عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
همزمان با دهه اول محرم، امامزاده‌های محله بازار که هر ساله مراسم باشکوهی برپا می‌کردند، امسال با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت برپایی دسته‌های عزاداری، اقدام به برپایی کاروان عزاداری و توزیع بسته‌های ارزاق بین نیازمندان می‌کنند.

عقیق:محله بازار تهران، یکی از محله‌های قدیمی است که در ایام محرم به ویژه دهه اول هر ساله، هیأت‌های مختلفی در آنجا حضور می‌یابند و با شیوه‌های مختلف به عزاداری امام حسین (ع) می‌پردازند.

در محله بازار تهران، چهار امامزاده وجود دارد که در دهه اول محرم هر کدام برنامه‌های مختلفی را با توجه به شیوع کرونا بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا و رعایت نکات بهداشتی تدارک دیده‌اند که در روز محرم و صفر با توجه به بسته شدن بازار برنامه‌های آنها مفصل‌تر از سایر ایام محرم است.

راه‌اندازی رادیو حرم در امامزاده روح‌الله (ع)/ برپایی کاروان عزاداری در منطقه ۱۲

یکی از این امامزاده‌ها، امامزاده روح الله الحسنی (ع) در میدان امام خمینی (ره) است که در این امامزاده از هفته‌های گذشته برنامه‌ریزی محرم در حال انجام بود و در نهایت مقرر شد تا علاوه بر ظهرها بعد از نماز، شب‌ها نیز مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) با حضور جمعیت برپا شود.

بر همین اساس، در این امامزاده ضمن راه‌اندازی رادیو حرم برای ایجاد فضایی روحانی، از ساعت 24 نیز برنامه عزاداری سیدالشهدا (ع) پیش‌بینی شده است که در این مراسم حجت‌الاسلام عباس صراف به ایراد سخنرانی پرداخته و محسن عراقی مداحی می‌کند.

علاوه بر این، توزیع بسته‌های معیشتی بین مردم و حتی اقلام بهداشتی نیز تدارک دیده شده است. همچنین با توجه به ممنوعیت برپایی دسته‌های عزاداری، کاروان سوگ سیدالشهدا (ع) در محله بازار و منطقه ۱۲ به همت امامزاده روح الله الحسنی (ع) برگزار می‌شود.

توزیع ۱۰۰۰ بسته‌ ارزاق به جای اطعام در امامزاده زید (ع)

از دیگر امامزاده‌های محله بازار، امامزاده زید (ع) در انتهای جنوبی بازار بزازان است که هر ساله ظهرها مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برنامه‌ریزی می‌کند و در روز تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه مفصلی از قبل از اذان ظهر تا حوالی ساعت ۱۶ تدارک می‌بیند. اما امسال برنامه‌های این امامزاده نه تنها از نظر زمانی کاهش یافته، بلکه قرار است به جای اطعام، بیش از یک هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شود تا از این طریق به مبارزه با کرونا و تأمین معیشت افرادی که این روزها دچار مشکل شده  است، کمکی کرده باشند.

کاهش ساعت عزاداری و توزیع مواد بهداشتی در امامزاده سیدناصرالدین (ع)

همچنین امامزاده سیدناصرالدین (ع) که در خیابان خیام نرسیده به چهار راه گلوبندک واقع شده است، بعد از نماز مغرب و عشاء در دهه اول محرم برنامه عزاداری امام حسین (ع) را با حضور جمعیت و رعایت نکات بهداشتی پیش‌بینی کرده است که در این امامزاده نیز علاوه بر توزیع ماسک و مواد بهداشتی، در پایان مجلس برنامه اطعام با رعایت نکات بهداشتی در نظر گرفته شده است. ساعت عزاداری نیز حدود یک و نیم ساعت بعد از نماز مغرب و عشا است.

حضور کاروان عزاداری در محله بازار/ برپایی مراسم عزاداری در دو وعده

امامزاده سیداسماعیل (ع) واقع در چهارراه مولوی نیز از دیگر امامزاده‌های محله بازار تهران به شمار می‌رود که هر ساله میزبان دسته‌های عزاداری بود که امسال به دستور ستاد مبارزه با کرونا دسته‌های عزاداری لغو شدند. با این وجود، در امامزاده سیداسماعیل (ع) کاروان عزاداری (بدون جمعیت) در سه شب آخر دهه اول محرم در محله حرکت کرده و با پخش مداحی مردم منطقه را که امکان حضور در برنامه‌های عزاداری ندارند، مستفیض خواهد کرد.

همچنین با توجه به اینکه کسبه و مردم عمدتا ظهرها در بازار حضور دارند، مراسم عزاداری بعد از نماز ظهر و عصر با حضور جمعیت برپا می‌شود و مراسم عزاداری دیگری نیز پس از نماز مغرب و عشا تدارک دیده شده است که در آن خادمان و همچنین مداحان به روضه‌خوانی می‌پردازند.

به گزارش فارس، اداره اوقاف محله بازار در کنار برنامه‌ریزی مراسم عزاداری در بین امامزاده‌ها، قرار است ۳ هزار بسته مواد ضدعفونی و ماسک بین چهار امامزاده محله بازار و همچنین مردم توزیع کند. علاوه بر این، ۵۰۰ بسته ارزاق و ۳ هزار پرس غذا برای دهه اول محرم تدارک دیده است تا در بین نیازمندان اطراف تهران با اولویت قیامدشت، پاکدشت و شهرری توزیع کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
سلام بعنوان مطلع واقعیت متفاوت است
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین