عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:
امروز پرستاران در خط مقابله با این بیماری هستند و کارهایی را انجام می دهند که شاید وظیفه آنان نباشد، این همان فتوت و جوانمردی است که انجام می دهند و همایش بین المللی عرفان و حماسه حسینی برای تبیین همین مفاهم ارزشمند برای جامعه امروز بشریت است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی امروز در نشست خبری  همایش بین المللی عرفان و حماسه حسینی در آستانه روز عرفه که در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شد به تشریح معنا و مفهوم عرفان و حماسه در حج و حادثه عظیم عاشورا پرداخت.

وی گفت: یکی از مسائل حج، عرفان حج است و شاید عرفان بدون سیدالشهدا(ع) اصلا معنا و مفهومی نداشته باشد.

استاد عابدی خاطرنشان ساخت: یک بخش عمده حج عرفه است و به عبارت دیگر رکن حج عرفه است و گفته شده است که اصلا حج یعنی عرفه و حال آنکه عرفه بدون سیدالشهدا(ع) و وجود با برکت آن حضرت اصلا مفهومی ندارد و این عرفه با حماسه و امام حسین(ع) عجین شده است.

وی با اشاره به اهمیت کعبه برای اعراب صدر اسلام افزود: در زمان صدر اسلام مردم و اعراب آن زمان احترام زیادی برای خانه خدا کعبه قائل بودند تا جایی که به احترام کعبه که چهارگوش است کسی خانه خود را چهارگوش نمی ساخت بلکه خانه ها همگی مدور یا بیضی شکل بود؛ به عبارت دیگر شرف عرب به کعبه بود و اگر کسی می خواست که عرب را از بین ببرد نابودی کعبه را مدنظر داشت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: درباره عرفان باید دانست که به کسی عارف گفته می شود که برای این دو سوال جواب مناسب ارائه دهد، اول اینکه "توحید چیست؟" و دوم اینکه "موحد کیست؟" اگر کسی جواب این دو سوال را به خوبی بداند او عارف است  و اینکه گفته می شود "عرفان حج" به این معناست که انسان خداشناسی در حج را بداند و همچنین بداند که موحد واقعی و انسان کامل کیست و دشمن خدا چه کسی است؟

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)  در توضیح کلمه "حماسه" خاطر نشان ساخت: برای حماسه در کتاب لغت آمده است که حماسه یعنی جنگاوری و دلاوری، اما در فرهنگ دینی و اسلامی حماسه یعنی جوانمردی و زن و مرد هم ندارد یعنی ممکن است کسی زن باشد اما حماسه داشته باشد و جوانمرد باشد همانند زینب کبری(س).

وی افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا در هیچ شرایطی حاضر نشد که دشمنان خود را نفرین کند و این همان حماسه و جوانمردی است و آن حضرت در حادثه عظیم کربلا فتوت و جوانمردی را در حد اعلای خود به جا آوردند.

استاد عابدی با بیان اینکه نیاز مهم امروز ما در جامعه بشریت حماسه و جوانمردی است خاطر نشان ساخت: امروز پرستاران در خط مقابله با این بیماری هستند و کارهایی را انجام می دهند که شاید وظیفه آنان نباشد، این همان فتوت و جوانمردی است که انجام می دهند و همایش بین المللی عرفان و حماسه حسینی برای تبیین همین مفاهم ارزشمند برای جامعه امروز بشریت است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در پایان با اعلام زمان برگزاری همایش بین المللی عرفان و حماسه حسینی  تاکید کرد: همایش بین المللی عرفان وحماسه حسینی چهارشنبه هفته بعد هشتم ذی الحجه در آستانه روز عرفه و با حضور بیش از ده کشور و سخنرانی ۱۳ نفر به صورت مجازی در قم برگزار می شود.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین