عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
امسال که به دلیل ویروس کرونا و بسته‌شدن مرزها امکان سفر به عراق و زیارت اربعین میسر نیست، خیل مشتاق سیدالشهدا (ع) به دنبال روزنه‌ای برای یادآوری آن روزهای شیرین «طریق الحسین» هستند.

عقیق:سامانه «عماریار» که چند سالی است عرضه محصولات فرهنگی و هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را بر عهده دارد، هم‌زمان با اربعین حسینی و عزای سید و سالار شهیدان، فیلم‌های ویژه‌ای با موضوع اربعین را به مخاطبان معرفی کرد.

راه دل؛ چشم دل

نخستین اثر معرفی‌شده، مستند جذاب و دوست داشتنی «راه دل» است؛ مستندی که از دل روستای کیاسر، محل زندگی مشتی اسماعیل، کشاورز نابینای شمالی آغاز می‌شود. جایی که او بر سر دوراهی عمل چشم و رفتن به سفر اربعین، قرار می‌گیرد و دل در مسیر طریقت می‌گذارد و گویی رفته‌رفته چشم دل مشتی در این سفر باز می‌شود. کارگردان در این اثر در همراهی با مشتی اسماعیل تصاویر ناب و بکری به مخاطب عرضه می کند که در کنار روایت شیرین از زبان مشتی اسماعیل و نصیر، اثری دلچسب را به بیننده عرضه ارائه داده است.

دیگر اثر، مستند «معبر» است. شاید بتوان این فیلم را از آثاری دانست که نگاهی متفاوت به حماسه اربعین دارد و کارگردان، توانسته با پیوند پیاده‌روی اربعین و حماسه دفاع مقدس، تدوین فنی و حساب‌شده اثری قابل قبول و دوست داشتنی را به مخاطب عرضه کند.

جامانده‌ها را این روزها ببینید

این روزها که همه‌جا حرف از نرسیدن است و ویروس کرونا دست همه را از رسیدن به سرزمین عشق کوتاه کرده، شاید دیدن مستند «جامانده‌ها» کمی حس و حال ما را عوض کند.

مستند «جامانده‌ها» روایت زائرانی است که در ایام اربعین به شهر مرزی مهران می‌روند اما مرز بسته می‌شود و موفق به زیارت اربعین نمی‌شوند و از سفر به سرزمین عشق جا می‌مانند.

دیگر فیلمی که می‌تواند نسیم اربعین را به خانه ها بیاورد، «حاشیه فرات» است. مستندی که روایتگر زندگی روزانه بخشی از مردم عراق است، کسانی که عاشقانه، هرچه دارند و ندارند را در راه پذیرایی از مهمانان و زوّار سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین خرج می‌کنند.

از معدود آثار داستانی با موضوع اربعین، فیلم متفاوت و جذاب «ستون 1452» است که در آن کارگردان، ماجرای دختر یکی از رزمندگان مدافع حرم را روایت می‌کند که با پدر خود قرار می‌گذارد تا در روز اربعین کنار ستون 1452 کربلا یکدیگر را ببینند. دختر به همراه مادرش از ایران حرکت می‌کند و پس از رسیدن به کربلا، منتظر پدر می‌ماند اما ماجرا به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

شهری به وسعت یک جهان

اگر در سال‌های گذشته در اربعین به سفر کربلا رفته‌اید یا اخبار آن را از رسانه‌ها دنبال کرده‌اید، به طور حتم خیل عظیمی از عاشقان حسینی را می‌دیدید که کیلومترها از قاره‌های دور پای در این راه نهاده بودند.

یکی از آثاری که به‌خوبی توانسته پیاده‌روی اربعین را به‌عنوان حماسه‌ای جهانی معرفی کند، مستندی است به نام «حسین کیست؟». این فیلم روایتی از پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق است که در آن مخاطب با طیف گسترده زائران حسینی از اقصی نقاط جهان آشنا می‌شود.

مستند «از استکهلم تا کربلا»، دیگر فیلمی است که روایتی بین قاره‌ای از حضور افراد از اقصی نقاط جهان در پیاده‌روی اربعین دارد. این مستند ماجرای فردی شیعه از اهالی استکهلم است که در پیاده‌روی اربعین راهی کربلا می‌شود.

«بچه‌های هیمالیا»، دیگر اثری است که در این ایام پیشنهاد می‌شود به تماشای آن بنشینید. این مستند روایتی کوتاه از آداب و رسوم، صنایع دستی، زندگی و اعتقادات مذهبی مردم کشور نپال است که هرکدام یک ریشه ایرانی و شیعی دارد. در این مستند، ارادت و علاقه مردم کشور نپال به عزای سیدالشهدا به تصویر کشیده می‌شود.

یکی دیگر از آثاری که با موضوع اربعین در دیگر کشورها ساخته شده است، مستند «و کویر شاهد بود» است که در آن، کارگردان پیرغلامان خارجی را سوژه خود قرار می‌دهد. عزاداران و مداحان حسینی از کشورهای مختلف، در یک سفر یک روزه به یزد، با آداب و رسوم عاشورایی کشور خصوصاً یزدی‌ها آشنا می‌شوند.

آوینی، روایت فتح، کربلا و چند قصه دیگر

صدای شهید آوینی هر جا که باشد، مخاطب را به روزهای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌بَرد و حالا کارگردانان جوانی، صدای شهید آوینی را با حماسه اربعین پیوند زده‌اند.

نخستین اثری که در آن از صدا و دکلمه‌های شهید آوینی استفاده شده، مستند «رهروان فتح» است؛ فیلمی از مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین که با دکلمه‌های شهید سیدمرتضی آوینی در مورد کربلا روایت می‌شود.

مستند دیگری که از یادگاری‌های شهید آوینی بهره گرفته، «رستاخیز» نام دارد. فیلمی که توسط گروهی 17 نفره و براساس کتاب «فتح خون» سید شهیدان اهل قلم ساخته شده است.

در این سال‌ها که کاروان اربعین حسینی به راه افتاده، مستندها، نماهنگ‌ها و تیزرهای فراوانی با موضوع اربعین ساخته شده‌اند که می‌توانید با جست‌وجوی کلمه «اربعین» در سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir نظاره‌گر آن‌ها باشید

 

منبع:مشرق


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین