عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
۸ هیأت دانشجویی در یک کار جمعی، برای کمک به فقرا دست به دست هم دادند و در این شرایط کرونایی با پشتوانه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های خود بسته‌های ارزاق و غذای گرم برای نیازمندان تهران و حومه آن تهیه می‌کنند.

عقیق: اسفندماه سال گذشته بود که ویروس کرونا برای اولین بار در کشور ایران شیوع پیدا کرد، بعد از شیوع این بیماری در کشور، مشکلات معیشتی و اقتصادی بسیاری برای خانواده‌ها ایجاد شد. گروه‌های جهادی و هیأت‌های مذهبی شب عید امسال برای کمک به نیازمندان و افرادی که به دلیل کرونا دچار مشکلاتی شده بودند، کمک‌رسانی‌های بسیاری انجام دادند. اقداماتی که از سوی مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی نیز مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت. مقام معظم رهبری در سخنرانی نیمه شعبان خود بر رزمایش همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان تاکید کردند که این بیانات شور مجددی، میان جهادی‌ها ایجاد کرد و آنان را به کار بیشتر فراخواند.

هیأت‌های دانشجوی پای کار کمک‌رسانی به مردم

این روزها که موج سوم کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و روزانه افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند، جهادی‌ها و هیأتی‌ها با از خودگذشتگی فراوان در عرصه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند. یکی از این گروه‌‌ها جوانان دانشجو هستند که در قالب هیأت‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی خود در عرصه‌های مختلف فعال هستند.

هم‌افزایی هیأت‌های مذهبی ۸ دانشگاه مطرح

هیأت‌های مذهبی ۸ دانشگاه مطرح کشور سالیانی است که مجمع دانشجویی را به راه انداخته‌اند تا ذیل آن خدمات فرهنگی و اجتماعی را به مردم و دانشجویان با یک هم‌افزایی و مشارکت ارائه کنند. این مجموعه متشکل از هیأت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت، هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق علیه السلام، هیأت رهروان شهدا دانشگاه امیرکبیر، هیأت اصحاب الحسین دانشگاه تهران، هیأت الزهرا دانشگاه صنعتی شریف، هیأت محبین اهل بیت دانشگاه تربیت مدرس، هیأت اصحاب عاشورایی دانشگاه علامه طباطبایی و هیأت محبان اهل بیت دانشگاه خوارزمی است.

مهدی عفتی مسئول هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق علیه السلام می‌گوید: «این مجموعه حدود ۵ سال است که فعالیت‌های خود را به صورت مشترک انجام می‌دهد و به طور مثال در عید غدیر هیأت مشترک برگزار می‌کردیم. اما از دو سال گذشته در عرصه فعالیت‌های اجتماعی فعال شده‌ایم. در سال ۹۶ این مجمع طرح‌های رویش حسینی ۱ و ۲ را همزمان با هیأت‌های ۱۷ شهرستان دیگر در سطح کشور اجرایی کرد که در این طرح مردم نیازهای خود را اعلام می‌کردند و هیأت‌های دانشجویی با پیگیری و مطالبه برای رفع آنها اقدام می‌کردند. طرح رویش حسینی۳ را در آینده‌ای نزدیک بنا داریم به صورت گسترده‌تر در سطح کشور با همکاری بسیج، سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام را اجرایی کنیم.»

طبخ ۷ هزار غذای گرم در روز عید غدیر

با شیوع ویروس کرونا، جلسه مشترک هیأت‌های دانشجویی در عید غدیر امسال برگزار نشد، اما هیأتی‌ها بی‌کار نماندند و برای کمک‌رسانی به نیازمندان در طرح اطعام غدیر فعال شدند.

علی دهستانی مسئول هیأت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: «عید غدیر تمامی هیأت‌های دانشجویی در عرصه کمک‌رسانی به نیازمندان فعال شدند و با توجه به وضعیت معیشتی سخت مردم در شهرک خورشید استان تهران، برنامه متمرکزی اجرایی شد. در مجموع ۷ هزار غذای گرم در روز عید غدیر طبخ و میان نیازمندان توزیع کردیم.»

ابتکار دانشجویان علم و صنعت برای کمک‌رسانی‌ها

برنامه‌های هیأت‌های دانشجویی صرفاً به صورت مشترک اجرایی نمی‌شود و دانشجویان با روحیه جوانی و ایده پردازی خود در عرصه‌های مختلف برای ارائه خدمات اجتماعی به مردم با پشتوانه و کمک دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها اقدام می‌کند.

علی دهستانی مسئول هیأت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت میگوند: «یکی از طرح‌هایی که دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در شهرک خورشید اجرایی کردند. ایجاد یک تعاونی مصرف برای ارائه کالاهای اساسی با تخفیفات گسترده بود. در شهرک خورشید مجموعاً ۱۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که در این ایام کرونایی این تعاونی مصرف را برای آنها ایجاد کردیم که ۸ هزار نفر از ما خریداری کردند. علاوه بر این تلاش کردیم در روز عیدغدیر برنامه‌های شاد و مفرحی نیز با مشارکت کودکان این منطقه برگزار ‌کنیم که با استقبال بسیار خانواده‌ها مواجه شد.»

خدمات اجتماعی هیأت‌های دانشجویی در محرم

برنامه‌های مشترک هیأت‌های دانشجویی در عرصه خدمات اجتماعی نیست آنها در عرصه فرهنگی نیز فعالیت‌های بسیاری دارند. به طور مثال در ایام محرم شعار مشترکی را در نظر می‌گیرند و براساس آن به تولید محتوا و ارائه محصولات مختلف در سطح دانشگاه می‌پردازند.

عفتی می‌گوید: «محرم امسال شعار هیأت‌ها حول محور تحول و امیدبخشی بود که در هر دانشگاه با یک رویکرد به این شعار پرداخته شد. در عرصه خدمات اجتماعی نیز با توجه به اینکه محرم امسال امکان پذیرایی در جلسات هیأت به دلیل ویروس کرونا وجود نداشت، تلاش کردیم غذای گرم طبخ کرده و میان نیازمندان توزیع کنیم که به طور مثال در هیأت میثاق با شهدا ۱۰ هزار پرس غذای گرم تهیه شد و در دانشگاه‌های دیگر نیز به همین صورت غذای گرم و یا بسته‌های ارزان تهیه و میان نیازمندان توزیع شد.»

توزیع ۱۷۰۰ بسته‌معیشتی توسط هیأت‌های دانشجویی در موج سوم کمک‌رسانی‌ها

در مرحله سوم کمک‌های مومنانه که به دلیل موج سوم شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شده‌ است، مجدداً توسط هیأتی‌ها با حمایت سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در حال کمک رسانی هستند. ۸ هیأت دانشجویی نیز در این زمینه فعال شدند.

حسین قاسم پور مسئول هیأت محبین اهل بیت دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: «با همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام ۱۷۰۰ بسته‌معیشتی برای نیازمندان تهیه کردیم که به مرور بناست توسط هیأت‌های دانشجویی در مناطق محروم حاشیه شهر تهران توزیع شود. این بسته‌های معیشتی شامل رب، روغن، ماکارونی، حبوبات و اقلام بهداشتی برای مقابله با کروناست که در مناطق زیرپوشش هیأت‌های دانشجویی توزیع خواهند شد.»

کمک‌رسانی‌های هیأت دانشگاه تربیت مدرس به نیازمندان

قاسم پور در تشریح برنامه‌های هیأت محبین اهل بیت دانشگاه ‌تربیت‌مدرس می‌گوید: «ذیل این هیأت مرکز خیریه و نیکوکاری را راه‌اندازی کردیم که در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف با جمع آوری کمک‌های مالی از مردم و دانشجویان برای کمک رسانی به نیازمندان شناسایی شده، اقدام می‌کنیم. در ماه مبارک رمضان امسال در قالب رزمایش مواسات و همدلی۲۵۰ بسته سبد کالا شامل گوشت، مرغ، برنج، ماسک و ... به نیازمندان تهران و اطراف آن تحویل دادیم. این افراد توسط دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه شناسایی می‌شوند. در ماه محرم نیز ۷۲ سبد کالا هر کدام به ارزش ۵۰۰ هزار تومان بود تهیه و میان نیازمندان توزیع کردیم. همچنین تاکنون برای تهیه ۱۰ قلم کالای مورد نیاز یک جهیزیه مانند یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و غیره نیز کمک رسانی کرده‌ایم. کمک به پرداخت اجاره خانه نیازمندان در این ایام کرونایی نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده است. با توجه به شروع فصل سرما و برودت هوا بنا داریم فراخوانی برای جمع آوری لباس‌های گرم و خرید لباس‌های مورد نیاز در زمستان داشته باشیم تا بتوانیم کمک‌رسانی داشته باشیم.»

ایده دانشجویان امیرکبیر برای کمک به نیازمندان و تربیت کودکان

جوانان دانشجو سرشار از ایده‌های خلاق و نوآورانه هستند که می‌توانند در عرصه‌های مختلف با به کارگیری آنها، گره مشکلات بسیاری را بازکنند. سجاد حسینی هیأت رهروان شهدا دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «ابتکار این دانشگاه ایجاد پویش خانواده‌های آسمانی است که برای این منظور بچه‌های خانواده‌ها را فعال کردیم و بسته‌های معیشتی را به دست آنها می‌رساندیم تا توزیع کنند. این طرح علاوه بر تهران در ۱۱ نقطه کشور نیز اجرایی می‌شود و سفیران آسمانی بسته‌های کالا را توزیع می‌کنند. نیمی از هزینه بسته‌ها در استان‌ها جمع‌آوری می‌شود و نیمی دیگر توسط دانشجویان کمک‌رسانی می‌شود. اجرای این طرح در خانواده‌ها دارای اثر تربیتی است. ما با کمک دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشگاه‌ها و دانشجویانی که بعد از فارغ التحصیلی در شرکت‌های مختلف دانش بنیان مشغول فعالیت شده‌اند هزینه‌های مورد نیاز تهیه این بسته‌های ارزاق را تهیه و جمع آوری می‌کنیم. تاکنون طرح خانواده‌های آسمانی در سه مرحله در عید غدیر، ماه رمضان و شب عید اجرایی شده است و در مجموع ۳۰ میلیون تومان نیز توسط دانشجویان کمک رسانی شده است.»

بسته‌های لوازم التحریر دانشجویان علامه برای دانش‌آموزان

حسین کاظمی مسئول هیأت اصحاب عاشورایی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به فعالیت‌های کمک رسانی این هیأت می‌گوید: «طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش همدلی، فعالیت‌های خود را از ماه رمضان آغاز کردیم و در مجموع ۱۱۰ بسته ارزاق و اقلام بهداشتی هر کدام به ارزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در مناطق محروم توزیع کردیم. در عید قربان نیز گوشت قربانی تهیه کردیم و در مناطق محروم میان نیازمندان توزیع کردیم. طرح ضیافت علوی، برنامه ما در عید غدیر بود که در راستای آن ۱۱۰ پرس غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد. با فرارسیدن سال تحصیلی نیز با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) طرح سرمشق روضه را راه‌اندازی کردیم تا برای کودکان نیازمندان بسته‌های لوازم التحریر تهیه و متوزیع کنیم.در این طرح ۷۵ بسته لوازم التحریر توزیع شد.»

دانشجویان اربعین امسال کجا بودند؟

در ایام اربعین حسینی هیأت‌های دانشجویی در مسیر مشایه نجف تا کربلا برنامه‌های متعدد مذهبی را اجرا می‌کردند که امسال با توجه به شرایط کنونی و عدم حضور ایرانیان در این راهپیمایی، هیأت‌ها تلاش کردند فعالیت خود را به سمت کمک به محرومان سوق دهند. کاظمی می‌گوید: «امسال برای خدمت رسانی در ۳ روستای شهرستان ساوه همچون رضی‌آباد و احمدآباد حضور پیدا کردیم و برای آنها پخت غذا انجام دادیم که در مجموع در سه وعده غذایی ۲۳۰۰ پرس غذا طبخ و میان اهالی توزیع شد.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین