عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
در فاصله ۲ روز مانده به عرفه، ستاد کرونای تهران از لغو تجمعات خبر داده است که احتمالا شامل دعای عرفه نیز خواهد بود. این در حالی است که رئیس جمهور بر باشکوه برگزار شدن مراسم‌های این روز تأکید کرده بود.

عقیق:شیوع ویروس کرونا این روزها تجمعات را در کشورهای زیادی از جهان محدود کرده است، اما براساس اعلام مسئولین بهداشتی، فضای باز و هوای آزاد بهترین تهویه برای این بیماری است. لذا برگزاری تجمع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص فاصله اجتماعی در فضای باز منعی ندارد. راهکاری که این روزها از مهم‌ترین پیشنهادها برای برگزاری جلسات محرم محسوب می‌شود.

توجه خاص خداوند به زائران امام حسین در روز عرفه

براساس روایات، شب و روز عرفه یکی از بهترین زمان‌ها برای اجابت دعاست که به فرموده معصومین (ع) خداوند در روز عرفه ابتدا دعاهای زائران و حاضران در کربلای معلی را اجابت می‌کند و سپس به صحرای عرفات می‌نگرد. زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه یکی از اعمال سفارش شده است که هر سال زائران بسیاری از کشورهای مختلف جهان به خصوص ایران، راهی این سرزمین می‌شدند تا با قرائت این دعا در این سرزمین مقدس با خداوند نجوا کنند.

کرونا مانع شور حسینی برای تشرف به کربلا در روز عرفه نشد

امسال کشور عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از شهرهای خود از جمله کربلای معلی را قرنطینه کرده است و به گفته استاندار کربلا، امکان حضور زائران داخلی و خارجی در روز عرفه فراهم نیست. با این حال از عراق خبر می‌رسد همچون رسم هرساله، عراقی‌ها از شهرهای مختلف با پای پیاده به سمت کربلای معلی در حرکت هستند و به دلیل حجم بالای جمعیت نیز مسئولین عراقی امکان مقابله با آن را ندارند.

دستور رئیس جمهور برای برگزاری باشکوه دعای عرفه

در ایران اسلامی نیز حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور روز شنبه ۴ مردادماه اعلام کرد که مراسم عزاداری امام حسین (ع) در سراسر کشور باید با رعایت اصول بهداشتی و باشکوه برگزار شود. به گفته وی، دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است و هر دو باید با رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار هم باشند.

وی همچنین در خصوص مراسم روز عرفه نیز گفت: روز عرفه باید با شکوه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و اماکن مذهبی برگزار شود. در عید قربان هم مردم با توزیع گوشت قربانی به یاری نیازمندان بیایند.

عزم هیأتی‌ها برای تمرین محرم با برگزاری عرفه 

با این سخنان رئیس جمهور و همچنین اعلام سازمان تبلیغات اسلامی، هیأت‌های مذهبی بنا دارند جلسات قرائت دعای عرفه را در فضای باز و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند تا الگو و تمرینی برای جلسات محرم باشد.

لغو مسلمیه هیأت رزمندگان و افزایش نگرانی‌ها

اما لغو مراسم مسلمیه هیأت رزمندگان اسلام که بنا بود به مدت سه شب در فضای باز ضلع جنوبی حرم عبدالعظیم حسنی با مجوز ستاد کرونا و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به عنوان الگویی برای جلسه عزاداری در فضای باز برگزار شود، موجب افزایش نگرانی‌های هیأتی‌ها نسبت به وعده‌های مسئولین امر شده است؛ زیرا از سویی مسئولین نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات مذهبی ابراز رضایت می‌کنند و برای برگزاری جلسات وعده می‌دهند و تأکید می‌کنند اما در عمل و لحظه اجرا، مجوزات مربوطه را لغو می‌کنند.

البته لغو مراسم سنتی ۱۰۰ ساله عزاداری مسلمیه در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) باعث نشد که هیأتی‌ها برپایی دسته‌های عزاداری را کنار بگذارند؛ به طوری که شب گذشته چندین دسته عزاداری در جوار حرم به عزاداری پرداختند؛ در حالی که می‌شد با تصمیمی منطقی‌تر، از لغو این برنامه و ترک سنت ۱۰۰ ساله جلوگیری کرد.

فیلمی از حضور دسته‌های عزاداری در اطراف حرم را اینجا مشاهده کنید:

 

ممنوعیت نمایشگاه و تجمعات در تهران تا هفته آینده

در پی همین رفتارها دو روز مانده به مراسم روز عرفه، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به شیوع گسترده پاندمی کرونا، اعلام کرده است: با توجه به تمدید محدودیت‌های اعمال شده توسط ستاد کرونای استان تهران، این محدودیت‌ها حداقل تا پایان هفته آینده برقرار و بر همین اساس برگزاری نمایشگاه، مجمع عمومی و تجمعات ممنوع اعلام شده است.

این تصمیم در حال امروز گرفته شده است که تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا در کشور بازهم رکورد زد و متاسفانه ۲۳۵ نفر از هموطنان به دلیل شیوع کرونا در گذشتند.

مسئولین برای برگزاری محرم همراه هیأتی‌ها شوند

سازمان تبلیغات اسلامی با تشکیل ستاد ویژه پیگیری‌های محرم با حضور تمام نهادهای فرهنگی کشور به دنبال رسیدن به یک اجماع برای برگزاری جلسات محرم است که بناست در قالب سندی به همراه پروتکل‌های بهداشتی تصویب شود. هیأتی‌ها سلامتی مردم را خط قرمز و خود را شرعاً، اخلاقاً و قانوناً مکلف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانند. جا دارد مسئولین بهداشت و درمان کشور، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، همراهی خود را برای برگزاری جلسات مذهبی افزایش دهند. اتخاذ برخی تصمیمات بدون تأمین دلایل و اقناع مخاطبان می‌تواند اتفاقی مشابه دسته‌های عزاداری مسلمیه و یا پیاده‌روی عراقی‌ها برای حضور در کربلای معلی را درپی داشته باشد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین