عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
گامروز ۲۳ ذی‌القعده است و براساس آیات و روایات به‌عنوان یکی از روزهای مخصوص زیارتی حضرت رضا(ع) از آن یاد شده است.

عقیق:براساس آیات و روایات زیارت امام ابوالحسن علی‌بن موسی الرضا(ع) در ماه ذی‌القعده ارج و ثواب بسیار بالایی دارد و در واقع زیارت آن حضرت در این ماه «افضل» زیارات در سایر ماه‌ها است و باید از تک تک روزهای این ماه برای زیارت امام رضا(ع) بهره جست.

اگر به اتفاقات و رخدادهای شکل‌گرفته در این ماه قمری نظری بیندازیم شاهد هستیم که رویدادهایی همچون  میلاد حضرت معصومه(س)، میلاد امام رضا(ع)، شهادت امام جواد(ع) و خروج امام هشتم شیعیان از مدینه به‌سمت خراسان در این ماه شکل گرفته و حلقه وصل و محور تمامی آنها نیز شمس‌الشموس است؛ بنابراین پربیراه نیست که این ماه را منتسب به حضرت رضا(ع) می‌دانند.

میان روزهای ماه ذی‌القعده اما بیست و سوم این ماه دارای ارج و جایگاه خاصی نسبت به سایر روزهای آن است زیرا این روز مصادف با خروج ثامن الحجج(ع) از مدینه به‌سمت خراسان است و به همین دلیل زیارت این امام همام از فضیلت بیشتری در این روز برخوردار است.

در باب علت نام‌گذاری روز 23 ذی‌القعده به نام روز زیارتی امام رضا(ع) دلایل زیادی عنوان شده است؛ برخی معتقدند این روزی است که شهادت امام رضا(ع) در آن رخ داده است؛ برخی نیز قصد دارند با برجسته کردن این روز به نقش اثرگذار و برجسته امام رضا(ع) در مرو به‌عنوان یکی از کانون‌های نشر حقایق اسلامی تأکید کنند و برخی نیز درصدد خط بطلان کشیدن بر اندیشه‌های انحرافی شیعه هستند.

یکی از اندیشه‌های انحرافی شیعه در آن برهه این بود که امامت ثامن الائمه(ع) را انکار می‌کردند و معتقد بودند باب امامت با امام هفتم شیعیان بسته شده است و تعیین روز زیارتی امام رضا(ع) حاکی از اهمیت و جایگاه خطیری است که حضرت در تاریخ شیعه ایفا کرده‌اند.

اعمال روز زیارتی حضرت امام رضا(ع)

بهترین منبع برای آگاهی از اعمال زیارتی ثامن الحجج(ع) در روز 23 ذی‌القعده همان نکاتی است که در مفاتیح‌الجنان عنوان شده است.

بسیاری از آداب ذکرشده برای تشرف به حرم منور رضوی و زیارت آن امام همام همان آدابی است که زائر باید به‌هنگام تشرف به حرم ائمه اطهار(ع) رعایت کند.

حالت خضوع و تواضع داشتن به‌هنگام تشرف و رعایت پاکیزگی و همچنین ذکر خواندن و اذن دخول خواستن به‌هنگام ورود به حرم و بارگاه آن حضرت از مهمترین نکاتی است که باید در این روز رعایت کرد.

تشرف در زمان شیوع کرونا

آستان قدس رضوی اما از همان نخستین روزهای شیوع کرونا برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه مشخصی را برای مقابله با این ویروس منحوس در فضای سراسر نور و برکت حرم منور رضوی تمهید کرد.

با وجود این اما توصیه این است که حتی‌المقدور در این ایام و به‌ویژه در روزهای زیارتی آن حضرت مردم به‌صورت مجازی و از راه دور به زیارت بپردازند و زیارت حضوری را به زمان بهتری موکول کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین