عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
سومین همایش سیره و سنت‌شناسی پیامبر اعظم (ص) با تأکید بر اهمیت تشکیل خانواده با مشارکت فرهنگسرای اندیشه آغاز به کار کرد.

سومین همایش عقیق:به گزارشی نشست خبری سومین همایش سیره و سنت‌شناسی پیامبر اعظم با تأکید بر اهمیت تشکیل خانواده در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این نشست بابایی دبیر علمی این همایش صحبت کرد و با اشاره به توهین اخیر مقامات فرانسوی به پیامبر اعظم گفت: هرگونه توهین به پیامبر اسلام نادیده گرفتن مقام انسانی است چرا که پیامبر اسلام بالاترین مقام انسانی را داشته و شخصیتی جهانی به شمار می‌رود. دقت داشته باشید که این اتفاق بحث جهانی و انسانی است و همه آزادمردانی که به مقام انسانی احترام می‌گذارند باید به این توهین عکس‌العمل نشان دهند.

وی افزود: بنیاد پیامبر اعظم با هدف بازخوانی سبک و سیره پیامبر و دست‌یابی به الگوهای وحدت آفرین تأسیس شده و افق دیدش بر این پایه است که پیامبر اسلام را به عنوان برکت جهان و الگویی برای همه انسان‌ها معرفی کند؛ همچنین معرفی سیره ایشان را در دستور کار خود قرار داده است. بنیاد پیامبر اعظم برای رسیدن به این افق کلان 7 راهبرد را تعریف کرده که یکی از آنها برگزاری همایش‌های سالانه با هدف معرفی سبک و سیره حضرت محمد(ص) است. در دو سال گذشته این همایش با موضوعات مختلفی برگزار شده و موضوع امسال سبک زندگی ایشان با محوریت خانواده و نقش پدر و مادر در شکل‌گیری هویت و شخصیت فرزندان است.

بابایی با اشاره به مسجدنهاد بودن این همایش گفت: باید بگویم شکل برگزاری این همایش جدید است و برخلاف دیگر همایش‌ها که دانشگاه نهاد است آن را به شیوه مسجدنهاد برگزار می‌کنیم. این همایش با مشارکت حوزه علمیه برادارن و خواهران استان تهران، بنیاد پیامبر اعظم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود؛ یقیناً به واسطه ورود این فرهنگسرا با رویکرد اندیشه‌ای‌اش شکل جدیدی از اجرا و تبلیغ را خواهیم داشت.

دبیر علمی همایش سیره و سنت‌شناسی پیامبر اعظم(ص) اتفاقات اخیر را ظرفیت جدیدی برای این رویداد دانست و گفت: اتفاقات اخیر مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده و باید ورود جدی‌تری داشته باشیم؛ نکوداشت پیامبر اسلام، نکوداشت انسانیت است. امسال با توجه به شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده بخش‌های حضوری همایش به صورت آنلاین و در فضای مجازی برگزار می‌شود. کسانی که مقاله ارسال می‌کنند به صورت شفاهی ارائه و از طریق فضای مجازی در سراسر کشور پخش خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: همه ساله همزمان با هفته وحدت همایش سالانه برگزار می‌شود که موضوع کلی آن سیره و سنت‌شناسی پیامبر اعظم (ص) است. اولین همایش در سال 1397 برگزار شد که محوریت آن سیره و سبک مدیریت پیامبر اسلام بود؛ در آن همایش 33 مقاله به دستمان رسید و 10 مقاله به عنوان آثار برتر انتخاب شدند. در سال 1398 محوریت همایش را سیره اقتصادی پیامبر اسلام قرار دادیم که 48 مقاله در این زمینه به دستمان رسید و 10 مقاله به عنوان آثار برتر انتخاب شدند. سومین دوره از این همایش با محوریت سیره اجتماعی پیامبر و تأکید بر اهمیت تشکیل خانواده برگزار می‌شود که امیدواریم بیشترین شرکت‌کننده‌ها را داشته باشیم. هدف اصلی این همایش شناساندن هر چه بهتر سبک زندگی پیامبر و هدایت افراد جامعه به سمت و سوی سیره نبوی است.

وی اضافه کرد: در کنار برگزاری همایش همانند سال‌های گذشته مسابقه کتابخوانی نیز خواهیم داشت که موضوع کتاب درباره پیامبر است و نامش به زودی معرفی می‌شود.

در بخش دیگر جلسه سیدجواد موسوی با اشاره به زمان ارسال مقالات و برگزاری این همایش‌ گفت: زمان ارسال مقالات از امروز تا 12 آذرماه است و اختتامیه همایش نیز 30 آذر‌ماه همزمان با میلاد حضرت زینب(س) برگزار می‌شود. کیفیت حضوری و یا غیرحضوری بودن این همایش با توجه به دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا اطلاع‌رسانی می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را به آدرس تهران، بلوار ارتش، شهرک شهید محلاتی، خیابان ولایت، مسجد جامع و حوزه علمیه و بنیاد پیامبر اعظم ارسال کنند.

بابایی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر مسجدنهاد بودن این همایش و شیوه برگزاری آن گفت: این همایش با حضور مردم، مسجدی‌ها و اساتید حوزه علمیه و دانشگاه برگزار می‌شود؛ نکته مهم همایش حضور چشمگیر مردم  و به ویژه مسجدی‌هاست؛ دوست داریم بین دانشگاه‌ و نهادهای اسلامی پیوند عمیق‌تری ایجاد کنیم که راه آن استفاده از ظرفیت مسجد است. مسجد نهاد بودن یکی از ویژگی‌های حکومتی دوران پیامبر اسلام بوده است.

وی با اشاره به مشارکت فرهنگسرای اندیشه در برگزاری این همایش گفت: فرهنگسرای اندیشه کمک می‌کند تا بتوانیم سبک زندگی پیامبر اسلام را در ابعاد علمی‌تری دنبال کنیم؛ پیامبر اعظم، اشرف مخلوقات است و اکنون بستر علمی خوبی فراهم شده تا بتوانیم دین خود را به ایشان ادا کنیم. فرهنگسرای اندیشه بستر علمی مناسبی را فراهم کرده است که اساتید حوزه و دانشگاه تعصب علمی خود به پیامبر را نشان دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به ظرفیت‌های برگزاری این همایش به صورت بین‌المللی گفت: برگزاری بین‌المللی همایش جزء اهداف اصلی آن است و تلاش می‌کنیم این موضوع را دنبال کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر همکاری بنیاد پیامبر اعظم با اهل تسنن در برگزاری این همایش گفت: همکاری با اهل تسنن از جمله اهداف ما است و سال گذشته نیز تعدادی از علمای اهل سنت از جمله نماینده فرهنگی یمن سخنرانی کردند. ساختار بنیاد به گونه‌ای است که نگاهی جامع دارد و اقداماتش وحدت‌آفرین است.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین