عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
قرار عاشقی با سیدالشهدا(ع) این بار بدون زائران ایرانی تکرار می‌شود. این سوی مرز ایران و عراق، دل‌های بی‌قرار و دلتنگ قدم زدن در مسیر عشق به سوی کربلا و حرم سیدالشهدا(ع) است که از راه دور به ارباب سلام می‌دهند.

عقیق: قرار عاشقی با سیدالشهدا (ع) تکرار می‌شود، اما این بار بدون زائران ایرانی! در مسیری که سن و سال، رنگ ‌و ‌نژاد بی‌معنی است، همه متحد می‌شوند و می‌خواهند با هر شیوه‌ای شده به زوار امام حسین (ع) خدمت کنند؛ یکی آب می‌دهد و دیگری در موکبی غذا توزیع می‌کند؛ در گوشه‌ای کفش‌ زائران را واکس می‌زنند و آن طرف‌تر دختر بچه‌ای با یک سینی میوه از زائران پذیرایی می‌کند.

میزبانی بی‌نظیر مردم عراق از زوار اربعین حسینی/ همه را عشق به حسین (ع) گرد هم آورده است

پیرمردی خمیده نیز در گوشه‌ای زائران را به خانه‌اش دعوت می‌کند تا بتواند خدمتی کرده باشد. در هر گوشه و کنار مسیر منتهی به حرم سیدالشهدا (ع) مردم در انتظار زائران حسینی هستند. آن‌ها یک سال چشم‌انتظاری روزی بوده‌اند که بتوانند به بهترین شکل میزبان عاشقان اباعبدالله (ع) باشند. همه را عشق به حسین (ع) گرد هم آورده است و خدمت به زائران برای همه توفیقی است که هیچ کسی نمی‌خواهد از این توفیق بی‌بهره باشد؛ حتی با یک لیوان آب.

امسال زائران ایرانی هر لحظه در انتظار بازگشایی مرزهای عراق و پذیرش زائران اربعین بودند. کوله‌پشتی‌های خود را آماده کرده و گذرنامه‌ها را از ماه‌ها قبل بررسی کرده بودند که مبادا اعتبارش به پایان رسیده باشد. همه منتظر بودند تا بار دیگر در حماسه عظیم پیاده‌روی اربعین حاضر شوند و در مسیر کربلا همقدم با عاشقان حسینی از کشورهای دیگر به سوی حرم ارباب مشرف شوند.

پایان چشم‌انتظاری‌ ایرانیان؛ امسال اربعین نداریم!

اما این بار، قضیه طور دیگری رقم خورد. کرونا باز هم موجب شد تا حسرت زیارت امام حسین (ع) به دل عاشقان بماند. ستاد مرکزی اربعین در حال تدارک برنامه‌های زائران برای حضور در حماسه اربعین بود، اما از سوی عراق اخبار امیدبخشی نمی‌آمد تا اینکه سفیر کشورمان تیر خلاص را زد و از نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق در ایام اربعین خبر داد.

حضور زائران خارجی در پیاده روی اربعین ۹۸

دل‌های ناآرام عاشقان سیدالشهدا (ع)، ناآرام‌تر از گذشته شد. اما همچنان برخی کورسوی امیدی به بازگشایی مرزها داشتند تا اینکه دبیر ستاد مرکزی اربعین هم رسما اعلام کرد هیچ زائر خارج اربعین امسال امکان ورود به عراق ندارد. همه در حال برنامه‌ریزی برای برنامه جایگزین بودند؛ برنامه‌هایی که نمی‌توانست برای آنهایی این مسیر را تجربه کنند، تسکین‌دهنده باشد.

بیش از ۳ میلیون مشتاق زیارت و پذیرش ۱۵۰۰ نفر!

در نهایت عراق یک هفته قبل از اربعین از پذیرش زائران خارجی به صورت محدود آن هم فقط از هر کشوری یک هزار و ۵۰۰ نفر خبر داد. در مقابل جمعیت میلیونی عاشقان حسینی در ایران که سال گذشته فقط در ایام اربعین بیش از ۳ میلیون نفر عازم کربلا شدند، پذیرش یک هزار و ۵۰۰ نفر شوخی بود. علاوه بر این وضعیت کرونا در دو کشور موجب شد تا ایران از اعزام زائر به عراق در اربعین امسال انصراف دهد.

هیچ زائر و‌ موکبی از ایران به عراق اعزام نشد و در عمودهای مسیر نجف ـ کربلا جای موکب‌های ایرانی خالی ماند. با این وجود، مردم عراق که میزبان اصلی این حماسه عظیم هستند، همچون سال‌های گذشته سنگ تمام گذاشتند و به پذیرایی از زائران می‌پردازند. اما آن سوی مرز عراق، دل‌های بیقراری است که دلتنگ قدم زدن در مسیر عشق است. ‌دل‌های سرگشته‌ای که پیش از این به هر سویی بود، به سمت کربلا و حرم سیدالشهدا (ع) متمرکز شده است و از راه دور به ارباب سلام می‌دهد.

پیام پرمهر میزبان اربعین/ شما شریک لحظه لحظه‌ ما هستید

عراقی‌ها هم دلتنگ ایرانیان شده‌اند و از نبود زوار ایرانی دلگیرند، اما به رسم رفاقت با یادی از عاشقان حسینی از ایران قدم برمی‌دارند و دعاگوی آن‌ها شده‌اند.

«عمار عبدالرزاق الصغیر»، یکی از خادمان حسینی در نجف اشرف که هرساله در خانه‌اش از زائران ایرانی پذیرایی می‌کرد، امسال با نبود زوار ایرانی پیامی پرمهر به رسم رفاقت ارسال کرده و نوشته است: «الإخوة الأحبة فی إیران ! انتم فی القلب...و انتم معنا فی کل لحظة نخدم فیها سیدالشهداء، تشارکونا عملنا، وان مکانکم موحش واجواء الزیارة الاربعینیة لهذا العام تفتقدکم. لن ننساکم وسننتظر قدومکم العام کل سنة لنحی جمیعا شعائر أربعینیة الإمام الحسین علیه السلام» برادران عزیزم در ایران! جای شما در قلب ماست و شما شریک لحظه لحظه‌ای هستید که ما به سیدالشهداء (ع) خدمت می‌کنیم. جای شما بسیار خالی است. حال و هوای اربعین امسال هم دلتنگ وجود شماست. شما را از یاد نمی‌بریم و منتظر آمدن سالیانه شما برای احیای شعائر اربعین امام حسین (ع) هستیم. 

همه جا سخن از اربعین است و دلتنگی مسیر عشق پایان ندارد

این روزها همه احساس دلتنگی دارند. چه آنهایی که تاکنون در حماسه اربعین حضور یافته‌اند و چه آنها که تجربه قدم زدن در مسیر نجف ـ کربلا را نداشته‌اند. در هرجایی که می‌روی همه درباره اربعین سخن می‌گویند و از دلتنگی‌های مسیر عشق.

زائران اربعین ۹۸ در مسیر نجف تا کربلا

«دلتنگم»، «یادش بخیر این روزها تو مسیر کربلا بودیم»، «حسرت زیارت امسال به دلم ماند»، «امسال زیارت اربعین قسمتم نشد»، «ارباب چه کردیم که ما را نطلبیدی؟» و ... این‌ها گوشه‌ای از شِکوه و دلتنگی عاشقان و جاماندگان حسینی است که در فضای مجازی به چشم می‌خورد. یکی به یاد خاطرات حضور در پیاده‌روی اربعین است و دیگری با یادی از این مسیر اشک می‌ریزد و از امام حسین (ع) می‌خواهد راه کربلا باز شود.

«من ایران و ‌تو عراقی، چه فراقی» زمزمه این روزهای جاماندگان اربعین 

در حالی که یک‌روز تا اربعین حسینی باقی مانده است، حس دلتنگی جاماندگان بیشتر و بیشتر می‌شود و هر که اربعین را درک‌کرده یا حتی تاکنون در حماسه اربعین حضور نیافته، «من ایران و ‌تو عراقی، چه فراقی» را زمزمه می‌کند. 

از پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا، حضور در موکب‌ها و میزبانی بی‌نظیر عراقی‌ها از عاشقان حسینی گرفته تا حتی شلوغی‌ و ازدحام کربلا و‌ حرم سیدالشهدا (ع) همه خاطراتی است که با دیدن یک عکس و فیلم از کربلا و مسیر پیاده‌روی حماسه اربعین یا شنیدن مداحی درباره این روزها در دل‌های جاماندگان اربعین زنده می‌شود. 

در روزهای اخیر جاماندگان اربعین تصاویری از گذرنامه و کوله‌پشتی‌های آماده خود را به اشتراک می‌گذارند و به یاد قدم زدن در مسیر پیاده‌روی اربعین خود را با زائران عراقی همراه می‌بینند. 

زیارت نیابتی و ارتباط مستقیم با حرم سیدالشهدا (ع) با یک تماس

 آن سوی مرزهای عراق، دلدادگانی مشتاق زیارت امام حسین (ع) هستند و با لبیک به نوای رهبری، وعده کردند تا در روز اربعین زیارت اربعین را در منازل بخوانند و برای رهایی از کرونا دست به دعا شوند تا بتوانند سال آینده اربعینی باشکوه‌تر از هر سال رقم بزنند.

با وجود این فراق سخت، مردم کشورمان با توجه به توصیه‌های ستاد کرونا و ستاد‌مرکزی اربعین امسال از راه دور به ارباب سلام می‌دهند. علاوه بر این، در کنار زائران عراقی که به نیابت از جاماندگان حسینی از ایران به زیارت ارباب مشرف می‌شوند، ستاد بازسازی عتبات نیز در طرحی اقدام به زیارت، نماز و روضه نیابتی کرده است. همچنین شماره تماس ۱۶۴۰ نیز با موافقت عتبه حسینیه (ع) و با همکاری گروه‌های مردمی و خادم زائران حسینی راه‌اندازی شده تا با برقراری تماس مستقیم با حرم سیدالشهدا (ع) از دلتنگی عاشقان بکاهد.

جبران نرفتن به عراق در ایام اربعین با برنامه‌ریزی حضور برای اربعین ۱۴۰۰ 

با همه اقدامات و برنامه‌ها، انگار امسال حسرتی که به دل‌های جاماندگان حسینی مانده، تمام شدنی نیست. با بسته شدن مسیر کربلا از اواخر سال گذشته هیچ زائری به کربلا مشرف نشده؛ در حالی که سال گذشته تا قبل از ایام اربعین بیش از ۲۵۰ هزار زائر به حرم اباعبدالله (ع) مشرف شده بودند. با همه مشکلاتی که وجود دارد و کرونایی که مشخص نیست تا کی رخت برمی‌بندد، عاشقان حسینی امیدوار هستند و از حالا برای حضور پرشورتر در حماسه اربعین ۱۴۰۰ خود را آماده می‌کنند تا بتوانند در مسیر عشق قرار گرفته و یک سال حضور نیافتن در حماسه اربعین را جبران کنند.

به گزارش فارس، سال گذشته با حذف ویزای عراق در محرم و صفر، تعداد زائران اربعین به بیش از ۳ میلیون نفر رسید، اما کرونا باعث شد که امسال هیچ زائری از ایران در ایام اربعین به عراق اعزام نشود. امسال با توجه به توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا، راهپیمایی جاماندگان اربعین هم برگزار نمی‌شود و تنها راه تسکین حسرت زیارت ارباب، همان است که رهبر گفتند: «در خانه بمانید و از راه دور به آقا سلام بدهید.»

فردا از ساعت ۱۰ صبح، قرائت زیارت اربعین در منازل پیگیری می‌شود و شبکه‌های صداوسیما این زیارتنامه را پخش خواهند کرد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معصومه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
سلام من معصومه رحیمی هستم دوست داشتم برم کربلا
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین