عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
برگی از قرآن کریم که قدمت آن به ۱۳ قرن پیش باز می‌گردد، در حراج «کریستیز» لندن به قیمت یک میلیون پوند فروخته شد.

عقیق:به نقل از quranmss، صفحه‌ای از قدیمی‌ترین نسخه قرآن موجود در جهان حراجی کریستیز عرضه شد و سه برابر برآورد اولیه، به فروش رفت. در سال ۲۰۰۸ هم کریستیز نسخه خطی مهم دیگری از قرآن کریم را با برآورد قیمت یک میلیون پوند به حراج گذاشت که فراتر از انتظارات و با قیمت ۲.۵ میلیون پوند فروخته شد.

نسخه اخیر که از جنس پوست است و آیات آخر سوره مریم روی آن نوشته شده، بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار پوند قیمت‌گذاری شده بود که نزدیک به یک میلیون پوند (یک میلیون و ۳۳۰ هزار دلار) چکش خورد.

 

 

این نسخه از قرآن کریم به سبک حجازی در سال‌های نخست ظهور اسلام نوشته شده است و آن را مربوط به سال‌های ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلادی (۴۰ تا ۱۴۰ سال پس از بعثت) می‌دانند.

قرآن در سال‌های نخست اسلام به خط حجازی کتابت شده و ابعاد آن ۳۴.۵ سانتی متر در ۳۱ سانتی متر است. از خط حجازی نسخه‌های چندانی موجود نیست و بیشتر نسخ موجود، به خط کوفی است.

دانشمندان معتقدند که تا سال ۶۵۰ میلادی باید چهار تا هفت نسخه کامل از مصحف قرآن کریم (شامل ۱۱۴ سوره) نوشته شده باشد. آن‌ها به کوفه، بصره، دمشق و احتمالاً مکه فرستاده شدند، در حالی که یکی هم در مدینه نزد خلیفه سوم بوده است.

 

کریستیز (‌Christie's) یک بنگاه تجارت آثار هنری و بزرگترین مرکز حراج اشیاء هنری جهان است که دفاتر اصلی آن در لندن و نیویورک قرار دارد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین