عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
خراسان رضوی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به موج مسافرت های جدید در دهه آخر ماه صفر به مشهد، قطعا برنامه های ویژه ای برای این ایام باید تدبیر شود.

مسافرت های دهه آخر صفر به مشهد را باید تدبیر کردعقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر امروز در چهارمین جلسه اداری شهرستان مشهد عنوان کرد: بازگشایی بعضی از رواق‌ها در حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع)  با توجه به برودت هوا اقدام با برکتی است اما این مساله باید با برنامه و تدبیر باشد. من در مجلس و جلسات مختلف این موضوع را مطرح کرده‌ام که با توجه به شرایط پیش آمده و بیماری کرونا، باید بر اساس همین شرایط یک نظامات برای انجام وظایف سازمانی خود داشته باشیم. در حوزه فعالیت‌های اقتصادی گردشگری و زیارت با توجه به اینکه مشهد مهمترین خدماتی که ارائه می‌دهد، در حوزه گردشگری است،  نتوانسته‌ایم با رویکرد اثباتی مساله را حل کنیم که از صدمات اقتصادی که به شهر وارد شده، جلوگیری کنیم.

وی افزود: نباید با تعطیل کردن مشهد مسائل را حل کنیم زیرا این مساله مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. راه حل مساله تعطیل کردن نیست بلکه ایجاد نظاماتی است که راه را جلو برد. ما گاهی دچار افراط یا تفریط در ارائه خدمات می‌شویم. باید مدل‌هایی مطرح شود تا جایی که امکان دارد، راه حل مناسبی پیدا کنیم. مشهد می‌تواند به عنوان پایلوتی برای نشان دادن این مساله باشد که با تعطیل نکردن توانسته‌ایم مشکلات را حل بکنیم.

وی ادامه داد : دامنه کار کمیسون اصل ۹۰ بسیار وسیع است و اختیاراتی دارد. در اصل ۹۰ قانون اساسی ماموریت فراقوه‌ای به مجلس واگذار شده و این کمیسیون مکلف شده در کار سه قوه بررسی و اقدامات غلط را شناسایی کند؛ یعنی آنجایی که اصلاح قانون نیاز است یا آنجایی که آیین‌نامه‌های ذیلش غلط است، ابطال آیین‌نامه انجام دهد و رویه‌ها را اصلاح نماید. ما در کمیسیون اصل ۹۰ با حجمی حدود ماهانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ شکایت مواجه هستیم که بیشتر این شکایات به کارکردهاست.

پژمانفر خاطر نشان کرد : در ظرفیت کمیسیون اصل ۹۰ این امکان فراهم است که در صورت بی‌پاسخ ماندن بیش از یک ماه مکاتبه آن با دستگاهی، می‌تواند این عدم پاسخگویی را جرم‌انگاری کرده و از طریق دستگاه قضایی به تکلیف قانونی خود رسیدگی کند.

صدور ۱۰۰ مجوز برای راه‌اندازی معابر حسینی در مشهد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریم‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد، نیز در این نشست عنوان کرد: مراسمات عزاداری امام حسین(ع) با رعایت دو اصل در دهه اول و دهه سوم صفر و رعایت پروتکل‌ها همراه بوده و  هیات‌های  مذهبی شور خود را به نمایش گذاشته‌اند که مورد تقدیر رهبر انقلاب و رئیس جمهور و مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است. ۸۳ درصد از مراسمات با رعایت پروتکل‌ها بوده است.

وی افزود: برای راه‌اندازی معبر حسینی که جایگزین ایستگاه‌های صلواتی شده نیز حدود ۱۰۰ مجوز صادر شده است. همچنین در سامانه بیرق نیز  ۱۱۸ مورد درخواست ثبت شده و برگزاری مراسم ویژه از ۴۰ مورد به ۶۰ مورد رسیده است. در این زمینه سه مراسم ویژه در سه خیابان منتهی به حرم مطهر یعنی خیابان امام رضا(ع)، خیابان شیرازی و خیابان طبرسی داشته‌ایم که اولین مراسم در اربعین برگزار شد. دو مناسبت دیگر نیز در پیش است که به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا تلاش می‌شود هیات‌ها و مساجد برنامه‌های خود را در در فضای باز اجرا کنند. در همین راستا از توان هیات‌ها استفاده کرده‌ایم که در حاشیه شهر برنامه اجرا کنند.

کریم‌پور افزود: با توجه به اینکه در آخر صفر کشور عراق ورود زائران را ممنوع کرده، خیلی از موکب‌داران به ما مراجعه کرده‌اند تا برنامه‌های خود را در مشهد اجرا کنند؛ به همین جهت تلاش کرده‌ایم این ظرفیت را به حاشیه شهر ببریم. در طرح مشترکی که بین سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس و جمعیت خدمت‌گزاران زائران پیاده به نام طرح «زیر سایه خورشید» طرح‌ریزی شد با توجه به اینکه مردم شهرهای خراسان شمالی،رضوی و جنوبی امسال نمی‌توانند به مشهد بیایند، پرچم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به استان‌ خراسان بزرگ برده شد.

کریم‌پور بیان کرد: سال گذشته ۸۶۷ کاروان پیاده به مشهد آمد اما امسال به دلیل اطلاع‌رسانی سازمان تبلیغات و استانداری و همچنین مجموعه‌های مرتبط، از مردم خواسته شده در قالب کاروان‌های پیاده به مشهد نیایند و از برنامه‌های جایگزین استفاده کنند. در همین راستا پویش‌های خوبی از جمله پویش «مشهد شهر سیدالشهدا(ع)» و «هر خانه یک حسینیه» راه‌اندازی شده است.

 

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین