عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون در یک برنامۀ تلویزیونی:
کرونا آخرین ایستگاه نیست. هرچه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم، سختی‌های دنیا پیچیده‎تر و گسترده‌تر می‌شود؛ در این شرایط باید صبر را تقویت کرد.

کرونا آخرین ایستگاه آخرالزمان نیستعقیق: حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون در یک برنامۀ تلویزیونی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه صبر یکی از نیازهای حیات دنیاست، گفت: سنت الهی برای انسانها اقتضاء می‌کند در طول حیاتشان با مشکلات، مصائب و سختی‌های متعددی مواجه شوند؛ لذا خداوند در وجود انسان این قابلیت را قرار داده که در برابر این مشکلات توان تاب‌آوری داشته باشد، تحمل کند و با حالت شکر از کنار مشکلات عبور کند. از دیگر سو عدم صبر در برابر مشکلات نباید منجر به رفتارهای هنجارشکنانه، معصیت‌بار و کفران نعمت شود.

وی افزود: از این جهت در روایات به موضوع صبر پرداخته‌اند؛ امیرالمؤمنین فرمود صبر، کلید همه کارهاست. یعنی انسان تا این قابلیت را در خود تقویت نکند، نمی‌تواند گره گشا باشد، از مشلکات عبور کند و قله‌های ترقی را در زندگی پشت سر بگذارد؛ وقتی انسان پا در دنیا می‌گذارد، در محیطی قدم نهاده که این محیط همراه با سختی‌ها است. امام خمینی (ره) در کتاب اربعین حدیث خود که 40 حدیث را برای سازندگی انسان‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، حدیث اولشان «حدیث دنیا و آخرت» است. یکی از ویژگی‌هایی که ایشان بیان می‌کنند، آمیختگی دنیا با سختی‌ها است. می‌فرمایند نمی‌‌توان سختی‌ها را از دنیا جدا کرد و جدا کردن سختی‌ها اگر امکان‌پذیر بود، نام دنیا بر آن تلقی نمی‌شد و باید نام آن را بهشت برین می‌نهاد.

کرونا آخرین ایستگاه آخرالزمان نیست

وی با تأکید بر اینکه سنت الهی اقتضاء می‌کند هرچه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم، سختی‌های دنیا پیچیده‎تر و گسترده‌تر شود، افزود: اکنون که دنیا درگیر ویروس منحوس کرونا است، به این معنا نیست که اگر از این چالش عبور کنیم، دیگر هیچ مشکلی بشر را تهدید نمی‌کند بلکه ممکن است بشر با یک جنس و نوع دیگری از مشکلات مواجه شود؛ از این جهت کرونا آخرین ایستگاه نیست. پس آنچه مهم است، این است که انسان به خودسازی بپردازد و تاب‌آوری و صبر را در خود تقویت کند.

این کارشناس مذهبی ضمن توصیه‌ای به والدین دربارۀ نهادینه‌سازی عنصر صبر در فرزندان گفت: والدین سعی کنند ویژگی صبور بودن را در فرزندان تقویت کنند. تصور نکنیم نسل ما در دنیای بدون مشکل زندگی می‌کنند. همان طور که ما با مشکلات دست و پنجه نرم کردیم، بناست آنها نیز با این چالش‌ها مواجه شوند.

والدین عنصر صبر را در فرزندان نهادینه کنند

وی یکی از راهکارهای مهم در تقویت صبر را یاد خدا معرفی کرد و گفت: وقتی انسان به سرچشمه اصلی متصل شود، آرام می‌شود. مانند رود پرتلاطمی که متصل به دریا می‌شود. رود خروشان هر اندازه به دریا نزدیک‌تر شود، تلاطم کمتری می‌یابد. ثمرۀ صبر هم آرامش است. این روزها باید یاد خدا را بیش از گذشته در برنامۀ زندگی خود، خانواده و جامعه داشته باشیم. هر اندازه از یاد خدا غفلت کنیم، مطمئن باشیم با جامعه‌ای پر استرس و اضطراب مواجه می‌شویم. یکی از ابزارهای مهم یاد خدا، نماز است. از مصادیق دیگر یاد خدا، تلاوت و انس با قرآن و انس با ادعیه‌ای مثل صحیفه سجادیه است. امام سجاد علیه‌السلام فرمود، اگر تمام اهل دنیا از بین بروند و من با قرآن باشم، هیچ نگرانی و احساس ترس ندارم. یعنی قرآن می‌تواند مأنوس خوبی باشد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین