عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
آیت الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگویی ؛
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت معصومه(س) الگویی مناسب برای بانوان در طول تاریخ است، گفت: کریمه اهل‌بیت پاسبان حریم ولایت و امامت بودند.

حضرت معصومه(س) در ولایت مداری الگوی شایسته‌ای برای عموم جامعه استعقیق: ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت معصومه (س) اظهار داشت: حضرت معصومه (س) بانوی کرامت و دارای مقام و منزلت بزرگی هستند؛ در میان فرزندان امام کاظم (ع) بعد از امام هشتم این بانوی بزرگوار والاترین جایگاه و شخصیت را دارند، حضرت معصومه (س) خواهر، عمه و هم فرزند امام معصوم هستند. این بانوی بزرگ برای دیدار برادر و تبلیغ و ترویج دین مهاجرت نموده و هزاران فرسخ سفر را طی می‌کنند، ایشان در ابعاد اخلاقی، سیاسی و فرهنگی از ویژگی‌های ارزشمندی برخوردار بوده و یکی از بهترین اسوها برای بانوان امروز است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: وجود بارگاه نورانی کریمه اهل‌بیت در شهر قم آثار و برکات زیادی برای این شهر و مردم ایران به همراه داشته است، از جمله برکات مهم وجود حضرت معصومه (س) اینکه باعث شد انقلاب اسلامی ایران با محوریت قم و از درون این شهر شکل بگیرد و برکات این حرکت بزرگ کل منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار داده‌است.

مقام علمی حضرت معصومه (س)

وی با بیان اینکه حضرت معصومه (س) از جمله بانوان با کرامت و عالمه جهان تشیع است، عنوان کرد: این شخصیت بزرگ از کمالات علمی و معنوی پدر، مادر و برادر خویش بهره‌های فراوانی بردند و در عصر خویش به عنوان بانوی عالمه شهرت پیدا کردند؛ روایاتی در موضوعاتی همچون حبّ آل محمد (ص)، مقام امیرالمومنین (ع) و شیعیان وی از حضرت معصومه (س) نقل نقل شده است.

آیت الله فقیهی با اشاره به علم آن حضرت گفت: روزی تعدادی از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند از محضر امام کاظم (ع) بپرسند در حالی که امام (ع) در سفر بودند، از این رو حضرت معصومه (س) پاسخ آن پرسش هارا نوشتند و به آنها تسلیم نمودند، آنها با خوشحالی فراوان از مدینه خارج شدند، در مسیر راه به امام کاظم (ع) برخورد کردند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادن، هنگامی که امام (ع) پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومه (س) را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند: فداها ابوها؛ این داستان و کلام امام نشان از مقام علمی حضرت معصومه (س) دارد.

فضیلت زیارت کریمه اهل بیت (س)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص فضیلت زیارت کریمه اهل بیت، ابراز کرد: پیرامون زیارت حضرت معصومه (س) روایات زیادی از اهل بیت (ع) نقل شده است در اهمیت زیارت ایشان همین بس که بعد از زیارت چهارده معصوم برای زیارت هیچیک از انبیا و اولیا، در حد زیارت حضرت معصومه (س) ترغیب و تشویق نشده است.

وی ادامه داد: در روایات از تعابیر ارزشمندی نظیر ورود به بهشت و برابری با پاداش زیارت امام رضا (ع) برای زیارت این بانوی بزرگ استفاده شده است که دلالت بر عظمت و مقام والای این بانوی کریمه در نزد خداوند و اهل بیت (ع) دارد.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکهُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَهُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ؛ خدا را حرمی است: مکه، پیغمبر را حرمی است: مدینه، امیرالمومنین (ع) را حرمی است: کوفه و برای ما اهل بیت حرمی است که آن قم است» و در ادامه می‌فرمایند: «وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَهَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ؛ و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هر کس وی را زیارت کند، پاداشش بهشت خواهد بود».

آیت الله فقیهی در ادامه با بیان حدیثی از امام جواد (ع)، عنوان کرد: در روایاتی دیگر امام جواد (ع) می فرمانید: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة؛ لذا با توجه به فضیلت زیاد حضرت معصومه و جایگاه رفیع این بانو مردم متدین نباید از زیارت بانوی کریمه غافل باشند و این فرصت را غنیمت شمرده و همواره شکر گزار این نعمت بزرگ اله باشند.

فاطمه معصومه، شفیعه اهل بیت (ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شفاعت یکی از آموزه‌های دینی و از مسلمات قرآن و مذهب تشیع است، اظهار داشت: هدف از آن ایجاد امیدواری برای جبران و اصلاح خطا در قلب انسان و مبارزه با نا امیدی و ارتباط معنوی با شفیعان در جهت نیل به تقرب الهی و سعادت می‌باشد؛ پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام بالاترین مقام شفاعت را در درگاه الهی دارند، در میان بانوان خاندان عصمت و طهارت حضرت صدیقه طاهره و خانم فاطمه معصومه سلام الله علیهما نیز مقام شفاعت گسترده‌ای دارند.

وی به یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) اشاره و ادامه داد: این بانوی بزرگوار بعد از حضرت زهرا (س) تنها بانویی در جهان تشیع است که از طرف امام معصوم زیارتنامه ماثور دارد و این امر نشانگر والا بودن مقام حضرت است؛ در زیارت نامه‌ای که از امام رضا (ع) برای زیارت حضرت معصومه (س) نقل شده به حضرت چنین خطاب می‌شود «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة فإنَّ لکِ عند الله شأنا من الشأن».

آیت الله فقیهی افزود: در روایتی نورانی حضرت امام صادق (ع) درباره حضرت معصومه می فرمانید: «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتِیَ الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ؛ به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.» بنابراین روایت نورانی دامنه شفاعت بانوی کریمه آنقدر وسیع هست که همه شیعیان را در بر می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: همچنین شیخ عباس قمی درباره شفاعت حضرت معصومه (س) چنین نقل می‌کند، در عالم رؤیا مرحوم میرزای قمی را دیدم، از ایشان سوال کردم، آیا حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اهل قم را شفاعت خواهند کرد؟ میرزا چون این سخن را شنید ناراحت شد و نگاه تندی به من کرد و فرمود: چه گفتی؟ من دوباره سوالم را تکرار کردم، مجدداً با تندی به من فرمود: شیخ! تو چرا چنین سوالی می‌کنی!؟ شفاعت اهل قم با من است، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تمام شیعیان جهان را شفاعت خواهند کرد.

فاطمه معصومه (س) الگویی برای عموم جامعه

وی با تاکید بر اینکه الگو و اسوه تأثیر زیادی در سبک زندگی و نظام تربیتی می‌تواند داشته باشد، گفت: برخی سردمداران غرب و نظام استکبار به دنبال معرفی کردن الگوهای دروغین به جامعه امروزی هستند تا از این راه اهداف پلید خود را دنبال کنند، لذا ما که الگوهای بی نظیری مانند اهل بیت عصمت طهارت و خاندان پاک ایشان داریم باید از این امر غافل نباشیم و این ظرفیت گرانمایه و ارزشمند را قدر بدانیم و این الگوهای الهی و انسانی را در جامعه معرفی و ترویج کنیم.

آیت الله فقیهی در ادامه با بیان اینکه سیره عملی حضرت معصومه (س) الگوی خوبی برای حضور بانوان در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی است، تاکید کرد: ولایت مداری و صیانت از امامت، ترویج احادیث اهل بیت (ع) از جمله فعالیت‌های بارز اجتماعی حضرت معصومه بود که می‌تواند سرمشق مناسبی برای بانوان باشد، توجه به این نکته هم لازم است که بانوی کرامت نه تنها برای دختران و بانوان بلکه برای عموم جامعه الگوی بارز و شایسته ای هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: الگو پذیری از بانوان والامقامی همچون حضرت معصومه (س) سبب شده تا دختران مؤمن، پاکدامن و انقلابی جامعه امروزی در این غوغای بی هویتی و مادی گرایانه غربی، شخصیت و هویت خویش را پیدا کنند و به مقام و ارزش خود پی ببردند و به موفقیت‌های بزرگ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رفیعی دست پیدا کنند.

فاطمه معصومه (س) پاسبان حریم ولایت و امامت

وی ولایت را یکی از اساسی‌ترین ارکان مذهب تشیع دانست و گفت: آیات قرآنی و روایات فراوانی بر این آموزه ضروری دین دلالت دارد، ولایت به این معناست که اهل بیت مرجعیت دینی، سیاسی و حکومتی دارند و در همه شئون تشریعی و تکوینی با اذن خداوند اثر گذار هستند.

آیت الله فقیهی ادامه داد: در جهان تشیع شخصیت‌های والا مقامی بودند که با تمام وجود از ولایت و امامت صیانت و پاسبانی کردند و در این راه مقدس شهید شدند، حضرت صدیقه طاهره (س) اولین شهید راه ولایت بوده که با تمام وجود از حریم ولایت دفاع کردند، حضرت زینب کبری (س) نیز بعد از واقعه عظیم عاشورا با وجود شرایط خفقان شدید، پیام ولایت و امامت را به گوش همگان رساندند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکی از بانوان بزرگ جهان اسلام است که در طول عمر شریف خویش همواره در نشر و پاسبانی از حریم ولایت با تمام وجود جانفشانی کردند، این بانوی کریمه با دعوت امام بزرگوار عازم سفر شدند و در طول مسیر با ایجاد کاروانی تبلیغی معارف امامت و ولایت را نشر می‌دادند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین