عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم با صراحت ابراز می‏ دارد که غیبت کننده، فاقد ایمان قلبی است؛ زیرا فردی که با زبان، به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اقرار کند، مسلمان است؛ ولی اگر ...

عقیق:کتاب «نکوهش غیبت از دید شرع‏» اثری از مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی پیرامون موضوع غیبت است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

  

* ابعاد غیبت از دیدگاه روایی

  

به غیبت از سه بُعد می‏ توان توجه کرد:

۱. بعد عملی: در روایت پیشین به بعد عملی غیبت اشاره داشت.

  

۲. بعد درونی (روانی) : امام علی علیه السلام می‏ فرماید:

الأم الناس المغتاب/ پست‏ترین مردم کسی است که غیبت می‏ کند.

حضرت در این روایت به بعد درونی و روانی غیبت نظر دارد؛ به این معنا که حال درونی شخص غیبت کننده را بیان می‏ کند.

  

۳. بعد معنوی (الهی) : حضرت در روایت دیگری به تأثیر منفی غیبت در بعد معنوی اشاره دارد و رابطه خداوند با اهل غیبت را روشن می‏ سازد:

  

ابغض الخلائق الی الله المغتاب/ مبغوض ترین مردم در نظر خداوند کسی است که غیبت می‏ کند.

  

رسول اکرم صلّی الله علیه وآله و سلّم می‏فرماید:

یا معشر من آمن بلسانه و لم یؤمن بقلبه لاتغتابوا المسلمین

ای گروهی که به زبان ایمان آورده‏اید، اما دل‏های شما ایمان نیاورده است، از مسلمانان غیبت نکنید.

  

رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم با صراحت ابراز می‏ دارد که غیبت کننده، فاقد ایمان قلبی است؛ زیرا فردی که با زبان، به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اقرار کند، مسلمان است؛ ولی اگر وابستگی قلبی، یعنی ایمان نداشته باشد و از مسلمانان غیبت کند، بعد معنوی‏اش ضعیف می‏شود؛ بنابراین مسلمان واقعی کسی است که قلب و زبانش، هر دو معتقد و از غیبت به دور باشند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین