عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
علاوه بر طرح «هر کوچه یک حسینیه» در شهر دهدشت شمیم عطر روضه‌های حسینی در دورترین مناطق روستایی شهرستان کهگیلویه طنین انداز شد.

عقیق:طیبه‌سادات سعادتی‌نیک| رساندن صدای شهادت عاشورائیان به گوش تاریخ، در هیاهوی پر فریب اغواگران برای پوشاندن حقایق و لوث کردن خون شهدا، رسالتی عظیم بوده و هست. شدت علاقه ائمه به مجالس عزاداری سیدالشهداء و نیز میزان خصومت و ناراحتی دشمنان از برپایی آنگونه محافل و اجتماعات گویای این حقیقت است که حیات حماسه عاشورا در گرو این شعائر است و گرنه به فراموشی سپرده می‌شود.

آن که در سوگ عاشورا می‌گرید با پای دل در کاروان حسینی گام برمی‌دارد و اهل همین قافله است.از این رو هم اشک‌هایی که در ماتم حسین علیه السلام ریخته شود مقدس شمرده شده هم گریستن و گریاندن ثواب دارد و هم پیشوایان دین خودشان پیوسته چشمانی اشکبار به یاد«عاشورا» داشته‌اند.

شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی برای محرم و برپایی مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان پروتکل و شرط تعریف شود؛ شرایط پیچیده کرونایی اما محدودیت‌های بی‌سابقه و قابل توجهی را در برپایی مجالس عزاداری محبان اهل بیت و عزاداران حسین تحمیل کرده و امسال عزاداری‌های محرم کل متفاوتی به خود گرفت.

بهترین فرصت برای ترویج روضه‌های کوچه و محله‌ای

هیأت‌ها در نقاط مختلف کشور دست به ابتکارات جالبی برای برپایی محافل حسینی زدند و هر کدام به شیوه‌ای سعی داشتند سوگواری همراه با شورآفرینی و شعور حسینی داشته باشند.

 

روضه‌های کوچه‌ای و روستایی از الطاف پروردگار و از مظاهر عشق و ارادت به خاندان اهل بیت است که در روزهای شیوع کرونا با ارائه ایده‌های خلاقانه از سوی نهاد امامت جمعه دهدشت در حال برگزاری است و غلبه شعور حسینی بر هیاهوی کرونا را به نمایش می‌گذارد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر امام جمعه جوان و توانمند مرکز شهرستان کهگیلویه در طرح «هر کوچه یک حسینیه»منبر و خطابه را به کوچه‌های شهر می‌برد و هر روز با سخنرانی کوتاه و روضه خوانی عصرهای محرمی رقم می زند تا مردم بتوانند با حضور در این محفل نورانی در عزای سیدالشهدا سوگواری کنند.

 

 تشکیل «هیات دلدادگان بی صدای حسینی» از ابتکارات دیگر نهاد امامت جمعه بود که برای نخستین بار فضا و زمینه‌ای برای بهره‌مندی قشر ناشنوایان فراهم آورد و به مدت 12 شب سوگوار سالار شهیدان شدند.

و حالا منبر سیار و روضه‌های این امام جمعه کوچه‌های روستاهای دورافتاده شهرستان را به شمیم روضه‌های حسینی معطر کرده تا مردم روستانشین از روضه محروم نمانند همان طور که ناشنوایان دهدشت را برای نخستین بار از فیض چنین مجالسی برخوردار کرد.

مراسم سخنرانی و روضه‌خوانی امام جمعه دهدشت در روستاهای دلی کما و موردراز از توابع بخش دیشموک برگزار شد.

اجرای این برنامه با رعایت دستورالعمل بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی توسط جمعیت هلال احمر در فضای باز منازل روستایی همراه بود و مردم روستا به اتفاق جوانان و داوطلبان هلال احمر مجلس عزا برپا کردند.

 

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در خصوص اهمیت برپایی مجالس حسینی می‌گوید: بزرگان و علما همواره بر برپایی روضه‌های خانگی تأکید داشته و این سیره و سفارش اهل بیت را خود نیز عمل کردند.

امام جمعه دهدشت افزود: روضه‌های اباعبدالله الحسین(ع) حتی در شرایط کرونا تعطیلی ندارد.

وی تصریح کرد: در شرایط کرونایی با تبیعت کامل و دقیق از دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا روضه‌ها برپاست و این محافل تا آخر ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وحدانی‌فر با بیان اینکه زنده نگه داشتن عاشورا ضامن بقای اسلام و انقلاب است، گفت: نمی‌گذاریم پرچم امام حسین بر زمین بماند.

امام جمعه دهدشت با اشاره به پویش «هر کوچه یک حسینیه» اضافه کرد: در این برنامه سخنرانی، بیان احکام، مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت گنجانده شده است.

وی گفت: منبرهای سیار در کوچه‌های شهر و مناطق روستایی با رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا در حال برگزاری است.

تعداد بازدید : 23

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین