عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
میهمانسرای حضرت رضا (ع) در روزهای پایانی ماه صفر محل خدمت خادمانی است که با هر پست و مقام دنیا و عناوینش را رها کرده و به زائران و دوست‌داران حضرت یاری می‌رسانند.

عقیق:به گزارشی سریع و بی‌وقفه و البته کاملاً بهداشتی، میهمانان امام رئوف (ع) را با گشاده‌رویی میزبانی می‌کنند. گویی نه اینکه در مناسبت‌هایی مثل دهه آخر صفر جمعیتی به بزرگی یک شهر را نهار و شام می‌دهند، کار بزرگی که فقط با عنایت صاحب این خانه و مهمانانش میسر می‌شود.

طبخ و توزیع حدود ۲۵۰ هزار پرس غذای متبرک

در روزهای پر ازدحام خدمت‌رسانی دهه پایانی ماه صفر به مهمان‌سرای غدیر حضرت رضا (ع) رفتیم تا از کیفیت طبخ و توزیع حدود ۲۵۰ هزار پرس غذای متبرک جویا شویم.

خادم امام رئوف از آداب میزبانی می‌گوید

با راهنمایی خادمان، بانوان و آقایان به‌ تفکیک در صفی وارد سالن توزیع می‌شوند و با ارائه فیش الکترونیکی غذا، بسته‌های خود را دریافت می‌کنند. در میانه جمعیت، خادم دنیا دیده‌ای به‌ آرامی زائران را خوشامد می‌گوید و به جلو هدایت می‌کند. در همان حال خدمت، برایمان از آداب میزبانی و صرف غذا می‌گوید: ادب و احترام کردن مهمان اولین اصل میزبانی است. برقراری آرامش پیش از تناول غذا، از دیگر اصول مورد تأکید فرهنگ اسلامی است. شستن دست‌ها، گفتن بسم‌الله و مهم‎تر از همه شکرانه نعمت از امور مؤکد در آداب دینی ما است.

سری که می‌گردانیم، آشپزی از گرماگرم پخت‌وپز آشپزخانه می‌آید. از آن کلاه و پیش‌بندهای معروف آشپزی در قامتش خبری نیست و به دلیل پوشش بهداشتی، بیشتر هیبتی شبیه جراحان اتاق عمل دارد. خود را سید اسدالله عطار حسینی معرفی می‌کند که بعد از سال‌ها خادمی، در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) به عنوان آشپز مشغول شده است.

عشق امام رئوف سختی خدمت را آسان می‌کند

حال دلش را این‌طور وصف می‌کند: با خروج از خانه حوالی ۵ صبح، به خود حضرت رضا (ع) متوسل می‌شوم و توان خدمت می‌خواهم چون این کار سنگین فقط عشق می‌طلبد و بس. در طول طبخ غذا هم یاد و نام خدا و آقا امام رضا (ع) و گاهی هم نفس گرم یک مداح، قوت‌بخش بازوان بچه‌ها می‌شود.

وقتی مدیرعامل هم لباس خدمت به زوار می‌پوشد

گوشه دنجی از هیاهوی سالن توزیع غذا، همراه چند خادمیار دیگر، گرم بسته‌بندی و جابه‌جایی اقلام غذایی است. محمود اقبالی مدیرعامل یک شرکت نرم‌افزاری است. سرشان بسیار شلوغ است و فقط به قدر چند کلمه، دلیل انتخاب این محل خدمت را روزی و نیز دوری از دیده شدن بیان می‌کند.

خدمتی که همه در آن شریک هستند

شاید به نظر برسد همه بار سنگین دم و دستگاه آشپزخانه و مهمانسرای حضرت بر دوش مجموعه آشپزها و خدمه آن باشد، اما اگر تنها دقایقی در ورودی مهمان‌سرای غدیر تماشاگر شمار مراجعان برای دریافت یک وعده غذای متبرک باشیم، متوجه ارزش خدمت هر یک از اعضای دخیل در فرایند تهیه تا توزیع می‌شویم. خادم‌الشریعه یکی از همین خادمانی است که بیش از کنترل زائران ورودی، پاسخگوی این مراجعان است، البته با صبر و متانت. بر این باور است که میل کردن یک لیوان آب از سقاخانه صحن و سرای امام رئوف (ع) هم باید روزی ما شود و به قدر یک وعده غذا متبرک است.

زائری که غذای متبرک را چون دری گران‌بها نگه‌داری می‌کرد

دو روزی می‌شود که زهرا بلده و همسرش از بندرعباس زائر مشهدالرضا (ع) و حرم امام هشتم (ع) هستند. او اولین‌بار مهمان خوان نعمت آقا شده است. شاید برای همین است که بسته غذا را مثل شیئی قیمتی دودستی روی سینه نگه می‌دارد. هنوز غذا را نچشیده، ولی بیش از هر عاملی، رعایت نظم و ترتیب و بهداشت سالن‌ها و خادمان در شرایط بحرانی کنونی برایش جالب توجه است. او معتقد است: سرعت انجام کارها در عین دقت و حفظ فاصله و رعایت موارد بهداشتی، آن هم برای چند هزار زائر در طول یک روز، برایم واقعاً حیرت‌انگیز بود. از قبل فکر می‌کردم داخل مهمان‌سرا با حجم متراکمی از جمعیت روبه‌رو شوم و از گرفتن بیماری واهمه داشتم. این نشان از یک مدیریتی نظام‌مند در آستان قدس دارد.

دعوتی خاص از سوی امام مهربانی

دو دوست پاکستانی‌الاصل با لباس‌های بلند رایج اردو زبانان وارد گیت کنترل فیش می‌شوند. به زبان فارسی تسلط دارند چون چند سالی هست که برای تحصیل، در مشهد مقیم‌اند. محمدبرهان تعریف می‌کند: همین دیشب پیامک «نعیم رضوان» را به اصرار دوستش فرستاده و امروز اسمش در قرعه‌کشی نرم‌افزار درآمده است. باورش نمی‌شود و از مسیر واتس‌اپ این خبر خوش را به هم‌ولایتی‌هایش می‌رساند. تنها ‌معنی آن را دعوت خاص امام رضا (ع) می‌داند.

با نگاهی به کم و کیف تهیه و توزیع غذای متبرک در حرم امام رضا (ع) دریافتیم که وسعت کار بیش از تصور ما است از این رو به سراغ میرحسین کبیری مسئول مهمانسرای غدیر حرم مطهر رضوی رفتیم. او نزدیک ۲۰ سال از عمرش را در این مکان نورانی صرف کرده است و معتقد است با همه حساسیت‌ها و دشواری‌های طبخ غذا، به دلیل توفیق خدمت‌گزاری به میهمانان امام هشتم (ع)، طعمی جز شیرینی درک نکرده است. او همچنین درباره چند و چون تهیه و طبخ غذای متبرک حرم رضوی توضیحاتی ارائه داد که در ادامه تقدیم می‌شود.

طبخ و توزیع ۲۵۰ هزار پرس غذای متبرک در ۱۱ روز

در مدت ۱۱ روز، از روز اربعین حسینی تا یک روز بعد از شهادت حضرت ثامن‌الحجج (ع)، برنامه فوق‌العاده طبخ غذای متبرک حضرت رضا (ع) در مجموع با تهیه و توزیع حدود ۲۵۰ هزار پرس غذا در دو وعده نهار و شام در حال اجراست.

تنها مسیر بهره‌مندی از این توفیق ثبت نام در نرم‌افزار «نعیم رضوان» است که از این تعداد غذا، حدود ۲۵ هزار پرس به صورت ویژه برای روز شهادت حضرت رضا (ع) و روز بعد از آن تدارک دیده می‌شود و روزانه بیش از ۱۰۰ نفر اعم از خادمیار و پرسنل در فرایند طبخ، بسته‌بندی و توزیع غذای حضرت مشارکت دارند. همچنین مواد اولیه از مرغوب‌ترین نوع، و اقلام پرمصرف‌تر به صورت سالیانه تهیه می‌شود. برنج به عنوان پرمصرف‌ترین قلم، سالانه به میزان ۸۰۰ تن و گوشت از محل نذورات تأمین و از مزرعه نمونه آستان قدس خریداری می‌شود.

تهیه و توزیع ۳۰۰ هزار بسته صبحانه

بسته‌بندی و توزیع ۳۰۰ هزار بسته صبحانه از اقدامات این مجموعه برای پذیرایی از زائران در این ایام است که از این تعداد، ۲۰۰ هزار بسته برای استفاده زائران بسته‌بندی و توزیع می‌شود و به تعداد ۱۰۰ هزار نفر هم در اختیار هیئت‌های مذهبی سطح شهر مشهد قرار می‌گیرد. این بسته‌ها حاوی کیک، شیر، پنیر، مربا و حلواشکری به همراه دستمال و چاقوست و به صورت روزانه با کمک ۱۰۰ تن از بانوان خادمیار آماده می‌شود و بعد از اقامه نماز صبح، به دست دیگر خادمان حرم مطهر میان زائران توزیع می‌شود.

برای رعایت موارد بهداشتی، غذا فقط به صورت بیرون‌بر ارائه می‌شود و طبق دستور‌های ابلاغی، از مراحل آغازین پخت در ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۰ شب، همه دست اندرکاران مهمان‌سرا اعم از زن و مرد موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، کلاه، دستکش و کاور روی لباس هستند و روزانه حدود ۲۰۰ کلاه بهداشتی، ۳۰۰ ماسک و ۶۰۰ دستکش یکبار مصرف استفاده می‌شود.

اجرای نیت موقوفه «مهدی‌ قلی‌خان قرایی» از جمله کار‌هایی است که همه‌ساله در دهه آخر صفر اجرا می‌شود و امسال هم مانند سال‌های گذشته، این موقوفه بر اساس نیت واقف آن در شب شهادت امام رضا (ع) با برگزاری مراسمی با حضور هیئت‌های مذهبی در وعده شامگاهی در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود. امسال غذای این موقوفه به صورت بسته‌بندی توزیع خواهد شد.

به گزارش فارس، میهمانسرای حضرت رضا (ع) قدمتی به بلندای چند قرن دارد که گزارش مفصلی از تاریخچه، موقوفات، رقبات و واقفان آن به زودی در خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین