عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
تا غدیر/
تا عید غدیر، عید بزرگ شیعیان چند روزی بیشتر نمانده است. آیا با خودتان فکر کرده اید که امسال با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا چگونه قرار است عید غدیر را برای بچه ها و خانواده ماندگار کنید؟

عقیق:حقیقتی که پیامبر (ص) در عید غدیر به مسلمانان هدیه کردند، آنقدر وزین و مقدس است که برای آشنا کردن فرزندان‌مان با آن باید از هر فرصتی استفاده کنیم. البته کرونا با خودش سبک زندگی جدیدی را برای ما آورد که شاید خیلی هم خوشایندمان نباشد. قرنطینه، محدود شدن رفت و آمدهای خانوادگی، تعطیلی جشن‌ها و مراسم‌ها، توقف تهیه و توزیع غذای نذری و... از مواردی است که احتمالا خاطره‌اش تا سالیان طولانی در ذهن کودکان خواهد ماند. اما ما قصد داریم با ارائه‌ی پیشنهادهای جایگزین، تلخی این محدودیت‌ها را برای خانواده‌ها و بچه‌ها کم کنیم.

در مجموعه یادداشت‌های سبک زندگی با عنوان « تا غدیر» می‌خواهیم با توجه به شرایط کرونایی، برای هر روز این هفت روز، برنامه‌ها و ایده‌هایی در اختیار شما والدین عزیز قرار دهیم تا روزهایی شاد، پربار و متفاوت برای فرزندان‌تان رقم بزنید و روزهای عید «قربان تا غدیر» را برای آنها ماندگار کنید. در این یادداشت، مختصری درباره‌ی اهمیت همراهی والدین عزیز با این طرح سخن می‌گوییم.

 

۱) کودکی، سن ماندگاری آموزش

کودکی سن ماندگاری آموخته‌هاست؛ آنچه در کودکی می‌آموزیم، به زحمت و به ندرت از یاد خواهیم برد. و چه بهتر که آموزش‌های اعتقادی را از همین سن و حتی قبل‌تر، شروع کنیم.

یکی از بهترین فرصت‌ها برای آموزش اثرگذار و ماندگار به بچه‌ها، استفاده از زمان‌های شادی و نشاط است؛ مانند عیدها و جشن‌ها.

فرصت کودکی و نوجوانی فرزندتان را برای شکل دادن به شاکله‌ی اصلی اعتقاد او مغتنم بشمارید و مفاهیم اصلی و اساسی دین را به تدریج، باحوصله و به زبان ساده به او بیاموزید. تلاش کنید تا اهمیت این عید خاص را در ذهن بچه‌ها ماندگار کنید.

 

۲) مسأله‌ی غدیر، حقیقتِ مسأله

مهم‌ترین عید ما شیعیان، عید غدیر خم است که به آن «عید الله اکبر» می‌گویند. به فرمایش رهبر گرانقدر انقلاب «[غدیر] نشان‌دهنده‌ی جامعیت اسلام و نگاه به آینده و آن چیزی که در هدایت و زعامت امت اسلامی شرط است. آن چیست؟ همان چیزهایی که شخصیت امیرالمؤمنین، مظهر آنهاست: یعنی «تقوا»، «تدین»، «پایبندی مطلق به دین»، «ملاحظه‌ی غیر خدا و غیر راه حق را نکردن»، «بی‌پروا در راه خدا حرکت کردن»، «برخورداری از علم»، «برخورداری از عقل و تدبیر»، «برخورداری از قدرت عزم و اراده»؛ این یک عمل واقعی و در عین حال نمادین است.» (بیانات در دیدار مردم قم، 18/10/1385)

باید این موضوع را برای فرزندتان جا بیندازید که مبدأ بسیاری از اتفاقات در تاریخ دین ما، مسأله‌ی غدیر و توجه یا عدم‌توجه به آن بوده است. قبل از عاشورا و قیام امام حسین (ع)، در مورد غدیر برای او حرف بزنید. نهایتاً بین این دو واقعه‌ی مهم، ارتباطی منطقی برقرار کنید تا به جمله‌ی معروف «عاشورا نتیجه‌ی تلخ فراموش کردن غدیر است.» برسید.

به طور کلی بچه‌ها به داستان علاقه دارند؛ از طرفی دانستن کلیاتی از تاریخ ملی و مذهبی برای همه لازم است. تلاش کنید مسائل مهم تاریخ معاصر و تاریخ اسلام را با زبانی داستانی و روان برای او روایت کنید و مفاهیم مهم را در آن بگنجانید.   

۳) انتقال ارزش‌ها به نسل بعد

آموختن هر کدام از مفاهیمی که شخصیت امام علی (ع) مظهر آنهاست، به بچه‌ها، برنامه‌ای مجزا و همتی بلند می‌طلبد و شاید بسیاری از والدین از عهده‌ی آن برنیایند. اما آنچه مسلم است این است که والدین باید دغدغه‌ی انتقال این مفاهیم ارزشمند را به نسل بعد از خود داشته باشند و برای تحقق این هدف، از ابزارها و روش‌های به‌روز و مورد پسند رده‌ی سنی فرزند خود بهره بگیرند.

فرزندان شما پدرها و مادرهای آینده هستند که امانت گرانمایه‌ی سنت و فرهنگ را به نسل‌های بعد از خود می‌رسانند. با ارزش نهادن بر مسأله‌ی غدیر و ماندگار کردن این عید در ذهن بچه‌ها، این سنت و مسأله‌ی مهم را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنید.

 

۴) تغییر شرایط در قرنطینه

بعضی از خانواده‌ها در سال‌های قبل، از عید قربان تا غدیر برنامه‌هایی برای فرزندان خود داشتند؛ اما در ایام قرنطینه ممکن است امکان پرداختن به آنها وجود نداشته باشد و اسباب دلخوری بچه‌ها فراهم شود. مثلا در سال‌های قبل، رفتن به پارک یا شهر بازی، با توجه به اینکه عید قربان تا غدیر باید شاد سپری شود و به فرزندان خوش بگذرد، یکی از ایده‌های اصلی بوده است؛ اما به دلیل شرایط قرنطینه بهتر است آن را از برنامه کنار بگذاریم و ایده‌ی دیگری را جایگزین کنیم. در مورد دیدار بستگان و دوستان در روز عید غدیر نیز همین مشکل وجود دارد. و مثال‌های دیگر...

 

ما در یادداشت‌های روزانه‌ی طرح « تا غدیر» ایده‌هایی را برای این ایام و جایگزین‌هایی را برای شرایط ویژه‌ی کرونایی پیشنهاد می‌کنیم تا هفته‌ای به یاد ماندنی و شاد، با رنگ و بوی غدیر، همراه فرزندان خود سپری کنید.

 

*مینا فرقانی؛ کارشناس سبک زندگی

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین