عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح بزرگ محله‌محور مقابله با این بیماری آغاز به کار کرد که در این طرح مساجد نقش محوری داشتند. در تهران به صورت آزمایشی ۵ مرکز غربالگری رایگان کرونا در مساجد راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری سوم آبان‌ماه در جلسه با ستاد ملی مبارزه با کرونا بر «آموزش همگانی درباره راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما  تأکید کردند، این توصیه‌ها سرآغازی بود تا طرح بزرگ محله محور مقابله با کرونا با محوریت وزارت بهداشت و همکاری سازمان بسیج مستضعفین، بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و سایر نهادهای مرتبط آغاز شود. در این طرح مساجد یکی از محورهای اصلی برنامه‌ها شدند. 

راه‌اندازی ۵ مرکز غربالگری رایگان کرونا در مساجد تهران​

در قالب این طرح بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به صورت آزمایشی برای غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا، میز‌های درمانی را در مساجد مناطق مختلف شهر تهران برپا کرد. این میزها که هم‌اکنون در مسجد تهران برپا شده است و آزمایش‌هایی را از مردم به صورت رایگان انجام می‌دهد تا در صورت وجود علائم اولیه برای بررسی‌های بیشتر معرفی شوند.

در مراکز غربالگری چه می‌کنند؟

طاها جوانمرد از اعضای گروه جهادی غیاث که در مسجد صاحب‌الزمان (عج) اختیاریه تهران، مرکز تشخیص و غربالگری کرونا را راه‌اندازی کرده‌اند، می‌گوید: «در این مراکز تجهیزاتی برای تب سنجی، سنجش فشار خون و دستگاه پالس اکسیمتر برای سنجش اکسیژن خون تعبیه شده است که با حضور کادر پزشکی از مراجعان به صورت رایگان تست‌هایی گرفته می‌شود.»


سنجش اکسیژن خون در مراکز غربالگری با دستگاه پالس اکسیمتر

در این مرکز که در فضای شبستان مسجد ایجاد شده، با پارتیشن اتاقک‌هایی تعبیه شده است تا مراجعان کمترین برخورد را با یکدیگر داشته باشند تا در صورتی که فردی مبتلا به کرونا بود، مراجعان و پزشکان در معرض آلودگی قرار نداشته باشند.


مرکز غربالگری کرونا در مسجد حضرت صاحب‌الزمان اختیاریه

جوانمرد در خصوص تست‌هایی که از مردم گرفته می‌شود، این گونه می‌گوید: «از مراجعان آزمایش‌های بالینی مانند علائم حیاتی، ضربان قلب، فشار خون، اکسیژن خون و تب گرفته می‌شود و در صورتی که فرد مشکوک باشد با متخصصان سامانه ۴۰۳۰ ارتباط برقرار می‌شود.»


انجام آزمایش‌های بالینی اولیه از مراجعان به مراکز غربالگری

هماهنگی مراکز غربالگری با سامانه ۴۰۳۰

با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق وزارت بهداشت با این مراکز غربالگری بناست در صورت وجود هرگونه علامت مشکوک و تشخیص پزشک حاضر در مرکز، اطلاعات فرد در سامانه ۴۰۳۰ ثبت شود و بلافاصله با متخصصین این سامانه ارتباط برقرار می‌شود تا نکات تکمیلی‌تر بررسی شود و در صورت نیاز برای اخذ آزمایش اصلی کرونا یا همان PCR به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دولتی ارجاع داده شود.


مرکز غربالگری مسجد ریحان در میدان فاطمی

تست رایگان برای افراد مراجعه شده از مراکز

جوانمرد می‌گوید:‌ «اگر متخصص تشخیص دهد که فرد مشکوک نیازمند تست است، از سوی مرکز به مراکز دولتی معرفی می‌شوند تا آزمایش PCR به صورت رایگان برای آنان انجام شود. هزینه تست PCR در مراکز دولتی ۲۵۴ هزار و در مراکز خصوصی بیش از ۶۰۰ هزار تومان است که با معرفی مرکز البته با تشخیص متخصص، این آزمایش در مراکز دولتی به صورت رایگان اخذ می‌شود»

شناسایی یک مورد کرونایی در مراکز غربالگری

این مراکز از روز پنجشنبه گذشته البته با تبلیغات و اطلاع‌رسانی کم آغاز به کار کردند اما با همین حجم نیز مردم مراجعات بسیاری داشتند اما از روز گذشته شنبه ۲۴ آبان‌ماه اطلاع‌رسانی‌‌ها آغاز شده است و مراجعات مردم هم به طبع بیشتر شده است. جوانمرد می‌گوید: «با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها حضور مردم بیشتر شده است البته تاکنون در ۵ مرکز غربالگری تهران تنها یک مورد مبتلا به کرونا شناسایی شده است و بیشتر مردم دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا بودند که تشخیص پزشک به صورت رایگان ویزیت شده‌آند و داروهای لازم نیز برای آنان تجویز شد.»

کادر درمانی و نیروهای جهادی حاضر در این مراکز به صورت کامل از شیلد، ماسک و گان استفاده می‌کنند تا خدایی نکرده این مدافعان سلامت درگیر این بیماری نشوند و بتوانند به مردم و بیماران احتمالی خدمت‌رسانی کنند.

کدام مساجد غربالگری رایگان دارند؟

۵ مرکز غربالگری که در تهران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است به شرح زیر هستند:

مسجد صاحب الزمان (عج) - منطقه ۳: چهارراه پاسداران، خیابان دولت، خیابان اختیاریه از ساعت ۱۰ تا ۱۳  
مسجد ریحان - منطقه ۶: میدان فاطمی- ابتدای خیابان شهید گمنام، خیابان شهید جهانمهر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ 
مسجد حضرت جوادالائمه - منطقه ۱۰: انتهای بزرگراه یادگار امام بلوار سی متری جی، خیابان شهید زمانی، خیابان شهید فلاح
مسجد محسنی - منطقه ۲۱: تهرانسر، بلوار یاس، انتهای خیابان فجر
مسجد حضرت علی (ع) - منطقه ۱۴: بزرگراه امام علی(ع)، انتهای خیابان پاسدار گمنام، کوچه غفاری

بناست در صورت اثرگذاربودن این مراکز، در تمامی مساجد تهران مراکز غربالگری بیماری کرونا ایجاد شود. براساس اعلام پزشکان تشخیص به موقع بیماری کرونا و مراجعه به هنگام به پزشک و بیمارستان در جلوگیری از گسترش و مرگ و میر این بیماری منحوس بسیار اثرگذار است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین