۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۲ : ۱۹
عقیق: متن بیانات این عارف سالک وفقیه فقید شیعه به شرح ذیل است:
مى شنيديم و باور نمى كرديم، لذا به يكى از معاصرين ما گفته بودند:
در زمان ما در يك شب هفتاد نفر در قنوت نماز وتر دعاى ابوحمزه مى خواندند. ايشان بلند شده بود و خود در يكى از شب هاى ماه رمضان اِحصا(شماره) كرده بود و ديده بود در حرم حضرت امير ـ عليه السّلام ـ و رواق و اطراف حرم، پنجاه نفر در قنوت وتر مشغول دعاى ابوحمزه هستند.
استاد ما «آيت اللّه شيخ محمّد حسين اصفهانى ـ رحمه اللّه » در ماه رمضان در هر شب صد ركعت و در هر ركعت 10 مرتبه سوره ى توحيد مى خواند.
از شاگردهاى آقا سيّد مرتضى كشميرى ـ رحمه اللّه ـ نقل شده است كه ايشان در عبادت كم نظير بود و دو ساعت بعد از مغرب افطار مى كرد!
. . . اين مطلب به يقين ثابت است و خيلى ها نيز نقل كرده اند كه اگر از حال انسان معلوم شود كه مى خواهد نماز شب بخواند، بيدارش مى كنند، بدون احتياج به دعاها و آيات معهوده، و اين بيدار كردن به طرق مختلف است، يا در مى زنند، و يا صدايى مى آيد و يا او را به نام صدا مى زنند و....
میشود نماز شب مانند نماز صبح عادی شود
شخص عربى براى من خدمت مى كرد، خواستم در پاداش زحماتش، نصيحتى به او كنم. گفت: هر نصيحتى مى خواهى بكن، فقط نگو نماز صبح بخوان! از قضا، همان را مى خواستم تذكر دهم. به او گفتم: هر وقت بيدار بودى يا توانستى، بخوان!
در زمان پهلوى، ترك نماز صبح در پيش مردم سهل و آسان شده بود، به طورى كه براى تعريف از اشخاص هنگام خواستگارى، مى گفتند: نزديكانش، و يا خود او نماز صبح مى خوانند.
گمان مى كنم نماز شب هم همين طور است، يعنى مى شود كم كم براى انسان عادى شود، و خوابيدن در آن وقت به بيدارى مبدّل شود، و اگر فرضا مزاحمت با خواب و وقت خواب او داشته باشد، مى تواند دو برابر آن را در روز بخوابد، ولو بعد از نماز صبح!
منبع:حوزه
211008