عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
رئیس سازمان بسیج طلاب با اشاره به فعالیت گسترده ۱۵۰ هزار روحانی بسیجی در مبارزه با کرونا گفت: حضور طلاب بسیجی برای غسل و کفن اموات کرونایی نهایت فداکاری و ایثار بود.

عقیق: بسیج طلاب و روحانیون یکی از اقشار فعال بسیج در کشور است که با بکار‌گیری ظرفیت طلاب و حوزه‌های علمیه اقدامات مهم و مؤثری در موضوعات مختلف جامعه نظیر محرومیت‌زدایی، حضور در مناطق کم‌برخوردار، تبلیغ و آموزش و... انجام داده است.

این قشر از بسیج با شیوع کرونا فعالیت‌های مختلفی را شروع کرد که شاید بسیاری از نهاد‌ها از عهده آن برنمی‌آمدند و در کنار پرداختن به موضوعاتی چون رزمایش همدلی و مواسات و تولید ماسک و... حرکت گسترده‌ای در زمینه کفن و دفن درگذشتگان براثر کرونا آغاز کرد.

همزمان با هفته بسیج دقایقی را با حجت‌الاسلام غلامرضا شفیع‌زاده رئیس سازمان بسیج طلاب به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

همه‌ساله اقشار مختلف بسیج در ایام هفته بسیج برنامه‌های مشخصی را اجرا می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا اوضاع تفاوت دارد و امکان برگزاری برنامه‌های حضوری نظیر همایش‌ها، اعزام مبلغ، برنامه‌های آموزشی و... وجود ندارد. درباره برنامه‌های بسیج طلاب در هفته بسیج و محور‌های آن با توجه به شیوع کرونا کمی توضیح دهید.

بهترین تعبیری که می‌شود در مورد بسیج بکار برد همان تعبیر امام خمینی (ره) است که مطابقت کردند بسیج را با این آیه قرآن: «أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ» (۲۴/ابراهیم) بسیج به تعبیر امام خمینی (ره) مصداق این آیه شریفه است، یک شجره طیبه ثابت که در هر زمانی همه مردم از ثمرات آن بهره‌مند می‌شوند بخصوص در ایامی که اکنون در آن هستیم و مردم از ثمرات بسیج و از اینکه می‌بینند که بسیج چطور به آنها کمک می‌کند و مشکلات کشور را رفع می‌کند بهره‌مند می‌شوند.

* فعالیت بسیج طلاب در محور مبارزه با کرونا و کمک به مردم

همان‌طور که گفتید امسال هفته بسیج با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. نگاه ما در سال‌های گذشته نسبت به عملکرد هفته بسیج نگاه دیگری بود، یعنی کارها و برنامه‌های دیگری انجام می‌دادیم اما امسال مدتی است مردم ایران و سایر نقاط جهان به ویروس منحوس کرونا مبتلا شده‌اند که همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است. ما در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی در این هفته داشتیم، اما امسال محور همه برنامه‌های ما در هفته مبارک بسیج حول همین مسئله کرونا و مشکلات مردم است.

* دیدار با رهبر معظم انقلاب در روز ۵ آذر به صورت مجازی

روزشمار هفته بسیج از روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه شروع شده و تا یک هفته ادامه دارد. اوج این هفته همان روز ۵ آذرماه است که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بسیج مستضعفین تأسیس و تشکیل شد که در این روز بسیجیان سراسر کشور بصورت ویدئو کنفرانس محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مشرف خواهند شد و از بیانات معظم له نهایت بهره و استفاده را می‌برند.

درباره بسیج طلاب کمی بیشتر توضیح دهید و اینکه چگونه تشکیل شد و علت راه‌اندازی آن چه بود؟

اهمیت بسیج طلاب از آن جهت است که جزء معدود اقشاری است که خود امام دستور تشکیل آن را داده‌اند. در واقع اولین قشری از بسیج که دستور تأسیس و بنای آن را در بسیج نهادند، بسیج طلبه و دانشجو بود

بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور یک بخش از بسیج است، در بسیج گروه‌های مختلفی در جامعه ایفای نقش می‌کنند، ۴۰ تا ۵۰ رده و ۲۲ قشر در بسیج وجود دارد که یک رده از آن سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون است. اما اهمیت بسیج طلاب از آن جهت است که جزء معدود اقشاری است که خود امام دستور تشکیل آن را داده‌اند. در واقع اولین قشری از بسیج که دستور تأسیس و بنای آن را در بسیج نهادند، بسیج طلبه و دانشجو بود. امام خمینی (ره) در آن زمان فرمودند: بسیج طلبه و بسیج روحانیون.

* فعالیت بیش از ۱۵۰ هزار طلبه و استاد حوزه در بسیج طلاب و روحانیون

بعد از آن فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، این بسیج طلاب و روحانیون توسعه یافت و روز به روز عرصه حضور آن در میدان‌های مختلف گسترده‌تر شد. یک زمانی ما فقط بسیج طلاب داشتیم، اما الآن بسیج روحانیون داریم، بسیج اساتید داریم آن هم با یک جمعیت قابل توجه. آن زمانی که امام خمینی (ره) دستور تشکیل بسیج طلاب را دادند شاید تعداد اعضای آن به اندازه همان طلبه‌هایی بود که به جبهه می‌رفتند. این قشر برای خدمت‌رسانی به جبهه تشکیل شد و پس از دفاع مقدس باتوجه به نیاز جامعه کارش را ادامه داد و اکنون یک جمعیت گسترده‌ای از طلاب و روحانیون را داریم که در عرصه‌های مختلف حاضر و وارد می‌شوند و خدمت‌رسانی می‌کنند. هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار طلبه، روحانی و استاد بسیجی داریم.

* اختصاص ۱۲۰ حوزه و ۱۵۰۰ پایگاه به بسیج طلاب

سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور هم مانند سایر اقشار بسیج، عرصه فعالیتش در حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت است. ما در حال حاضر در ۱۲۰ حوزه و غریب به هزار و ۵۰۰ پایگاه در حال خدمت‌رسانی به ملت هستیم که در شرایط کنونی حول مشکلات و گرفتاری‌های فعلی ملت یعنی بر محور خدمت‌رسانی در عرصه مبارزه با ویروس منحوس کرونا در حوزه‌های مختلف و به تبع آن کمک‌ها و مواسات مؤمنانه فعال هستیم.

* برنامه‌های بسیج طلاب براساس روزشمار هفته بسیج

درخصوص روزشمار هفته بسیج و برنامه‌های قشر طلاب توضیح دهید

اولین روز هفته بسیج، به نام «بسیج، معنویت و سلامت» نام‌گذاری شده، که در این روز طلاب و روحانیون بسیجی در پایگاه‌های انتقال خون جهت اهدای خون حاضر شدند. ضمناً طبق روال روزهای گذشته توزیع بسته‌های معیشتی را در این ایام خواهیم داشت. روز دوم هفته که با نام «بسیج، فرزند مسجد، خادم مردم» نام‌گذاری شده، تجلیل از بسیجیان نمونه، اساتید و روحانیون بسیجی و بخصوص آن عزیزانی که در عرصه مبارزه با کرونا حضور فعال داشته‌اند مانند حضور در آرامستان‌ها، بیمارستان‌ها و... انجام می‌شود. در روز سوم که به «بسیج، مبتکر حل مسئله» نام‌گذاری شده عمده برنامه‌های ما در بخش فضای مجازی است و برنامه‌هایی از قبیل سخنرانی، آموزشی و... در این روز به صورت مجازی انجام می‌شود. 

در روز چهارم با نام «بسیج، الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی» اعزام سخنرانان هادی سیاسی به اقشار مختلف، نشست‌های سیاسی، مشاوره‌های دینی و پاسخ‌گویی به شبهات در فضای مجازی را داریم. در روز پنجم با نام «بسیج ولایی، انقلابی و تمدن ساز» برگزاری یادواره شهدا و همایش وحدت علمای شیعه و سنی را بصورت مجازی برگزار می‌کنیم. در روز ششم با نام «بسیج، نیروی مقاومت ملت ایران» که مصادف با ۵ آذر است دیدار ویدئو کنفرانسی بسیجیان با مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، ضمن اینکه در این روز طبق روال گذشته اعزام روحانیون و طلاب بسیجی به مراکز درمانی جهت کمک به کادر درمانی را نیز داریم.

در روز آخر و هفتم با نام «بسیج، خدمت مؤمنانه و ایثارگری» برنامه غبارروبی از مزار شریف شهداء را با حفظ تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌کنیم و طبق روال گذشته جهت ادای دین به شهدای گرانقدر، طلاب و روحانیون و علمای بسیجی در کنار قبور ایشان حاضر شده و به غبارروبی و عطرافشانی و نثار گل به قبور شهدا می‌پردازیم.

درحوزه محرومیت‌زدایی و همدلی اقشار بسیج با راه‌اندازی گروه‌های جهادی به یاری مردم شتافتند. آیا بسیج طلاب و روحانیون هم کار را با محوریت گروه‌های جهادی انجام می‌دهد؟

طبق آمار فعلی قریب به ۴۰۰ گروه جهادی ثبت شده در سامانه داریم و قشر طلاب و روحانیون بسیجی با حضور ۱۶ هزار نفر از طلاب جهادی، به مبارزه با کرونا می‌پردازد

بله، بحمدالله ما گروه‌های جهادی مختلفی را سازماندهی کرده‌ایم و طبق آمار فعلی قریب به ۴۰۰ گروه جهادی ثبت شده در سامانه داریم، البته گروه‌های جهادی ثبت نشده بیش از این آمار است که در آینده به تدریج ثبت خواهند شد. به هر حال کل گروه‌های جهادی روحانی به وسیله سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور هدایت، اداره و پشتیبانی می‌شوند. قشر طلاب و روحانیون بسیجی با حضور ۱۶ هزار نفر از طلاب جهادی، به مبارزه با کرونا می‌پردازد. ما در ۵ محور در این مدت که اوج آن در هفته مبارک بسیج است، وظیفه و رسالت خود را برای یاری و خدمت‌رسانی به مردم شریف ادامه می‌دهیم.

درخصوص این ۵ محور خدمات که فرمودید بیشتر توضیح دهید

محور اول «اقدامات صورت گرفته در خصوص بیماران کرونایی» است. در این زمینه یک وظایفی برای خود مشخص کرده‌ایم که بخشی از طلاب و روحانیون بسیجی این وظایف را انجام می‌دهند. مانند تفقد علما و روحانیون از بیماران کرونایی بستری شده، همراهی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کمک به کادر درمان، اقامه نماز و مسائل دینی و اهدای خون.

* حضور طلاب در میدان تغسیل و تکفین اموات کرونایی نهایت فداکاری و ایثار بود

محور دوم وظایف ما در قبال «اموات کرونایی» است که آن را از روز اول شروع کرده و همچنان با شدت بیشتری پیش می‌بریم. از روز نخست شیوع کرونا به قدری تبلیغات شد که مردم از نزدیک شدن به اموات کرونایی وحشت داشتند، از همان روزهای اول طلاب و روحانیون ما این فداکاری و ایثار را کردند و به عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی در آرامستان‌ها حضور پیدا کرده و مشغول غسل و کفن و تجهیز اموات کرونایی شدند. در آن عرصه سخت، طلاب و روحانیون ما بر اساس فتوای تاریخی رهبر انقلاب مبنی بر اینکه تجهیز واجب و لازم است، فداکاری کرده و این مهم را انجام دادند. ضمن اینکه به دلیل محدودیت‌های برگزاری مراسم ترحیم و عزاداری، توصیه به خواندن دعا و ادعیه و نماز شب اول قبر و... کردند و حتی در فضای مجازی محلی برای انجام این اعمال مهیا کردند به خصوص برای کسانی که بلاوارث یا بد وارث بودند.

محور سوم وظایف ما نسبت به «خانواده‌های اموات کرونایی» بود، چرا که در این زمان به دلایل مختلف افراد نمی‌توانستند نسبت به تفقد این خانواده‌ها اقدام کنند ولی طلاب و روحانیون بسیجی ما در این عرصه هم وارد شدند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دیدار خانواده‌های ایشان می‌رفتند که همین امر باعث تسلی خاطر بسیاری از خانواده‌های اموات کرونایی شد. مواردی هم که امکان حضور فیزیکی نبود، بصورت تلفنی و پیام این وظیفه و رسالت انجام شد و ضمن اینکه در این راستا از مسائل مادی نیز قافل نبودیم و در حد توان و وسع خود نسبت به توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده و تهیه غذا برای خانواده‌های داغدار اقدام کردیم.

محور چهارم اقدامات ما، در بخش «پیشگیری، درمان و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا» شامل ضدعفونی کردن معابر و مکان‌های عمومی، تشکیل قرارگاه جهادی برای این مسئله، شرکت در امر غربالگری و اقدامات دیگر مانند اینها بود.

* ایجاد روحیه، امیدبخشی و یاری‌رسانی به مردم و کادر درمان

پنجمین و مهمترین عرصه اقدامات ما «ایجاد روحیه، امیدبخشی و یاری‌رسانی به مردم و کادر درمانی» بود. در طول این مدت بیماری، روحیه مردم و کادر پزشکی به شدت تخریب شده بود که طلاب و روحانیون بسیجی با ورود به این قضیه و با ترویج روحیه معنوی و دعا و توسل و تضرب به درگاه الهی، در این دنیایی که ما تنها بودیم و هیچ کشوری به ما کمک نمی‌کرد و حتی حاضر نبودند به ما ماسک بدهند، روحیه و امید را در بین مردم و کادر پزشکی بالا بردند و زمینه‌ساز موفقیت‌هایی در مبارزه و مقاومت در برابر این ویروس منحوس شدند.

آماری هم دارید که چه میزان خدمات در این پنج محور ارائه شده است؟

حضور ۱۲۰۰ روحانی برای تفقد از بیماران، ارائه ۵۲ هزار نسخه ادعیه و توسل، کمک به ۵۲۰۰ بیمار کرونایی، اعزام ۱۴۰۰ طلبه به آرامستان‌ها، ۶۰۶ مورد سرکشی به خانواده متوفیان، توزیع ۱۱ هزار بسته معیشتی، ۸۱ هزار بسته بهداشتی و ۳۰ هزار کیسه آرد و اجرای ۵۳ هزار برنامه سخنرانی

در بخش اول که اشاره شد، یعنی در بخش اقدامات صورت گرفته درخصوص بیماران کرونایی، تفقد علما و روحانیون از بیماران، هزار و ۲۰۰ نفر از علما و بزرگان و اساتید ما غیر از طلابی که در آرامستان‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کار می‌کردند، بیماران کرونایی را مورد تفقد قرار دادند. تعداد ادعیه و توسلاتی که بصورت مکتوب به این افراد ارائه شد حدود ۵۲ هزار نسخه بود، همچنین کمک به بیماران کرونایی برای اقامه نماز و مسائل دینی، بر اساس آمار ۵ هزار و ۲۰۰ نفر بودند.

در بخش دوم اقدامات صورت گرفته در خصوص اموات بیماران کرونایی، اعزام هزار و ۴۰۰ نفر از طلاب و روحانیون به آرامستان‌ها بصورت شبانه‌روزی و شیفتی، تهیه و توزیع ۵۰ هزار نسخه فتوای مقام معظم رهبری، ۶۰۶ مورد سرکشی از خانواده‌های متوفیان و ۹۷۳ مورد ارسال پیامک و تماس تلفنی جهت همدردی با خانواده متوفیان بیماران کرونایی داشتم.

در بخش سوم اقدامات ما یعنی پیشگیری، درمان و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، تشکیل ۴۰۰ گروه جهادی بصورت فیزیکی و ۲ هزار گروه در فضای مجازی، ارسال بیش از یک میلیون و ۵۷۶ هزار پیامک بهداشتی به طلاب و مردم، ضدعفونی ۲۰ هزار مورد از معابر و اماکن عمومی، جمع‌آوری و توزیع صد و ۱۱ هزار بسته معیشتی بین طلاب و مردم نیازمند، توزیع ۸۱ هزار بسته بهداشتی، پخت بیش از ۶ میلیون پرس غذا، توزیع ۳۰ هزار کیسه آرد، برگزاری ۱۳ هزار جلسه مشاوره برای خانواده‌ها و ۵۳ هزار برنامه سخنرانی و منبر جهت ترغیب و تشویق مردم به ارسال کمک‌های مؤمنانه از دیگر اقدامات است.

سایر آمار و اقدامات به صورت مفصل و در ۶۰ محور در کتابچه‌ای چاپ شده است.

درپایان به عنوان یک طلبه و مسئول سازمانی که مربوط به طلاب است، یک توصیه و خواهش از مردم دارم که به مسئولین، مدیران و کادر درمان با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند تا بلکه ان‌شاالله بتوانیم با یک کار همگانی این ویروس را ریشه کن کنیم. خصوصاً آن عزیزانی که استطاعت مالی دارند، به افرادی که نیازمند هستند و یا شغل خود را از دست داده‌اند، 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین