عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
در حالی که بسیاری از عاشقان حسینی نگران روند ثبت‌نام و اعزام به حماسه اربعین هستند، مسؤولان عراقی و ایرانی موضعی درباره برپایی یا عدم برپایی اربعین نداشتند. اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده تصمیم ایران درباره اربعین نهایی شود.

عقیق:در حالی که حدود ۲ ماه تا اربعین باقی مانده است، عاشقان حسینی در بلاتکلیفی هستند؛ تا جایی که در سامانه فارس من خواستار آغاز ثبت‌نام برای ویزای اربعین شده‌اند. (اینجا بخوانید)

این امر در حالی است که وضعیت برگزاری اربعین حسینی امسال، با توجه به شیوع کرونا در جهان و تعطیلی یا تغییر در برپایی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

علاوه بر این، سامانه سماح نیز که برای ثبت‌نام ویزای اربعین از سوی ستاد مرکزی اربعین و سازمان حج و زیارت اعلام شده بود، همچنان به‌روزرسانی نشده و امکان ثبت‌نام در این سامانه وجود ندارد. چرا که به گفته مسؤولان مربوطه تا زمانی که وضعیت اربعین از سوی عراق یا حتی ستاد مرکزی اربعین اعلام نشود، امکان ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین یا حتی برنامه‌ریزی قطعی در این باره وجود ندارد. 

 امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت با بیان این‌که هنوز هیچ تصمیمی به صورت رسمی از سوی ایران یا عراق درباره اربعین امسال اتخاذ نشده است، اظهار داشت: فعلا تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است، اما سعی داریم به زودی برای اینکه زائران در بلاتکلیفی نباشند، برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و تصمیم مناسبی درباره اربعین گرفته و اعلام کنیم.

با توجه به شرایط موجود، ستاد اربعین و همچنین کمیته‌های مختلف آن به منظور برپایی اربعین تاکنون جلسات مختلفی را اعلام و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در هر شرایطی امکان ایجاد شور حسینی در ایام اربعین را داشته باشند.

سناریوهای مهمی که این روزها از سوی مسؤولان مطرح می‌شود، برپایی اربعین همچون سال‌های گذشته، برپایی اربعین با اعمال محدودیت و همچنین عدم برپایی اربعین است. البته گاهی نیز محدودیت سنی برای اعزام یا سخت‌گیری‌های طرف عراقی برای ورود به این کشور و همچنین کنترل سلامت تمام زائران نیز مطرح شده است.

با تمام سناریوهای پیش‌بینی شده، کمیته فرهنگی اربعین نیز بر اساس رسالتی که بر عهده دارد، با توجه به احتمال عدم برپایی اربعین برای غیر عراقی‌ها، تصمیماتی اتخاذ کرده است تا زائران در ایران نیز بتوانند با زائران پیاده‌روی اربعین در کربلا نیز همراه شوند.

به طوری که حجت‌الاسلام حمید احمدی، معاون فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه با توجه به نامشخص بودن وضعیت اربعین امسال از سوی عراق ما سناریوهای مختلفی تدارک دیدیم، گفت: با توجه به شرایط پیش رو، اربعین امسال متفاوت از گذشته خواهد بود. بنابراین ما سعی کردیم در کنار برنامه‌ریزی برای حضور افراد در اربعین و مباحث فرهنگی متنوع در مسیر زائران، در صورت عدم برپایی اربعین نیز در فضای مجازی رویدادهای فرهنگی را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون با عاشقان حسینی در کشورهای مختلف برای برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی مذاکراتی شده است، خاطرنشان کرد: برنامه فضای مجازی در کشور و همچنین در بخش بین‌الملل فعال شده و با دوستان کشورهای مختلف همچون پاکستان، هندوستان، ترکیه، عراق، اروپا و آمریکا مذاکراتی داشتیم و کارگروه‌هایی نیز تشکیل شده است. چرا که معتقدیم حتی اگر پیاده‌روی اربعین برپا نشود، حرکت اربعین تعطیل نخواهد شد، بلکه با همان شور و اشتیاق با روشی متفاوت باید صورت گیرد.

در کنار نامشخص بودن وضعیت اربعین، موکب‌ها که هر ساله در این ایام آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران را کسب می‌کردند، برای این کار خیز برداشته‌اند و منتظر اعلام رسمی مسؤولان برای حضور در داخل و خارج کشور برای میزبانی از زائران و کمک به موکب‌های عراقی هستند.

یوسف افضلی، دبیر کمیته موکب‌های اربعین در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ما برای برنامه‌ریزی موکب‌ها در انتظار تصمیم رسمی ستاد اربعین هستیم، گفت: موکب‌ها در هر شرایطی آمادگی خدمت‌رسانی به زائران را دارند. به طوری که از مدت‌ها قبل نیز برای خدمت به زائران برنامه‌های خود را ارائه کرده‌اند، اما با توجه به شرایط کنونی و شیوع کرونا و از همه مهم‌تر نامشخص بودن برپایی اربعین از سوی عراق، در بلاتکلیفی هستند که این بلاتکلیفی به زودی برطرف می‌شود.

با این روند، به نظر می‌رسد که مسؤولان ستاد مرکزی اربعین در روزهای اخیر به نتایجی درباره وضعیت پیاد‌ه‌روی اربعین حسینی رسیده‌اند که در جلسه روزهای آینده این ستاد قرار است وضعیت اربعین از سوی ایران نهایی و اعلام شود.

به گزارش فارس،  هم‌اکنون شیوع کرونا در عراق و به ویژه شهرهای زیارتی همچون نجف و کربلا در وضعیت قرمز قرار دارد. به همین دلیل استاندار کربلا این شهر را قرنطینه کرده و حتی اجازه ورود زائران عراقی به کربلا در دهه اول محرم را نمی‌دهد. این امر در حالی است که سال گذشته با توجه به تصمیم ایران و عراق مبنی بر حذف ویزای دو کشور، بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی به این حماسه عظیم مشرف شدند و موکب‌های عراقی نیز به خوبی از زائران پذیرایی کردند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین