عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
حجت الاسلام میرباقری:
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در ماه محرم نمی‌توان جلسات را تعطیل کرد. لذا از جامعه پزشکی می‌خواهیم تا به برنامه و پروتکلی برای ما برسند که این مراسم‌ها با رضایت کامل آنان و هیأتی‌ها برگزار شود.

عقیق:نخستین همایش از سلسله نشست‌های علمی هیأت‌های مذهبی به عنوان کرونا و چالش‌های پیش روی هیأت‌ها عصر امروز پنجشنبه ۲ مردادماه در حسینیه و کتابخانه آیت‌الله حائری طبسی در استان قم با حضور حجج اسلام میرباقری، سیدحسین مومنی، بندانی نیشابوری، حسین انصاریان، احمد واعظی،‌ موسوی مطلق،‌ میرزامحمدی، محمد جواد زمانی، عزت زمانی و مداحانی همچون مالکی‌نژاد، آصی، عطایی و شالبافان برگزار شد.

آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در این نشست با بیان اینکه چالشی که امروز با آن مواجه شده‌ایم، حکمرانی مجازی است که در سطح این نگرانی ما دخالتی نداریم و تنها کاربر هستیم، اظهار داشت: ما در عین اینکه باید از فضای مجازی استفاده کنیم، نباید حکمرانی آن را قبول کنیم و در فضای آن وارد شویم زیرا این ادامه حکمرانی غرب است بنابراین به هیچ وجه نباید بپذیریم که عزاداری‌های امام حسین علیه‌السلام در ماه محرم مجازی شود البته نه به این معنا که از فضای مجازی استفاده نکنیم بلکه از این فضا برای بسته رویدادهای حقیقی خود استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرونا بیماری حقیقی و خطرسازی است و بالاخره مانند بیماری‌های دیگر جامعه را درگیر کرده است، تصریح کرد: اما مسئله این است که در قبال این بیماری باید چه کنیم؟ از روز اول جامعه پزشکی و خارج از آن نحوه مواجهه با این بیماری را متفاوت از قرنطینه کور دانستند و امروز نیز کشور به این نتیجه رسیده است که راه حل اصلی قرنطینه نیست و باید به فاصله‌گذاری معقول و رعایت اصول بهداشتی بپردازیم.

میرباقری گفت: امروز واضح است که راه مقابله با این بیماری، قرنطینه کور و تعطیلی مسجد و هیأت نیست. البته تردید نداریم که غربگرایانی در این کشور وجود دارند که بدشان نمی‌آید، مراسم مذهبی مثل مسجد ارک، حسینیه همدانی‌ها و یا جلسه چیذر و ... با حضور هزاران جوان تعطیل شود؛ زیرا این مجالس را مانع پیشرفت خود می‌دانند. خاطرم هست، روزی این افراد در دولت اصلاحات در روزنامه‌ها می‌گفتند چطور از توسعه حرف می‌زنیم در حالی که سال قبل سه میلیون نفر به زیارت امامزاده‌ها رفتند یعنی اگر این افراد به آنتالیا می‌رفتند، توسعه محقق شده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه افرادی از همین جنس قبل از ماه مبارک رمضان با حضور در بیوت مراجع به دنبال آن بودند تا ماه رمضان را تعطیل کنند و روزه را دشمن سلامتی در برابر بیماری کرونا معرفی کنند، تصریح کرد: کادر پزشکی و حتی سازمان بهداشت جهانی به میدان آمدند و جلوی این امر را گرفتند. لذا باید تلاش کنیم عزاداری‌ها مجازی نشود و با رعایت اصول بهداشتی جلسات را برگزار کنیم. از جامعه پزشکی نیز می‌خواهیم به جلسات مذهبی کمک کنند تا با هر اقتضائات پیشامدهای طرح جایگزینی داشته باشیم و جلسات را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه جلسات محرم فواید بسیاری دارد که برای حفظ سلامت روانی جامعه ضروری است، تصریح کرد: این رویکرد فراتر از تعامل قلبی و تبدیل روابط اجتماعی و روابط دینی است.

میرباقری گفت: درخواست داریم تصمیم‌گیری نسبت به مجالس مذهبی در ستاد ملی مبارزه با کرونا شفاف صورت گیرد تا بدانیم چه افرادی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند؛ زیرا گاهی تصور می‌شود افرادی که در طول سال کمتر به مسجد و حرم‌ها می‌روند، برای مساجد و زیارت ما تصمیم‌گیری می‌کنند که بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید افراد دارای صلاحیت در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات مذهبی قطعاً انجام خواهد شد تصریح کرد: در ماه محرم نمی‌توان جلسات را تعطیل کرد. لذا اگر به این سمت حرکت کنیم قطعاً انجام نمی‌شود و حرف‌ها روی زمین می‌ماند. بنابراین از جامعه پزشکی می‌خواهیم تا به برنامه و پروتکلی برای ما برسند که این مراسم‌ها با رضایت کامل آنان و هیأتی‌ها برگزار شود.

وی ادامه داد: برپایی دسته‌های عزاداری، برگزاری جلسات در فضای باز، گسترش فضای رسانه‌ای و ... از جمله طرح‌هایی است که می‌توان در ماه مبارک رمضان در هیأت‌ها، اجرا شود که البته اگر این عوامل به جوان‌ها سپرده شود قطعاً ده‌ها طرح دیگر نیز پیش‌بینی خواهند کرد. البته تا قبل از محرم باید نمونه‌های عملی آن اجرایی شود تا به عنوان الگو به مردم ارائه شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال فردی در این خصوص که در فرصت کرونا آیا بهتر نیست که به جای گریستن، نگریستن به واقعه عاشورا را گسترش دهیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در تحلیل‌های روشنفکری باقی مانده‌ایم. آنچه که بدنه اسلام را نگه داشته، از طریق فرهنگ عمومی بوده است. نباید مراسم سنتی را کوچک شمرد؛ زیرا احساس و عقلانیت با هم رشد می‌کنند.

عدم برگزاری جلسات محرم ذائقه فرهنگی مردم را تغییر می‌دهد

حجت الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این مراسم با بیان این که در ماه رمضان و شب‌های قدر با تمهیدات گسترده صورت گرفته جلسات برگزار شد، تصریح کرد: حال در آستانه ماه محرم یک نگرانی وجود دارد که اگر تمهیدات لازم را ایجاد نکنیم، ذائقه فرهنگی و دینی مردم تغییر خواهد کرد. برای برگزاری جلسات یک ظرفیت رسانه‌ای و فضای مجازی وجود دارد اما تجربه ثابت کرده است، حال معنوی و تاثیر تبلیغات چهره به چهره در ایام خاص مانند محرم و رمضان در فضای مجازی تامین نمی‌شود.

وی افزود: در دفتر تبلیغات اسلامی، افرادی در فضای مجازی برنامه‌هایی را تهیه و بارگذاری کردند تا به فریضه تبلیغ دین در این فضا بپردازیم، اما قطعاً نمی‌تواند جایگزین تبلیغ چهره به چهره باشد.

واعظی با اشاره به اینکه اگر شرایط برای برگزاری حضوری جلسات محقق نشد، نباید از ظرفیت فضای مجازی غافل شویم و حتی اگر جلسات حضوری هم بود، باز هم باید از این فضا استفاده کنیم، گفت: البته تمام دستگاه‌های فعال در دین به نحو حداکثری باید برای گسترش این فریضه تلاش کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این دفتر با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و توافق صورت گرفته همچون سال‌های گذشته به نحو حداکثری هرجایی که شرایط مهیا باشد و اعلام نیاز صورت گیرد، بدون در نظر گرفتن سقفی، افراد مبلغ را براساس اعلام نیاز اعزام خواهد کرد تا این فریضه مهم و تاثیر گذار در ماه محرم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی گروه پشتیبان برای تبلیغ ایجاد شده است گفت: مسئله تبلیغ در ماه محرم هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی، توأمان مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدواریم با هر تدبیری بتوانیم ملت را از فیوضات محرم بهره‌مند کنیم تا پشتوانه معنوی دینی کشور باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین