عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
امروز اول ماه ذی‌الحجه است. ماهی که عبادت در آن اهمیت زیادی دارد و توصیه‌های فراوانی بر روزه‌داری و دعا در این ماه شده است.

عقیق:امروز اول ماه ذی‌الحجه است. ماهی که عبادت در آن اهمیت زیادی دارد. پیامبر (ص) درباره اهمیت دهه اول این ماه می‌فرماید: عبادت و کار نیک در هیچ ایّامی به اندازه این ایّام فضیلت ندارد. (اقبال، ص ۳۱۷)

همچنین در برخی روایات و تفاسیر «لیال عشر» که خداوند در سوره فجر به آن سوگند خورده دهه اول ماه ذی‌الحجه است.

اعمال مشترک دهه اول

روزه گرفتن در دهه اول

خواندن دو رکعت نماز میان نماز مغرب و عشاء در هر رکعت پس از سوره حمد یک مرتبه سوره توحید و آیه ۱۴۲ سوره اعراف «وَ وٰاعَدْنٰا مُوسىٰ ثَلاٰثِینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً وَ قٰالَ مُوسىٰ لِأَخِیهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاٰ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»

خواندن دعایی از روز اول تا عصر روز عرفه به دنبال نماز صبح و پیش از مغرب که ابوحمزه ثمالی از امام صادق(علیه‌السلام) روایت کرده‌اند.

پنج دعایی که جبرییل برای حضرت عیسی از جانب خدا هدیه آورد تا در این ایام بخواند.

حضرت عیسی (ع) برای «صد مرتبه» خواندن هر کدام از این دعاها، ثواب بسیاری بیان کرده است و این امر بعید به نظر نمی‌رسد، چنان‌که علامه مجلسی فرموده: اگر کسی هر روز هریک از این دعاها را «ده مرتبه» بخواند به روایت عمل کرده، ولی اگر هر روز هریک را «صد مرتبه» بخواند بهتر است.

در هر روز این دهه این تهلیلات (مفاتیح نوین ص ۸۴۰) را که از امام علی (ع) با ثواب بسیار روایت شده بخواند و اگر روزی «ده مرتبه» بخواند بهتر است.

اعمال مخصوص روز اول ماه ذی الحجه

روزه گرفتن. در روایتی از امام موسی بن جعفر (ع) نقل شده است که هرکس روز اول ماه ذی‌الحجه را روزه بگیرد، خداوند برای وی پاداش عظیمی را می‌نویسد.

خواندن نماز حضرت زهرا (س) به همان کیفیتی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.

دو رکعت نماز نیم ساعت پیش از رسیدن آفتاب به هنگام ظهر بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» «یک مرتبه» و هر یک از سوره‌های «توحید» و «آیت‌الکرسی» و «قدر» را «ده مرتبه» بخواند.

هرکس از ظالمی خوف داشته باشد، در این روز بگوید: «حَسْبِی حَسْبِی حَسْبِی مِنْ سُؤالِی عِلْمُکَ بِحالِی». تا خداوند او را از شرّ آن ظالم حفظ کند.

منبع: مفاتیح نوین

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین