عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
مساجد در موج سوم کرونا برای کمک به افراد محله و همچنین غربالگری بیماران فعال شده‌اند. یکی از این مساجد، مسجد الزهرا(س) در غرب تهران است که در زمینه شناسایی بیماران، کمک به سالمندان و تهیه بسته ارزاق برای نیازمندان تلاش می‌کند.

عقیق:مساجد علاوه بر فضایی برای انجام مناسک دینی، ظرفیتی برای کارکردهای اجتمکاعی به خصوص بسیج مردمی برای رفع آسیب‌های اجتماعی هستند. کارکردی که نشان می دهد با دو رویکرد می‌توان از مساجد انتظار داشت، کارکردهای آیینی و کارکردهای فرهنگی ـ اجتماعی که بعد کارکردهای اجتماعی سال‌ها تعطیل بود، اما با کرونا رونق مجددی به خود گرفت.

نقش مساجد در جبران آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام علی نوری سلطان امام جماعت مسجد الزهرا (س) شهرک قدس در غرب تهران می‌گوید: «تجربه نشان داده است که مساجد فعال می‌توانند در جبران آسیب‌های اجتماعی مؤثر بوده و در زمان بروز حوادث غیرمترقبه در کشور، مهم‌ترین نقش را داشته باشند، همانگونه که مساجد بیش از همه مراکز دیگر در رویدادهای مصیبت‌بار به گردآوری کمک‌های مردمی پرداخته و بر آلام عمومی اجتماعی درمان بوده‌اند. تجربه دفاع مقدس، فاجعه سیل شمال و زلزله بم، مؤیّد این واقعیت است که مساجد نقشی بی‌بدیل در این حوادث دارند.»

مساجد بسیاری در کشور دیده می‌شوند که با گردآوری کمک‌های مردمی، به رفع نیاز نیازمندان روی می‌آورند و گاهی کمک‌های آنان تا زمانی ادامه می‌یابد که خود یا فرزندانشان به توانایی حل مشکلات موفق می‌شوند؛ مثلاً برای دختران بی‌بضاعت جهیزیه تدارک می‌بینند، به مدد مصیبت‌زدگان می‌شتابند. این حرکت اجتماعی مساجد باید بیش از پیش تقویت شود.

مساجد در ایام کرونا تعطیل نیست!

امروز هم یکی از جبهه‌هایی که مسجد باید در خط مقدم آن باشد، مقابله با شیوع ویروس کرونا است، از آنجایی که مساجد یکی از قرارگاه‌های مهم محلی محسوب می‌شود در این دوران می‌تواند بسیار نقش مهمی را ایفا کند. خیلی از مساجد در این دوران با خدماتی که در شکل‌های مختلف ارائه دادند هم در کاهش شیوع ویروس کرونا و هم در کمک به کادر درمان تاثیرگذار بوده است. نوری سلطان می‌گوید: «بلافاصله پس از آغاز شیوع ویروس کرونا و اعلام تعطیلی مساجد و بخش‌های مختلف کشور و نیاز ضروری به مواد ضدعفونی و کمبود آن، کار ضدعفونی معابر و محله را آغاز کردیم.»

توزیع ۶۰۰ بسته میان نیازمندان

مقام معظم رهبری در نیمه شعبان بر رزمایش همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان در این ایام کرونایی تاکید کردند، این بیانات موج و شور جدیدی از کمک‌رسانی‌ها را میان مساجد ایجاد کرد. مساجد که همواره با پشتوانه اعتماد مردمی برای بسیج آنان ظرفیت خوبی بودند، توانستند با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در این زمینه گام‌های اساسی بردارند. نوری سلطان می‌گوید: «پس از اعلام این طرح از سوی رهبر انقلاب به سمت جمع‌آوری برای کمک‌های مومنانه رفتیم، به همین منظور طبق آمار در ۶ ماه اول سال ۶۰۰ بسته یعنی میانگین ماهیانه ۱۰۰ بسته در بین خانوار هدف توزیع کردیم.»

گزارش کار ۹۶۶ مسجد استان تهران در ماه رمضان

براساس گزارش‌های رسیده از ۹۶۶ مسجد استان تهران، در ابتدای اجرای این طرح کمک‌رسانی در ماه رمضان ۴۵ میلیارد ریال کمک نقدی از سوی مساجد به نیازمندان انجام شد و ۲۸۵ هزار بسته معیشتی نیز توسط این مساجد توزیع شد. همچنین در قالب پویش هر مسجد یک قربانی نیز ۴۹ رأس گوساله، ۲۲۱۵ رأس گوسفند و ۱۷ هزار مرغ ذبح و میان نیازمندان توزیع شد.باتوجه به فرارسیدن ماه رمضان بخشی از کمک‌رسانی‌های مسجدی‌ها در قالب توزیع غذای گرم مصروف شد که در این راستا ۲۰۷ هزار پرس غذا طبخ و توزیع شد.

کمک ۶۰ میلیونی به مشاغل آسیب دیده از کرونا

کرونا مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد که یکی از آن‌ها آسیب و ضربه به کسب و کارهای مختلف بود. مسجدی‌ها تلاش کردند با تهیه اقلام مورد نیاز سبدهای کالا از مغازه‌ها و یا صفر کردن حساب‌های دفتری به آن‌ها کمک‌رسانی کنند. نوری سلطان می‌گوید: «در اقدامی دیگر به سراغ مشاغل آسیب‌دیده در محله خود رفتیم و پس از شناسایی این مشاغل مبلغ ۶۰ میلیون تومان نیز در قالب هدیه به این عزیزان نیز تقدیم کردیم.»

در موج سوم کرونا بعد از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر ایفای نقش محوری مساجد در محلات، مسجدی‌ها در بعد شناسایی بیماران از مبدا هم فعال شده‌اند. مساجد بسیاری در شهر تهران این روزها پایگاه غربالگری و شناسایی بیماران از مبدا شده‌اند. امام جماعت مسجد الزهرا (س) می‌گوید: « باتوجه به اینکه شیوع کرونا در موج سوم، بسیار گسترده بوده و حجم بالای مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی امکان تست‌گیری و مشاوره‌های درمانی را برای مردم سخت کرده است و حضور در مراکز درمانی خود می‌تواند آلوده‌کننده باشد، مرکز بهداشتی را در مسجد تعبیه کرده‌ایم تا با رعایت پروتکل‌های بهاشتی هم خدمات مشاوره‌ای و هم تست‌های اولیه کرونا به صورت رایگان از مردم محله گرفته شود. این تست‌ها شامل تب سنجی، سنجش اکسیژن، فشار خون و ... است.»

طرح ابتکاری یک مسجد برای سالمندان

مسجد الزهرا (س) یک طرح ابتکاری را هم چندماهی است که اجرایی می‌کند. این طرح با عنوان «سلام محله» است که برای کمک‌رسانی به سالمندان برنامه‌ریزی شده است تا کمتر در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. نوری‌سلطان می‌گوید: «در این طرح به دنبال خدمات‌‌دهی به سالمندان و خانواده‌هایی هستیم که امکان بیرون آمدن از منزل را ندارند، در فاز اول این طرح خانواده معظم شهدا و در مرحله بعد کل محله را زیر پوشش قرار داده‌ایم. در این طرح نیازها و مایحتاج این خانواده‌ها را با کمک جوانان مسجدی برطرف می‌کنیم تا با کم شدن حضور آن‌ها در خیابان موجب حذف زنجیره شیوع بیماری شویم.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین