عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
فخرایی گفت: هیاتی‌ها در راه مقابله با کرونا قربانی دادند و برای ضدعفونی کردن خیابان ها، بیمارستان‌ها و... در صف بودند.

هیاتی‌ها در راه مقابله با کرونا جان خود را فدا کردندعقیق: میلاد فخرایی شاعر و مداح جوان اهل بیت (ع) است که از دوران ابتدایی با سرودن شعر، ارادت خود را به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ابراز کرد و فعالیت او در عرصه مداحی هم، از اوایل دوره دبیرستان با هیاتی که به اتفاق دوستانش در محله خود راه اندازی کردند جدی شد.

این شاعر جوان که در چند سال اخیر شعرهایش در هیئات مختلف و توسط مداحان نامی خوانده شده است درباره وضعیت شعر آئینی و عاشورایی به خبرنگار  ما گفت: حال و روز شعر آئینی امروز تاسف بار است. در حال حاضر نگاه ادبی در حوزه شعر آئینی وجود ندارد یا اگر هم باشد بسیار کم است. مخصوصا در اشعار کسانی که تازه وارد هستند حتی تناسب بین کلمات که ابتدایی‌ترین کار است به ندرت دیده میشود. این ایرادات در بخش ادبی بود، در حوزه معرفتی هم که صحبت نکنیم بهتر است.

وی افزود: حتی تعدادی از شاعران این عرصه که اتفاقا فعالیت گسترده هم دارند، نمی‌توانند در شان اهل بیت شعر بنویسند. وقتی یک نفر نمیتواند معرفت اهل بیت را انتقال دهد یا نمی‌تواند به صورت درست جایگاه اهل بیت را تشریح کند، چه لزومی دارد که شعر آئینی بسراید؟ اتفاقا الان بازار شعر‌های اجتماعی و عاشقانه گرم‌تر است و در آن بخش‌ها راحت‌تر میتوانند مشهور شوند.

فخرایی اظهار کرد: بسیاری از شاعران غیر آئینی، اشعار و سروده‌های شاعران بخش آئینی را شعر نمی‌دانند که اتفاقا حق دارند، چون شاعرانگی در این اشعار دیده نمی‌شود. خود اهل بیت (ع) برای مخالفانشان به نوعی دافعه هستند، اگر من شاعر بتوانم از این دافعه، جاذبه ایجاد کنم هنر است. البته شاید بیان این نقد‌ها از زبان من خیلی کار درستی نباشد. لازم است که بزرگتر‌ها همانند حاج علی آقا انسانی و... به میدان بیایند و ادامه این مسیر خطرناک را برای افراد نابلد مسدود کنند.

این مداح جوان در خصوص اهمیت برگزاری مراسم‌های آئینی در شرایطی که ازدحام منع شده است گفت: همانطور که معتقد هستیم با وجود کرونا، نمی‌توان مسائل اقتصادی را تعطیل کرد و مسئله معیشت مردم خیلی مهم است، پس مراسم و مناسک آئینی و مذهبی را هم حذف نمی‌کنیم بلکه در برابر مسئله‌ای مانند کرونا برای برگزاری این مناسبت‌ها راه حل پیدا می‌کنیم.

وی افزود: محرم امسال به هزار دلیل برای ما اهمیت داشت. ما دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا را اطاعت و به لطف خدا مراسم‌ها را به نحو احسن برگزار کردیم. اما همیشه عده‌ای مریض هستند که درد آن‌ها ربطی به بیماری کرونا ندارد. علت مریضی آن‌ها خود مسئله اهل بیت است و هرسال در ایام محرم بیماریشان عود می‌کند. اما خدا رو شکر عشق امام حسین (ع) همیشه در دل مردم زنده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابل جوش و خروش حسینی را بگیرد.

فخرایی گفت: برگزاری مراسم محرم و صفر در فضای مجازی، تکیه‌های سیار و... همه ابتکار‌های هیاتی‌ها بود. عده‌ای به ما تهمت زدند که جان مردم برایتان مهم نیست. گرچه به هیچ وجه اینگونه نبود. هیاتی‌ها در راه مقابله با کرونا قربانی دادند. برای ضدعفونی کردن خیابان ها، بیمارستان‌ها و... در صف بودند. دو نفر از دوستان بنده در راه غسل قربانیان کرونا، جان خود را از دست دادند. ما برای حفظ سلامتی مردم، جلسات عمومی و مراسم مدح و مرثیه را به فضای باز منتقل کردیم. همه این کار‌ها به این دلیل بود که در شرایط فعلی، ذره‌ای از تب عشق امام حسین (ع) کاسته نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا به مشهور شدن فکر می‌کنید یا خیر بیان کرد: بله صددرصد؛ شهرت لازم است. من دوست دارم با مداحی هایم شعرهایم را معروف کنم. شهرت باعث کار بیشتر میشود یعنی تریبونی به ما میدهد که از طریق آن حرف‌های مهم بزنیم. اما معروف شدن با چه شرایط هم مهم است. اینکه دیگران مرا بشناسند لذت دارد، اما به نظرم هدف از این لذت مهم‌تر است. این شهرت باید به معرفی امام زمان (ع)، سیدالشهدا (ع) و... کمک کند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین