عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر، احیای سنت‌های قدیمی عزاداری در محرم امسال را راهکار دیگری برای برگزاری محرم امسال دانست و گفت: با توجه به فاصله قبور شهدا، می‌توان از این فضا برای برگزاری جلسات محرم استفاده کرد.

عقیق:حجت‌الاسلام علیرضا ربانی‌منش معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت برگزاری جلسات محرم در این ایام کرونایی اظهار داشت: برای برگزاری جلسات مختلف عزاداری در ماه محرم و برنامه‌های گوناگون آن، می‌توان حسن تدبیرهای مختلفی داشت که به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شده است که در صورت همراهی مسئولین امر، به زعم کارشناسان مختلف امسال محرم پرشورتری را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات در فضای باز یکی از راهکارهای خوبی است که در این زمینه پیشنهاد شده است، تصریح کرد: برگزاری جلسات در فضای باز، نیازمند زیرساخت‌هایی مانند زیرانداز، سیستم صوتی و ... است که برای تأمین آن باید نهادهایی مانند شهرداری و سازمان اوقاف و امورخیریه پای کار بیایند.

هیأت‌ها جلسات، خود را در گلزار شهدا برگزار کنند

ربانی‌منش با ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری جلسات عزاداری در جوار گلزار شهدا گفت: با توجه به فاصله قبور شهدا، می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا جلسات در این فضا برگزار شود تا علاوه بر رعایت شیوه‌نامه بهداشتی، پیوست فرهنگی زیبایی به وجود آید و هر عزادار، هر شب مهمان یک شهید باشد و در مراسم به همراه او اشک بریزد و عزاداری کند.

سنت‌های قدیمی عزاداری احیا شود

معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر احیای سنت‌های قدیمی عزاداری در محرم امسال را راهکار دیگری برای برگزاری محرم امسال دانست و گفت: بسیاری از سنت‌ها مانند نخل‌گردانی، چهارپایه خوانی، تعزیه، پرچم‌گردانی و سایر سنت‌های قدیمی که در کشور مرسوم بوده و هرچند ممکن است برخی از آنها دچار انحراف شده باشد، با هدایت علمای دین می‌تواند امسال حال و هوای محرم را تغییر دهد و باتوجه به اینکه مراسم در فضای بسته محدودیت دارد، بستری برای عزاداری مردم باشد.

نذری‌های محرم به سمت سلامت سوق پیدا کند

ربانی‌منش گفت: در سال‌های گذشته عاشقان و علاقه‌مندان اهل بیت (ع) نذری‌های بسیاری برای پختن غذا اختصاص می‌دادند و در هیأت‌ها و مساجد بانی اطعام می‌شدند، امسال بسیاری از این نذری‌ها می‌تواند هدفمند به سمت کمک به مردم سوق پیدا کند. می‌توان این نذری‌ها را به مسائل درمانی اختصاص داد و یا اقلام بهداشتی مانند ژل و ماسک تهیه کرد تا نذری‌های محرم به سمت سلامت مردم سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه هیأتی‌ها حدود ۵ روز مانده به محرم می‌توانند موکب سلامتی برپا کنند تا ضمن توزیع اقلام بهداشتی برای تشویق مردم قبل از ماه محرم، به رعایت نکات بهداشتی اقدام کنند، گفت: در این موکب‌ها با پخش نوحه‌های متناسب با ماه محرم، می‌توانند فضا را برای محرم آماده‌سازی کنند.

ربانی‌منش با اشاره به ظرفیت خدمت‌رسانی هیأت‌های مذهبی گفت: هیأت‌ها باید به فرهنگ‌سازی در میان مردم بپردازند تا ان‌شاءالله بتوانیم مراسم‌ها را برگزار کنیم. هنوز فرصت رزمایش همدلی و مواسات به پایان نرسیده است و در کنار تعظیم شعائر حسینی و برگزاری عزاداری، می‌توانیم خدمت به محرومین و مستضعفین را در دستور کار داشته باشیم و بهتر از ماه رمضان در ایام عید غدیر و ماه محرم برای کمک به نیازمندان با تهیه بسته ارزاق تلاش کنیم.

خیریه هیأت‌ها، وام به نیازمندان دهند

معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: خیریه‌های هیأت‌ها می‌توانند در این ایام، وام به نیازمندان ارائه کنند که این مهم می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط اقشار مختلف با هیأت و اهل بیت (ع) باشد. ما بنا داریم برای امامی عزادارای کنیم که وقتی امام سجاد (ع) بنا داشت پیکرش را به خاک بسپارد، آثاری را روی شانه امام حسین (ع) دیدند و زمانی که از ایشان علت را پرسیدند، فرمود: پدرم همچون پدرش حضرت علی (ع) کیسه‌هایی را شبانه در خانه فقرا توزیع می‌کرد. بنابراین ما هیأتی‌ها نیز به تأسی از ایشان توجه به نیازمندان را باید در برنامه‌های خود قرار دهیم.  

وی افزود: برای تهیه بسته‌های ارزاق و اطعام نیز می‌توان زمینه را برای کمک به مشاغلی که در این ایام کرونایی آسیب دیدند، فراهم کنیم. برای امور مختلف هیأت نیز می‌توان از کارگران فصلی استفاده کند و در پایان صله‌ای از سوی امام حسین (ع) به آنان اهدا کرد تا کمک هزینه‌ای نیز برای زندگی آنان باشد.

تناقضی میان علم و دین وجود ندارد

ربانی‌منش با اشاره به اینکه مذهبی‌ها بارها نشان داده‌اند که هیچ تناقضی میان علم و دین وجود ندارد، تصریح کرد: علم با حکمت دین به اوج می‌رسد. هیأت‌ها بارها در فرصت‌های مختلف خوش درخشیدند و حسن نیت خود را نشان داده‌اند و در ماجرای محرم نیز همین گونه خواهد بود. ممکن است افرادی افراطی عمل کنند، اما اغلب جامعه هیأتی این‌گونه نیستند و جلسات را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهند کرد و آن افراطیون را نیز با نظارت می‌توان کنترل کرد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین