کمک‌های مومنانه از جمله نکات برجسته اجرای طرح سردار سلیمانی است و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز همزمان با روز داوطلب، در پیامکی از مردم خواست عضو افتخاری تیم‌های مراقبتی و نظارتی «شهید حاج قاسم سلیمانی» باشند.

 

 

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز درباره طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» می‌گوید: «این طرح، همه مجاهدت‌هایی را که سپاه‌های استانی کشور در کمک به بیمارستان‌ها و تامین کادرهای مورد نیاز آن‌ها، توزیع اقلام بهداشتی، آموزش و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام می‌دهند، تکمیل می‌کند».

حمایت، رسیدگی، مراقبت، سرکشی از بیماران از بخش‌های اصلی طرح برای قطع زنجیره بیماری کروناست، در این طرح، از

حمایت، رسیدگی، مراقبت، سرکشی از بیماران از بخش‌های اصلی طرح شهید سلیمانی برای قطع زنجیره بیماری کروناست، در این طرح، از ظرفیت نیروهای داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود

ظرفیت نیروهای داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود، از نقاط قوت این طرح می‌توان به محله و خانواده محور بودن، جلب مشارکت مردمی، رعایت موازین کنترل عفونت، ارایه فعال خدمات و مراقبت ها، بهره گیری از ظرفیت برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" و استفاده از فن آوری‌های نوین برای رهگیری بیماران یا افراد مشکوک اشاره کرد.

 خبرنگاران خبرگزاری فارس در استانهای مختلف، هر روز خبرهایی از روند اجرای این طرح حتی در دورترین نقاط کشور مخابره می‌کنند که نشان از روند مطلوب طرح و استقبال کم نظیر از اجرای آن است. در این گزارش گوشه‌ای از فعالیت‌ روز هفدهم آذرماهِ نیروهای مجری طرح شهید سلیمانی در استانهای مختلف آمده است: 

 

بسیج همگانی در بوشهر برای اجرای طرح «شهید سلیمانی»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید- ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور و مبتنی بر شعار «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» عملیاتی می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی هم به عنوان یکی از مجریان این برنامه همکاری و حضور فعال دارد.

شناسایی همه افراد در تماس نزدیک با فرد مبتلا، جداسازی و رهگیری بیماران، تقویت فرآیند درمان و کاهش حداکثری موارد بستری در این طرح مورد توجه است

سعید کشمیری با اشاره به انجام تست‌های گسترده، هدفمند و هوشمند خاطرنشان کرد: شناسایی همه افراد در تماس نزدیک با فرد مبتلا، جداسازی و رهگیری بیماران، تقویت فرآیند درمان و کاهش حداکثری موارد بستری در این طرح مورد توجه است.

سردار علی رزمجو، فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر نیز اظهار داشت: کار را فعلاً با امکانات موجود در شهرستان‌ها آغاز می‌کنیم و کار تا حدودی جلو ببریم و به دستور فرمانده سازمان بسیج، همه ظرفیت‌های بسیج در مرکز استان و شهرستان‌ها ملزم به کمک به طرح شهید سلیمانی هستند.

خواجه ئیان، معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با بیان اینکه در طرح شهید قاسم سلیمانی هر منزل یک مرکز بهداشت تلقی می‌شود، گفت: بر اساس این طرح از طریق پایگاه‌های مقاومت بسیج محله‌ها کمک‌های پیشگیری و همیاری ارائه می‌شود تا به افراد مبتلا در بحث قرنطینه کمک‌رسانی شود.

 

غربالگری بیش از ۲۲۰ هزار خانوار گیلانی در طرح شهید سلیمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح آخرین وضعیت اجرایی طرح شهید سلیمانی در گیلان اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی که به کمک سپاه و بسیج در سطح استان در حال انجام هست و تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار خانوار و بیش از ۶۸۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند.

ارسلان سالاری با اشاره به حضور هزاران تن از بسیجیان و کادر سلامت در اجرای این طرح، افزود: در حال حاضر بیش از شش هزار و ۷۰۰ تن از بسیجیان و دو هزار و ۳۰۰ تن از همکاران بهداشتی در سراسر استان در طرح شهید سلیمانی همکاری مستمر دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعالیت تیم‌های سه‌گانه در قالب طرح شهید سلیمانی، گفت: بیش از دو هزار و

 با اجرای این طرح اقدامات گسترده‌ای در خصوص آموزش همگانی مردم در راستای پیشگیری از ابتلاء به کرونا، همچنین بیماریابی سریع با انجام تست‌های بیشتر و نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها و قرنطینه کردن افراد بیمار و مشکوک در شهرستان انجام می‌شود

۷۰۰ تیم حمایتی، بیش از ۲۴۰ تیم مراقبتی و همچنین ۱۰۰ تیم نظارتی در قالب طرح شهید سلیمانی روزانه در گیلان فعال هستند.

آموزش تخصصی به ۱۰۰۰ بسیجی برای اجرای طرح شهید سلیمانی

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: طی دو هفته گذشته کمیته آموزش با هدایت‌های دانشگاه علوم پزشکی و پایگاه‌های سلامت، آموزش بسیجیان و نیروهای داوطلب را با جدیت آغاز کرده و تاکنون بیش از یک هزار بسیجی در سطح استان از این آموزش تخصصی بهره‌مند شده و برای اجرای طرح وارد میدان شده‌اند.

 

سردار محسن کریمی افزود: قرارگاه جهادی سلامت محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی برای اجرای دقیق طرح شهید سلیمانی از ۲۸ آبان ماه در ۱۲ شهرستان استان مرکزی تشکیل شده و تا به امروز کلیه مجموعه‌ها از جمله بسیج، پایگاه‌های سلامت و گروه‌های مردمی سازمان‌دهی شده‌اند و به شکل قرارگاه محوری کار را پیش ببرند.

مشارکت 192 تیم از نیروهای بسیجی برای غربالگری کرونا در گچساران

فرمانده بسیج ناحیه مقاومت گچساران گفت: اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی در قالب پنج کمیته در راستای عملیات غربالگری برای مدیریت و کنترل همه‌گیری بیماری کرونا با مشارکت ۱۹۲ تیم از نیروهای بسیجی از روز سه شنبه  تاریخ 18 آذرماه آغاز می شود.

سرهنگ سید علی اصغرنورایی‌نسب با اشاره به اینکه نظارت بر هر ۴۰ خانوار بر عهده یک تیم عملیاتی است که هر ۲ روز یک‌بار وضعیت خانواده ها را  بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌دهند، افزود: رمز شروع این طرح بزرگ ((حی علی خیر العمل))  است که از فردا این طرح در سطح شهرستان عملیاتی خواهد شد.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گچساران اذعان کرد: جذب کمک‌های مردمی، نهادها و سازمانهای مردم نهاد، شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا از طریق سامانه پرونده الکترونیک، رابطین سلامت، ضدعفونی منازل، اعزام تیم مراقبت در منزل، آموزش خانواده‌ها در زمینه ویروس کرونا، آموزش همگانی در زمینه ارتقای دانش و مهارت مردم برای مقابله با بیماری کرونا از مهمترین وظایف این کمیته هاست.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح اقدامات گسترده‌ای در خصوص آموزش همگانی مردم در راستای پیشگیری از ابتلاء به کرونا به ویژه در مناطق کم برخوردار، همچنین بیماریابی سریع با انجام تست‌های بیشتر و نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها و قرنطینه کردن افراد بیمار و مشکوک در شهرستان انجام می‌شود.

انجام ۵۰۰ تست رایگان کرونا در شاهرود در طرح شهید سلیمانی

مسؤول اجرایی طرح شهید سلیمانی در شاهرود از انجام ۵۰۰ تست رایگان شناسایی ویروس کرونا در این شهرستان در قالب این طرح خبر داد و گفت: بیش از یک هفته قبل از ابلاغ طرح شهید سلیمانی، با حمایت‌های فرماندار وقت شهرستان و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، این طرح به‌صورت ابتکاری در شاهرود آغاز شده بود.

جواد رضوانی ادامه داد: تاکنون در قالب این طرح، ۷۲ نفر در نقاهتگاه شاهرود پذیرش شده‌اند که هم‌اکنون ۱۳ نفر در این هتلینگ بیمارستانی بستری هستند و ۳۲۶ روز خدمات به بیماران کرونایی در این مرکز ارائه شده است.

 

وی با تأکید بر نظارت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بر نقاهتگاه ادامه داد: در این نقاهتگاه که به‌عنوان درمانگاه با امکانات تخصصی مطرح بوده، ۱۴۳ بار ویزیت بیماران انجام ‌شده است.

رضوانی تصریح کرد: تاکنون در راستای این طرح، ۲۶۳ تست رایگان pcr در منزل و ۲۲۵ تست رایگان کرونا در نقاهتگاه انجام‌ شده است.

مشارکت ۲۸۷ پایگاه بسیج آمل در طرح شهید قاسم سلیمانی

مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل گفت: طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با مشارکت بسیجیان، کادر درمان و مردم در ۲۸۷ پایگاه بسیج محلات شهری و روستایی این شهرستان کار خود را آغاز کرد.

احمدعلی رمضانی با اشاره به طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و بسیج محله‌محور یادآور شد: بسیج و نیروهای جهادی با ورود ویروس کرونا بسیار کمک‌حال ما بودند و شبکه بهداشت و درمان به عنوان بدنه فنی طرح و یکی از فرماندهان عملیاتی در این طرح ایفای نقش می‌کند.

وی با اعلام اینکه در شهرستان تعداد ۲۸۷ پایگاه بسیج در سطح شهر و روستا فعالیت دارند، ادامه داد: این طرح در ۱۳ به عنوان نواحی مقاومت بسیج اجرایی می‌شود تا با رهگیری بیماران از طریق ۴۰۳۰، پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت، سامانه سلامت و غربالگری از سوی همکاران بهورز، مراقب سلامت و بسیجیان رصد مطلوبی در سطح مناطق و محلات داشته باشیم.

 

رمضانی با اشاره به استفاده از مشارکت مردمی و ظرفیت ویژه خیران در این طرح، گفت: در این طرح برای بیماران نیازمند سبدهای غذایی در نظر گرفته شده تا با مشارکت خیران به بیماران نیازمند با حفظ آبروی‌شان اختصاص یابد، همچنین با استفاده از گزارش کمیته پایش و نظارت هزینه دارو و درمان بیماران نیازمند با توان خیران و مردم پرداخت می‌شود.

شناسایی ۹۶۵ مورد مشکوک به کرونا در طرح شهید سلیمانی

فرماندار پارس‌آباد گفت: مراحل شناسایی موارد مشکوک و مبتلایان طی طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط بسیجیان و بهداشت در حال اجرا است و به بیماران، قرنطینه در خانه و یا نقاهتگاه توصیه می‌شود تا سطح تماس و فاصله اجتماعی تا بهبود کامل به حداقل رسد.

ابراهیم امامی بیان کرد: ۳۰ هزار و ۱۸۷ خانواده شهرستان پارس‌آباد در طرح شهید سلیمانی غربالگری شدند که بسیجیان شهرستان تاکنون ۹۶۵ مورد مشکوک به کرونا را شناسایی و به مراکز بهداشتی معرفی نموده‌اند.

 

وی افزود: شهرستان پارس‌آباد به واسطه مرکزیت برای شهرستان‌های همجوار، برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر خدمات‌رسانی دارد و این رفت‌و‌آمدها چالشی در روند آمارهای بستری و فوتی ثبت شده را به وجود آورده است.

مساعدت ۱۸ میلیارد تومانی خیرین در رزمایش همدلی

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۸ میلیارد تومان در رزمایش ایران همدل به نیازمندان مساعدت شده است، گفت: در طرح حاج قاسم سلیمانی کمک‌ها تخصصی خواهد بود.

هدایت صفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود در مرحله اول و دوم اجرای رزمایش ایران همدل از طریق مراکز نیکوکاری استان زنجان، بیش از ۱۸ میلیارد و ۷۷ میلیون تومان به صورت کمک‌های نقدی و غیر نقدی در قالب بسته‌های معیشتی و بهداشتی، نذر و قربانی، تولید و توزیع ماسک و... به نیازمندان استان ارائه خدمت شده است.


 

وی  با اشاره به اینکه فعالیت‌های داوطلبانه مردمی از طریق مراکز نیکوکاری منسجم تر شده و  با هم‌افزایی انجام شده اثربخشی خدمات به نیازمندان را ارتقا می‌دهد، افزود: در سایه حضور و مشارکت مطلوب خیران، تشکل‌ها و مجامع در برنامه‌های اجرایی این نهاد از طریق مراکز نیکوکاری شاخص‌های خدمت‌رسانی به خانواده‌های مورد حمایت و اقشار نیازمند می‌تواند ارتقا داشته باشد.

فعالیت ۷۲۰ پایگاه بسیج مساجد در اجرای طرح شهید سلیمانی

 سید محمدرضا هاشمی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد از فعالیت و همکاری ۷۲۰ پایگاه بسیج مساجد در اجرای طرح مسجد سنگر سلامت (شهید حاج قاسم سلیمانی) در این شهرستان خبر داد و گفت: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، کاهش آمار بستری و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر از دیگر اهداف این طرح است.

 

رونمایی از سامانه ویژه غربالگری کرونا در رشت 
جانشین سپاه ناحیه مرکزی رشت با اشاره به طراحی و فعالیت نرم‌افزاری با عنوان سامانه جامع طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این سامانه که ویژه غربالگری ویروس کرونا است که با حضور دکتر لاری، معاون وزیر بهداشت رونمایی شد.

محسن جعفری با بیان اینکه طرح غربالگری شهید سلیمانی برای ۲۵۰ هزار خانوار شهرستان رشت که مجموعاً ۷۶۳ هزار نفر می‌شود، در حال اجرا است، افزود: در اجرای این طرح تا پایان روز گذشته، ۳۲ هزار و ۷۶۵ خانوار رشتی غربالگری شدند.

وی با بیان اینکه در طرح غربالگری شهید سلیمانی، گروه‌های تخصصی با مراجعه به خانه مردم، از اعضای خانواده تب‌‌سنجی کرده و پایش سلامت خانوار را انجام می‌دهد، گفت:‌ این گروه‌ها با پرکردن فرم‌های مربوطه، پایش سلامت خانوار را بر عهده دارند و هرگونه تغییر نیز در بررسی‌های بعدی پالایش می‌شود.

 

حضور ۵۰ داوطلب هلال احمر ملایر در طرح شهیدسلیمانی
رئیس جمعیت هلال احمر ملایر از حضور ۵۰ داوطلب هلال احمر ملایر در طرح شهید سلیمانی خبر داد و گفت:  طرح ناظران سلامت  که  قرار بود با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان انجام شود با طرح جامع شهید سلیمانی ادغام شده و نیروهای هلال احمر در این طرح حضور دارند.

شهاب عظیمی افزود: هلال احمر محلی برای حضور داوطلبان و امدادگرانی که ایثارگرانه در خدمت مردم هستند.

طرح شهید سلیمانی بسیار ساده، روان و مردم پایه است و با هزینه‌های بسیار کم اجرا و هزینه‌های آن هم به صورت متمرکز تامین خواهد شد. در این طرح جدید که این روزها با قوت در کشور در حال اجراست، از ظرفیت نیروهای داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود، براین اساس امید است که با اجرای درست و تعامل مناسب میان دستگاه‌های مختلف بتوان گامی اساسی در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا برداشت. 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین