عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
تولیت حوزه علمیه مهدیه تهران گفت: آیت الله میرسجادی از علمایی بودند که غیر از سیادت و آقازادگی و انتساب به بیت آیت الله العظمی ابوالحسن اصفهانی، خود هم از رجال صاحب علم و اخلاق و ادب بود.

عقیق:آیت الله مرتضی قائنی، تولیت حوزه علمیه مهدیه تهران در گفتگویی با تسلیت ارتحال آیت الله میرسجادی گفت: مرحوم آیت الله سید محمدحسین میرسجادی از علمای ساکن در تهران بودند که ایشان سابقه سنگین علمی از حوزه علمیه نجف داشتند. و به علت مشکلاتی که صدام برای علمای عراق ایجاد کرد، ایشان مجبور به ترک نجف اشرف و آمدن به ایران شدند.مرحوم آیت الله میرسجادی از رجال صاحب علم و اخلاق و ادب بود

این استاد حوزوی بیان کرد: مرحوم آیت الله میرسجادی نوه دختری مرجع عالیقدر تقلید آیت الله العظمی ابوالحسن اصفهانی بودند که در زمان حیاتشان جد ایشان قبل از آیت الله العظمی بروجردی زعیم شیعیان جهان بوده اند.

تولیت حوزه علمیه مهدیه با اشاره به دوران آشنایی و ارتباطش با این عالم فقید گفت: ما نیز در نجف اشرف ساکن بودیم که به علت مشکلاتی که صدام برای علما ایجاد کرد به ایران آمدیم و آن زمان در نجف در همسایگی ایشان بودیم و کوچه‌ای که ساکن بودیم به اسم جد ایشان مرحوم آیت الله العظمی میرزا ابوالحسن اصفهانی معروف بود.

وی افزود: ایشان استاد دیده و شاگرد مرحوم آیت الله العظمی خویی و بعضی از بزرگان نجف از جمله مرحوم آیت الله بجنوردی بود و اساتید بزرگی را هم درک کرده است، و وقتی که به تهران تشریف آوردند به خاطر سطح علمی بالایی که داشتند حوزه‌های علمیه تهران از وجود این کوه علم و نور استفاده کردند. از جمله آیت الله مجتهدی تهرانی ایشان را به حوزه علمیه خودشان بردند و سالهای طولانی این مرحوم در این حوزه سابقه تدریس داشتند و اواخر عمر هم درس خارج داشتند و عده زیادی در تهران تلمذ از محضرشان شدند.

آیت الله قائنی اظهار کرد: یک خاطره نقل کنم و آن اینکه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی این کلام را به من فرمودند که من آیت الله میرسجادی را می‌خواهم بعد از خودم منصوب کنم که مدرسه را اداره کنم، به نظر شما چطور است؟ که من هم گفتم ایشان شخصیتی عالم و وارسته ای هستند.

وی ادامه داد: به هر حال دوران زندگی ایشان دوران پر باری با دستاوردهای فراوان علمی و تربیت طلاب علوم دینی بود. و اکنون هم ایشان توفیق تشرف به نجف اشرف را دارند و قرار است پیکر ایشان به نجف اشرف منتقل شده و در جوار حرم مطهر آقا امیرالمؤمنین (ع) دفن شوند.

آیت الله قائنی در پاسخ به اینکه ارتباط مرحوم آیت الله میرسجادی با مردم چگونه بود، گفت: ایشان بیش از ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) در چهارراه انبار گندم میدان شوش بودند که یکی از محله‌های پایین شهر تهران است و با اینکه دارای درجه علمی و فقاهتی بالایی بودند اما با مردم هم ارتباط بسیار خوب و نزدیکی داشتند.

وی ادامه داد: در خانه ایشان همیشه به روی همه مردم و طلاب باز بود و ایشان دستگیر نیازمندان بود و علاوه بر طلاب، اقشار مختلف مردم هم به ایشان مراجعه می‌کردند و ایشان هم در حد توان به آنها کمک می‌کرد و هیچ کس را هم رد نمی‌نمود. هم عالم با سوادی بودند و هم اینکه دستگیر نیازمندان هم بودند.

این استاد حوزوی خاطر نشان کرد: حُسن سلوک و اخلاق ایشان بسیار برجسته و مورد تعریف و تمجید همه مردم بود.

تولیت حوزه علمیه مهدیه تهران افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های آیت الله میرسجادی این بود که ایشان به اقامه عزا برای اهل بیت (ع) خصوصاً حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) بسیار مقید بودند و در برپایی اقامه عزا نیز فعال بودند و در این مراسمات عزای اهل بیت (ع) بسیار اهل بکاء و تباکی نیز بودند.

آیت الله قائنی در پایان گفت: ایشان از علمایی بودند که غیر از سیادت و آقازادگی و انتساب به بیت مرحوم آیت الله العظمی ابوالحسن اصفهانی خود ایشان هم از رجال صاحب علم و اخلاق و ادب بود که در این زمینه‌ها متخلق به اخلاق بود و دیگران را هم در زیر حمایت می‌نمودند.

گفتنی است، آیت الله سید محمدحسین میرسجادی از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه تهران و نجف اشرف به علت کهولت سن و ایست قلبی شامگاه یکشنبه ۶ مهرماه دارفانی را وداع گفت و قرار است بعد از انتقال پیکر ایشان به نجف اشرف در جوار حرم مطهر آقا امیرالمؤمنین (ع) دفن شود.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین