عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
مسجد صاحب‌الزمان(عج) خیابان مولوی قزوین از مساجد به‌نامی است که تلاش می‌کند با حل مشکلات مردم، اقشار گوناگون از طیف‌ها و سلایق مختلف را گرد هم جمع کند، بچه‌های این مسجد علاوه بر فعالیت‌های جهادی در مناطق سیل‌زده، در مسیر رفع آسیب‌های اجتماعی هم فعال هستند. آن‌ها می‌گویند برای بررسی وضعیت خانواده‌های جنوب شهر محله‌ها را خانه به خانه پایش کرده‌اند.

روایتی جذاب از یک مسجد/ از جهاد کرونایی تا پایش خانه به خانه محلات جنوب شهرعقیق: از دیرباز مسجد یکی از پایگاه‌های اصلی تجمع مسلمانان در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، مذهبی و غیره بوده است. چنین مساجدی که کارکردهای گوناگونی دارند عموماً با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه می‌شوند و کودک و نوجوان، جوان و میانسال و کهن‌سال، زن و مرد، مذهبی و غیرمذهبی را جذب می‌کنند و همه را گرد هم می‌نشانند.

مسجد صاحب‌الزمان(ع) خیابان مولوی شهر قزوین یکی از مساجدی است که با وجود دارا بودن امام‌جماعتی جوان و خوش‌فکر، یکی از مساجد فعال، پویا و متفاوت شهر است. مسجدی با دغدغه‌های گوناگون برای اقشار مختلف، مسجدی که نوجوانان را جذب کرده و برای نشاط آن‌ها برنامه دارد، جوانان را سر و سامان می‌دهد و علاوه بر مهیا کردن شرایط اشتغال، موجبات ازدواج آنان را فراهم می‌سازد، مشکلات افراد میانسال و کهن‌سال و ضعیف را مرتفع می‌کند، محرومان را تحت پوشش قرار می‌دهد و از طریق رصد و پایش، اقدام به حل مشکلات و معضلات خانواده‌ها و محله‌های پائین شهر می‌کند.

حجت‌الاسلام میلاد قلی‌پور، امام‌جماعت 30 ساله و خوش‌فکر مسجد صاحب‌الزمان(عج) خیابان مولوی است که یکی از خیابان‌های قدیمی شهر قزوین است. او 11 سال است در این مسجد مشغول فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و تربیتی است و در تمام این سال‌ها تلاش کرده تا بتواند با همهٔ اقشار ارتباط بگیرد و در قالب طرح‌های گوناگون، مشکلات خانواده‌ها و محله‌ها را حل و فصل کند.

 

قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: امروز تمام تلاش دشمن این است که مردم را نسبت به نظام و انقلاب ناامید کند و این را به مردم تفهیم کند که دیگر کار نظام تمام است و هیچ اتفاق مثبتی از سوی مسؤولین در جمهوری اسلامی ایران برای مردم رخ نمی‌دهد. ما برای ناکام گذاشتن دشمن و برای این‌که سم ناامیدی در دل مردم رسوخ نکند تمام همت خود را بر این گذاشتیم تا بتوانیم امید را در دل مردم زنده کنیم و معتقدیم امید از جایی زنده می‌شود که آستین‌ها را بالا زده تا بسیاری از معضلات و مشکلات مردم در فضای مطالبه‌گری از مسؤولین حل شود. وی ادامه می‌دهد: در همین راستا ما در این ایام تلاش کردیم مشکلات و دردهای مردم را شناسایی کرده و از مسؤولین مطالبه کنیم و بخواهیم تا این مشکلات را حل کنند. خوش‌بختانه در همین فضای مطالبه‌گری، بسیاری از مشکلات منطقه حل شد، برای مثال اگر برای منطقه‌ای بودجه‌ای اختصاص داده ولی پیگیری نشده بود با مطالبه محقق می‌شد و یا اگر نکته‌ای از نگاه مسؤولین فراموش شده بود با مطالبه جان می‌گرفت. این قبیل مسائل از اتفاقات خوبی بود که با ورود ما در فضای اجتماعی رخ داد.

 

از لایروبی خیابان‌های سیل‌زده تا فعالیت در غسل و کفن اموات کرونایی

امام‌جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) در ادامهٔ گفت‌وگو به بحث فعالیت‌های اجتماعی و جهادی اشاره کرده و عنوان می‌کند: طی این سال‌ها، از همان ابتدا تلاش کردیم اتفاقاتی را که تصور می‌کردیم اثرگذاری بیشتری بر مردم دارند دسته‌بندی کرده و برای تحقق آن‌ها در قالب 4 طرح تربیتی تحت عناوین نهال، صراط، میثاق و اندیشه‌ورز برنامه‌ریزی کنیم. در گذر زمان، فعالیت‌های‌مان از فعالیت‌های تربیتی به فعالیت‌های اجتماعی و حتی سیاسی تبدیل شد و نگاه‌مان این بود که یک مجموعهٔ فرهنگی برای عرصهٔ اثرگذاری در مجامع مختلف باید پارامترهای گوناگونی داشته باشد. بنابراین تلاش کردیم در فضای مسجد، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و سازمان مردم‌نهاد ایجاد کنیم تا پازل ساختاری قوی‌تری داشته باشیم و بتوانیم از فضای مسجد برای برنامه‌های تربیتی نوجوانان و امور مختلف جوانان و دیگر اقشار جامعه استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار می‌کند: خروجی اتفاقات ما در این گذر 11 ساله بسیاری از دوستانی بودند که امروز جزو فرهیختگان حوزه و دانشگاهند و مسؤولیت‌های مختلفی در سطح شهر دارند. پس از این‌که مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 به موضوع برنامه‌های فعالین فرهنگی و ارائهٔ خدمات اجتماعی توسط هیئت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی اشاراتی داشتند، ما تلاش کردیم برنامه‌های خود را به سمت فعالیت‌های اجتماعی ببریم و خوش‌بختانه در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشتیم. از حضور در اردوهای جهادی برای بحث خدمات‌رسانی به محرومان تا خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان در استان‌های لرستان و کرمانشاه. تلاش کردیم در این مناطق از هیچ تلاشی برای خدمت‌گزاری به محرومان و نیازمندان دریغ نکنیم و هر کاری از دست‌مان بر می‌آمد انجام دادیم تا مشکلات هم‌وطنان ما هر چه سریع‌تر مرتفع شود، از لایروبی کوچه‌ها و خیابان‌ها تا تعمیرات منازل و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آسیب‌دیدگان سیل و زلزله. هم‌چنین به روستاهای اطراف استان نیز در عرصهٔ خدمت‌رسانی ورود کرده و پازل خدمات اجتماعی را ادامه دادیم.

 

تلاش کردیم شاخ غول کرونا را بشکنیم

وی ادامه می‌دهد: در فاز بعدی با شیوع کرونا، تلاش کردیم از ابتدای جریان در خط مقدم باشیم و با تبدیل کردن تهدید بزرگ کرونا به فرصت بزرگ اثرگذاری، همت کنیم شاخ این غول را بشکنیم. در همین راستا پس از تعطیل شدن مساجد، ما فعالیت‌های خود را در قالب ضدعفونی، تولید ماسک، تولید گان، آبمیوه‌گیری برای کادر درمان و بیماران و فعالیت‌های این‌چنینی ادامه دادیم، اما این فعالیت‌ها برای شخص بنده قانع‌کننده نبود. به همین منظور تصمیم گرفتیم به همراه دوستان مسجدی و هیئتی در بحث حضور در غسال‌خانه و نیز حضور در بیمارستان‌ها به‌عنوان همراه بیماران کرونایی پیشقدم شویم. مدتی در فضای غسال‌خانه به‌عنوان غسال اموات کرونایی حضور داشتیم و مدت دیگری نیز به‌عنوان همراه بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها خدمت‌رسانی کردیم که در دل همهٔ این خدمات، تجربه‌های عجیب و جالبی به‌دست آمد. قلی‌پور در ادامه به بحث مواسات و همدلی مؤمنانه اشاره کرده و بیان می‌کند: در ادامهٔ شیوع کرونا، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در بحث کمک مؤمنانه، مواسات و همدلی تلاش کردیم به این عرصه نیز ورود کنیم. البته ما 5 سال متمادی است که در این زمینه به محرومین و مستضعفان خدماتی را ارائه می‌کنیم. در این مسیر نیز در این ایام با توجه به مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده برای بسیاری از مشاغل، تاکنون با کمک خیرین و با همراهی نهادهای مختلف در 8 مرحله اقدام به توزیع بسته‌های غذایی مجموعاً به ارزش 150 میلیون تومان کرده‌ایم.

 

رصد و پایش خانواده‌ها در محله‌های جنوب شهر

یکی از اتفاقات جالبی که حجت‌الاسلام قلی‌پور در این ایام اقدام به انجام آن کرده است، رصد و پایش خانواده‌های جنوب شهر است. او به تک‌تک خانه‌های جنوب شهر سر می‌زند و از نزدیک مشکلات و مسائل آنان را مشاهده و بررسی می‌کند تا نسبت به رفع مشکلات خانواده‌های محروم و نیازمند اقدام کند. وی در این رابطه اظهار می‌کند: یکی از اتفاقات خوبی که اخیراً در حال انجام آن هستیم بحث رصد و پایش خانواده‌های جنوب شهر است. در ایام شیوع کرونا، بسیاری از ارگان‌ها و نهادها به خانواده‌های فراوانی کمک کرده و می‌کنند، اما نکتهٔ مغفول در این میان رصد و پایش دقیق خانواده‌های نیازمند است. ما طی برنامه‌ریزی دقیق انجام شده بنا داریم مناطق مختلف جنوب شهر را رصد و پایش کنیم و به درب منزل تک‌تک خانواده‌ها رفته و علاوه بر اطلاعات اولیه‌ای که از آنان دریافت می‌کنیم، مشکلات و دغدغه‌های آنان را نیز بررسی کنیم. در این طرح تاکنون حدود 878 منزل جزء به جزء با تمام مشخصات و فاکتورها رصد شده‌اند و افتخار می‌کنیم که بگوییم تمام نیازمندانی که امروز از آن‌ها حمایت می‌کنیم، نیازمندان واقعی و آبرومندانی هستند که از هیچ جناح و گروهی به آن‌ها کمک نمی‌شود و یا مظلوم‌نماهایی نیستند که با مظلوم‌نمایی در صدد دریافت کمک بیشتر باشند، بلکه نیازمندان واقعی هستند.

وی ادامه می‌دهد: برای مثال در همین رصد و پایش، آقا و خانمی را یافتیم که در این ایام 15 بستهٔ غذایی دریافت کرده بودند، در کنار آن، مادر نیازمندی را شناسایی کردیم که معتقد بود ما طلبکار انقلاب نیستیم که بخواهیم سراغ کمیتهٔ امداد یا بهزیستی یا دفتر امام جمعه یا هر نهاد دیگری برویم، بلکه اگر این بسته‌های حمایتی روزی ما باشد قطعاً به‌دست ما خواهند رسید. در همین رصد و پایش دریافتیم که حدود 17 واحد مسکونی مشکلات عمرانی بسیار سخت و تلخی دارند، برای مثال دیوار خانه ریزش کرده یا در حال ریزش است و صاحب‌خانه توان تعمیر ندارد، تلاش کردیم با کمک خیرین این مشکلات را بررسی و حل کنیم. حتی در این میان زمینه‌های اشتغال جوانان را نیز فراهم کردیم و با پیدا کردن جوانانی که بیکار بودند، اقدام به راه‌اندازی چند کسب‌وکار خرد نمودیم و بیش از 15 جوان جویای شغل را مشغول به کار کردیم. هم‌چنین تلاش کردیم خانواده‌هایی که نیازمند حمایت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یا بهزیستی هستند را به این دستگاه‌ها معرفی کنیم و یا خانواده‌هایی که مشکلات خاصی دارند را جهت حل مشکل به دادسرا یا شهرداری معرفی کنیم و یا حتی نیازمندان را جهت دریافت وام به بانک‌ها معرفی کنیم. خوش‌بختانه تاکنون اتفاقات خوبی در این مسیر رقم خورده و امیدواریم پس از این نیز شاهد رخدادهای مثبتی باشیم.

کنارشان هستیم که بدانند پشت و پناهی به نام مسجد دارند

یکی از ایده‌های جالب مسجد صاحب‌الزمان(عج) برای جذب نوجوانان به فضای مسجد، راه‌اندازی اتاق بازی و سرگرمی با دارا بودن انواع ابزارهای جدید بازی در مسجد است. قلی‌پور در این رابطه عنوان می‌کند: ما در فضای مسجد اتاقی را تحت عنوان اتاق بازی و سرگرمی داریم که در این اتاق همهٔ ابزارهای بازی از قبیل هاکی روی میز، فوتبال‌دستی، تنیس، دارت، شطرنج، ایکس‌باکس و بسیاری از امکاناتی که برای نوجوانان جذابیت دارد، وجود دارد و نوجوانان بسیار مشتاق به حضور در این فضا هستند و در مسجد حضور پیدا می‌کنند و همین امر زمینه‌ساز آشنایی آنان با مسجد و حضور دائمی آنان در مسجد است.

وی اضافه می‌کند: لازم است ما برای همهٔ اقشار برنامه داشته و حرفی برای گفتن داشته باشیم. برای دختران و پسر، برای جوانان و افراد مسن، برای کودکان و برای تمام طیف‌ها، باید کار همه را پیگیری کنیم و دردهایشان را بشنویم، اگر چنین باشد قطعاً مردم نسبت به دین بدبین نمی‌شوند و جذب دین و مساجد می‌شوند. برای مثال ما با نوجوانان و جوانان ارتباط دوستانه و صمیمی برقرار می‌کنیم تا از این طریق حلقهٔ مفقودهٔ کمبودهای عاطفی احتمالی آنان را جبران کنیم. این روحانی جوان ادامه می‌دهد: امروز فقر عاطفی دغدغه‌ای است که در فضای زندگی بسیاری از نوجوانان و جوانان مشهود است، زیرا اغلب والدین درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند و توان حل مشکلات عاطفی فرزندان و هم‌کلامی و هم‌گفتاری با آنان را ندارند. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد پدر و مادرها به‌طور متوسط روزانه کمتر از 15 دقیقه با فرزندانشان صحبت می‌کنند. ما امروز به سراغ این حلقهٔ مفقوده رفته‌ایم و با نوجوانان و جوانان جلساتی را تشکیل می‌دهیم تا درصدد حل مشکلات آنان باشیم و پای درد دل‌های آنان بنشینیم. هم‌چنین در همین زمینه، تلاش می‌کنیم دختران و پسرانی را که موعد ازدواج آنان است، در صورتی که هم‌کفو یکدیگر باشند به خانواده‌ها معرفی کنیم تا مسجد اسباب خیر و ازدواج باشد. تاکنون در مسجد ما بیش از 15 ازدواج موفق شکل گرفته است. از ابتدای مرحلهٔ آشنایی، خواستگاری، عقد و دیگر مراسم نیز در کنار جوانان هستیم تا احساس تنهایی نکنند و بدانند که پشتوانه و پناهگاهی به‌نام مسجد در کنار آن‌هاست.

به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!

استاد یکه‌تاز شعر و ادب پارسی، حضرت سعدی علیه‌الرحمه در مصرعی از ابیات خود به نکتهٔ جالبی اشاره کرده و می‌گوید: «به عمل کار بر آید، به سخندانی نیست». روحانی جوان و خوش‌فکر قزوینی که تلاش می‌کند از تمام ظرفیت‌های مسجد برای پیشبرد خواسته‌ها و مطالبات مردم استفاده کند، به جد به این بیت سعدی اعتقاد دارد و عنوان می‌کند: امروز روزی است که مردم از ما عمل می‌خواهند. مردم از بنده به‌عنوان یک طلبه و روحانی، از شما به‌عنوان یک فرد متدین، از دیگری به‌عنوان یک فرد حزب‌اللهی و از شخصی دیگر به‌عنوان یک فرد هیئتی و مسجدی عمل می‌خواهند. اگر عمل ما، رفتار و کردار ما به درستی در انجام وظایفمان مشهود باشد قطعاً تأثیرات مثبتی بر دیگران خواهیم گذاشت اما اگر خدای ناکرده فقط اهل گفتار باشیم و در عمل طور دیگری رفتار کنیم، موجب ایجاد نیروی دافعه می‌شویم. امروز دیگر با وجود فضایی مانند فضای هیجان‌انگیز و پرهیاهوی مجازی، جوان پای سخنرانی و همایش نمی‌نشیند، بلکه اگر ما عمل درستی داشته باشیم و به‌دنبال خدمات‌رسانی به مردم باشیم و این را نشان بدهیم که درد دین داریم، مردم و علی‌الخصوص جوانان به ما اعتماد می‌کنند و جذب دین می‌شوند. وی تأکید می‌کند: مسجدی که تنها به‌عنوان یک معبد برای عبادت در نظر گرفته شود، نه منشأ اثر و حرکت است و نه توجهی به آن می‌شود، بلکه لازم است مسجد پناهگاهی برای رسیدگی به امور و مشکلات مردم باشد. اگر ما امروز مسجد را محلی برای حل مشکلات مردم و اتفاقات مهم عمرشان از قبیل ازدواج، اشتغال، موفقیت، حل اختلافات و مشکلات قرار دهیم بی‌شک جاذبهٔ فوق‌العاده‌ای برای همگان خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مسجد صاحب‌الزمان(عج) خیابان مولوی قزوین از مساجد به‌نام و معروفی است که روحانی جوان و خوش‌نام آن کمر همت بسته تا این مسجد را به مسجدی تبدیل کند که همهٔ اقشار جامعه را جذب خود کرده و فرهیختگان و بزرگانی را تربیت کند که از سربازان و حافظان غیور اسلام و ایران باشند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین