عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۹۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی از راه‌اندازی بخش حفظ در این جشنواره خبر داد و گفت: این جشنواره با روشی نوین و بدون در نظر گرفتن محدودیت سن، جنسیت و توان فنی، همانند کنکور برگزار می‌شود.

عقیق: به گزارشی جشنواره تلاوت‌های مجلسی امسال با وجود شیوع کرونا کار خود را به صورت گسترده آغاز کرده و بخش‌های دیگری مانند حفظ، بانوان و نوجوانان هم به آن افزوده شده است.

نیازمند روش‌هایی نوین در مسابقات قرآن هستیم

داوود جعفری دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در گفت‌وگو با فارس با بیان این نکته که حافظان قرآن آماده اتفاقی نوین در روش برگزاری انتخاب برترین حافظ قرآن جمهوری اسلامی در جشنواره مردمی تلاوت های مجلسی باشند، گفت: روش‌های انتخاب حافظان در سیستم‌های فعلی مسابقات کمی با آن چیز که نفس یک اتفاق مهم برای جایگاه حفظ قرآن در جامعه و عمومیت آن است فاصله گرفته و شاید نیازمند روشی نوین هستیم تا در ارائه راهکاری بهتر برای پیش برد اهداف مقام معظم رهبری در تربیت ده میلیون حافظ اقداماتی فراگیرتر را بکار ببریم.

انتخاب حافظ برتر کشور بر مبنای تسلط بر حسن حفظ کل قرآن به همراه سواد مفاهیمی

جعفری دلایل و شرایط روش انتخاب برترین حافظ سال کشور در پانزدهمین جشنواره ملی و مردمی تلاوت های مجلسی را اینگونه برشمرد: در این طرح ملی، هیأت علمی جشنواره، که متشکل از برترین حافظان بین المللی و اساتید خبره حفظ قرآن کریم است، در پی آن است که با حذف سخت‌گیری‌های مرسوم مانند الزام حافظ به اجرای محفوظات خویش همراه با صوت و لحن فاخر و بصورت ترتیل، تسلط بر تجوید به معنای مسابقاتی آن، الزام به رعایت وقف و ابتدا در سطح مسابقاتی و سایر منضمات رسمی در مسابقات کشوری و بین‌المللی، برترین حافظ سال جمهوری اسلامی ایران را صرفاً بر مبنای تسلط بر حسن حفظ کل قرآن کریم به همراه سواد مفاهیمی شایسته یا همان اشراف بر ترجمه و معانی آیات قرآن کریم که بتواند تأثیر فراگیر کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی را داراست انتخاب و معرفی کنند.

برداشتن محدودیت سنی، جنسیتی و دسته‌بندی‌های مرسوم

وی ادامه داد: در این عرصه و برای این انتخاب شایسته، تفکیک جنسیتی یا سنی و یا هر نوع از دسته‌بندی‌های مرسوم را کنار گذاشته‌ایم و صرفاً بنا بر توانمندی‌های حافظ در تسلط بر محفوظات و معانی بلند آیات قرآن، اقدام به انتخاب برترین حافظ سال کشور می‌کنیم، خواه این شخص مرد باشد و یا زن، نوجوان باشد و یا جوان و یا در سنین بالاتر. درست به مانند کسب رتبه اول کنکور سراسری که همگان بدون در نظر داشت سن و جنسیت و سایر الزامات دست و پاگیر می‌توانند در میدانی رقابتی و یکسان، توانمندی‌های علمی خود را در عرصه کنکور مورد سنجش قرار داده و با هم رقابت کنند و در پایان، شخصی که برترین امتیاز را احراز نماید، رتبه اول کنکور را به دست خواهد آورد.

جعفری افزود: فلسفه این طرح بطور خلاصه این است که حافظان خوب و توانمند که بحمدالله در کشور فراوانند و شاید بدلیل الزامات صوت و لحن و تجوید و فصاحت و وقف و ابتدا و ترتیل و امثال ذلک، در مسابقات رسمی جایگاهی ندارند و اصولا حتی دیده نمی شوند، امکان دیده شدن و شناخته شدن و ان شاء الله اثر گذاری اجتماعی و ترویجی تبلیغی عالی پیدا نمایند و در نهایت همگان بتوانیم قدمی شایسته در نیل به فرمان رهبری عزیزمان در خصوص تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم برداریم.

اهداف بخش حفظ جشنواره

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در خصوص اهداف جشنواره گفت: اهداف جشنواره بطور خلاصه عبارت است از:

۱.شناخت و معرفی برترین حافظان کل قرآن کریم بدون الزامات و اضافات مرسوم و مبتنی بر تسلط بر محفوظات و مفاهیم کلی آیات در حوزه کاربردی فردی و اجتماعی.
۲.ایجاد عرصه رقابت برای خیل گسترده حافظان کل قرآن کریم که در مسابقات دیگر عملا مجال عرضه توانمندی ‌های خویش را ندارند.
۳.تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن کریم بصورت روان،ساده و بدون تکلف.
۴.شناخت استعدادهای برتر در سطح استانی و ملّی و برنامه‌ریزی جهت رشد و شکوفایی این استعدادها
۵.برداشتن قدمی مؤثر و پویا در راستای نیل به منویات رهبری معظم در خصوص تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم
۶.ایجاد موجی مردمی و متفاوت در زمینه شوق‌افکنی اجتماعی نسبت به حفظ قرآنی آسان و متفاوت
۷.شناخت و معرفی مؤسسات و اساتید موفق در عرصه حفظ قرآن کریم
۸.توسعه فرهنگ انس با کلام الله مجید در سطوح مختلف در جامعه
۹.ارتقاء سطح علمی و فنی حافظان کل قرآن کریم شرکت‌کننده در جشنواره
۱۰.هم‌افزایی مردمی و افزایش مشارکت‌های عمومی در عرصه ترویج و توسعه فعالیت‌های بستر‌ساز جهت تربیت نسلی از حافظان قرآن کریم در آینده

نحوه انتخاب حافظ قرآن برتر سال کشور

جعفری درباره نحوه انتخاب حافظ سال جمهوری اسلامی گفت: حافظ سال جمهوری اسلامی ایران طی فرایندی هفت مرحله‌ای که شامل ارزیابی‌های مقدماتی، مصاحبه و آزمون‌های شفاهی تخصصی است، انتخاب می‌شود. همچنین امیدواریم این روش جدید که حاصل ایده جمعی از متخصصان جوان و پویا در این عرصه است بتواند همچون بخش قرائت جایگاهی ویژه و پیوسته در تمامی ادوار آینده پیدا و حافظان مشتاق را تشویق به حضور در عرصه‌ای نوین و پایدار کند.

وی در پایان اشاره کرد: کمتر از ۵ روز دیگر سایت ثبت‌نام برای علاقه‌مندان گشوده و عزیزان در رشته حفظ کل می‌توانند ثبت‌نام کنند. اطلاع‌رسانی تکمیلی همراه با اعلام زمان و نحوه ثبت‌نام علاقه‌مندان متعاقباً و از طریق رسانه‌های عمومی صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش فارس از امروز بخش قرائت ویژه نوجوانان در ۱۳ استان کشور و تا پایان ۲۰ آبان ۹۹ آغاز و در جلسات اساتید مختلف برگزار می‌شود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین