عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۰۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
رضا یزدانی نویسنده کتاب «حجره شماره دو» می‌گوید بسیاری از اتفاقاتی که از فیضیه قم شکل می‌گیرد یک مبدأ دارد و آن هم حجره شماره دو است.

روایتی از هم‌رزم شهید چمران که قیام ورامین را راه انداخت/ اتفاقاتی که عقیق:کتاب «حجره شماره دو» نوشته رضا یزدانی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این اثر مجموعه خاطرات ابوالقاسم اقبالیان است و تلاش‌های او از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا نقش این روحانی در رویدادهای مهم پس از انقلاب را روایت کرده است. 

رضا یزدانی، نویسنده این کتاب در گفت‌وگویی ضمن اشاره به فعالیت‌های ابوالقاسم اقبالیان گفت: ایشان طلبه‌ای از اهالی شهرستان ورامین است که از 17 سالگی وارد قم شده و در جریان مبارزات قبل از انقلاب نقش تأثیرگذاری داشته است. از جمله فعالیت‌های مهم او در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به قیام 19 دی ماه سال 1356 در ورامین اشاره کرد که او در آنجا یکی از کسانی بود که این قیام را همراه با شهید غلامعلی سلیمی راه‌اندازی کرد. 

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این طلبه جوان رئیس کمیته شهرستان ورامین شد و پس از آن در کنار شهید چمران در پاوه کردستان وارد جنگ شد. با آغاز جنگ تحمیلی، او اولین کاروان طلبه‌ها را به خرمشهر برد تا فعالیت تبلیغی- رزمی داشته باشند. اقبالیان، هنگ طلاب حوزه علمیه قم را که وظیفه‌اش آموزش‌های نظامی است، راه‌اندازی می‌کند و سپس به بسیج روحانیون ملحق می‌شود. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به حلقه ارتباطی‌اش بین علما و امام خمینی (ره) اشاره کرد. 

نویسنده کتاب «حجره شماره دو» درباره اینکه چرا سراغ چنین سوژه‌ای رفته است، گفت: ابوالقاسم اقبالیان یکی از افرادی است که در همه‌جا حضور و فعالیت‌های گسترده‌ای چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب داشته است. به عبارت دیگر می‌توان گفت ایشان مصداق فرد انقلابی فعال است که با شخصیت‌های مختلفی نظیر شهید چمران، مقام معظم رهبری و ... ارتباط نزدیک داشته است. 

وی درباره نامگذاری این کتاب گفت: ایشان زمانی که وارد فیضیه قم برای تحصیل حوزوی می‌شود، در حجره شماره دو ساکن می‌شود اما این حجره رقم‌زننده اتفاقات زیادی است. برای مثال در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب مرکز پخش اعلامیه‌ها می‌شود. همچنین این حجره مرکز هماهنگی‌های اصلی قیام 19 دی است و پس از پیروزی انقلاب نیز بسیج طلاب در این اتاق شکل می‌گیرد. یکی از اتفاقات قابل توجهی که در این حجره رخ می‌دهد به سال 1370 و حضور رهبر معظم انقلاب در فیضیه قم برمی‌گردد. بسیاری از امور مربوط به هماهنگی‌های سفر امام خامنه‌ای به قم و حضور ایشان در فیضیه در حجره شماره 2 رخ می‌دهد. 

یزدانی درخصوص روند نگارش این کتاب گفت: برای اولین بار در سال 1397 با آقای اقبالیان آشنا شدم و از همان زمان مصاحبه‌هایمان آغاز شد. نزدیک به 50-60 ساعت مصاحبه داشتیم و این کتاب یک هفته پیش منتشر شد. 

او درخصوص کتاب جدیدی که این روزها در حال نگارش آن است، توضیح داد و گفت: کتاب جدیدم به نام «موقعیت شکارچی» درباره محمدحسین شکارچی است. او زمانی معاون تعاون لشکر 17 قم بوده و فعالیت‌های گسترده‌ای در لشکر قم داشته است. موقعیت شکارچی لقبی است که شهید زین‌الدین در جبهه‌ها برای او به کار می‌برد و ما هم همین عنوان را برای کتاب برگزیدیم. 

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین