عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
حجت‌الاسلام قرائتی 5 سال قبل از استفاده از علامت در عزاداری انتقاد کرد. اخیراً پس از 5 سال این فیلم مجدداً منتشر شده و باز هم واکنش‌هایی به آن صورت گرفته است.

عقیق: ۷محرم‌الحرام ۱۳۹۴ حجت‌الاسلام محسن قرائتی معلم و مفسر قرآن کریم در برنامه‌ای تلویزیونی به انتقاد از استفاده از علامت در عزاداری خصوصاً برخی اشیاء روی آن پرداخت.

این انتقادات در همان زمان با واکنش‌هایی روبرو شد که پاسخ برخی از این واکنش‌ها همان زمان داده شد.

اما اخیراً این فیلم پس از ۵ سال مجدداً در فضای مجازی منتشر و گفته شده حجت‌الاسلام قرائتی امسال این حرف‌ها را زده‌اند. این اتفاق سبب شده برخی از سخنرانان و مداحان به گمان اینکه این سخنان دوباره مطرح شده به انتقاد و پاسخ‌دهی به آن پرداخته‌اند.

در این راستا دقایقی پیش صفحه حجت‌الاسلام قرائتی در پیام‌رسان سروش به انتشار مطلبی با عنوان یادداشت طلبه حوزه علمیه قم درباره استفاده از علامت در عزاداری‌ها پرداخت که در ادامه تقدیم می‌شود.

در پی انتشار سخنان بعضی گویندگان و مداحان، در خصوص نظر حاج آقای قرائتی درباره استفاده از علامت در عزاداری‌ها، به نظرم رسید به عنوان یک طلبه حوزه علمیه قم، حکم شرعی آن را مطابق نظر مراجع عظام، به اطلاع محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام برسانم.

البته در بررسی بنده مشخص شد که صحبت‌های آقای قرائتی مربوط به پنج سال پیش (محرم سال ۱۳۹۴) است و اینکه بعد از پنج سال این سخنان مطرح می‌شود، برایم جای سؤال دارد.

۱. ایشان به دنبال بیان مکروه یا حرام‌بودن علم‌کشی، موضوع مجسّمه برخی حیوانات روی علم را مطرح‌ کرده‌اند. متأسفانه روی علامت‌ها، مجسمه انواع حیوانات مانند طاووس، کبوتر، شیر، و اسب نصب می‌شود که به فتوای مراجع گرامی ساخت مجسمه حیوانات حرام و خرید و فروش و نگهداری آن مکروه است.

خوب است گوینده‌ای که خود را نماینده آیت‌الله العظمی وحید معرفی می‌کند، از ایشان استفتاء کند که آیا پولی که مردم به نام امام حسین علیه‌السلام می‌دهند، مجاز است برای ساخت مجسمه استفاده شود؟ و آیا نگهداری این مجسمه‌ها روی علامت، چون به نام امام حسین  (ع) است، از کراهت خارج می‌شود؟

۲. غیر از آقای قرائتی، برخی مراجع مانند آیت‌الله العظمی مکارم در پاسخ به استفاده از علامت‌هایی که مجسمه حیوانات روی آن نصب شده، فرموده‌اند: به طور کلی از این گونه علامت‌ها اجتناب شود و نذورات مردم صرف آن‌ها نشود.

۳. در خصوص قمه‌زنی و استفاده از تمثال‌ امام حسین و حضرت عباس علیهماالسلام، با آنکه سال‌ها در عزاداری‌ها رواج داشت، با فتوای اکثر مراجع، از مراسم کنار گذاشته شد، روشن است که این نمادها، جزء دین نیست، بلکه نشان عزاداری است و می‌تواند در طول زمان، شکل و شیوه آن تغییر یابد.

آیا مردم عراق و بسیاری از کشورهای شیعه‌نشین که در ماه محرم، علم‌کشی نمی‌کنند، عزاداری آن‌ها مورد قبول نیست که ما تصور کنیم، کنارگذاشتن علم، به معنای تضعیف عزاداری است؟

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان از مشهدالرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
1
2
سلام
عزیزم، آیت الله وحید وقتی جای نشستن خودرا زیر علم قرار می دهدیعنی با این حرکت داردپیامی را برای مخاطب می فرستد.خیلی واضح است .اگر ایشان قبول نداشت که زیر علم نمی نشست. بابا جهالت هم حدی دارد.
خدا عاقبت ماراختم به خیرکند.
یاعلی
اللهم عجل فرجه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین