عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برنامه‌های این نهاد همزمان با دهه کرامت را تشریح کرد.

عقیق:مصطفی خاکسار قهرودی ظهر امروز در نشستی خبری در محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی اظهار داشت: حاکمیت تعالیم دینی و محاسن کلام امامان و اهل بیت (ع) سبب ترویج حس شادی مؤمنانه در میان مسلمانان می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در قالب تقویت ارتباطات و توسل جستن به بزرگان اهل بیت(ع) می‌توان از لطف بزرگ الهی بهره برد، یکی از روش‌های به وجود آوردن این ارتباطات قوی میان خود و امامان شیعه (ع) برگزاری برنامه‌هایی در ارتباط با احیای دین و تقویت اسلام بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز به عنوان وظیفه دینی به رعایت کامل مسائل بهداشتی در اماکن متبرکه حرم رضوی می‌پردازیم که این امر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این دوران است، امید است این معضل بزرگ به زودی از جامعه اسلامی حذف شود، از دیگر محورهای قابل اجرا می‌توان به تلاش برای ایجاد فضای تقویت شده معرفتی اشاره کرد.

خاکسار قهرودی ادامه داد: درس‌آموزی دینی نیز از مواردی بوده که تمامی مسلمانان به آن نیاز دارند، در شرایط موجود نیز برای ایجاد فضای سالم‌تر و بی‌خطر باید تعلیماتی صورت پذیرد، البته بسیاری از برنامه‌ها در این دوران حذف شده و باید سایر آنها به گونه‌ای اجرا شود که خلاء‌ها را پر کند.

وی بیان کرد: در عید نوروز امسال فعالیت بالایی در اماکن متبرکه رضوی داشتیم که تولید و پخش بالغ بر 100 هزار دقیقه برنامه یکی از این برنامه‌ها بوده است، در بخش خدماتی و اجرایی نیز اغلب برنامه‌ها در بیمارستان رضوی تدارک دیده شده بود و مورد توجه مسئولان این بخش قرار گرفت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: 370 برنامه مختلف از سوی آستان قدس رضوی برگزار شده که از جمله آنها می‌توان به اقدامات مختلفی در حرم مطهر رضوی اشاره کرد، برنامه‌هایی نیز در سطح شهر برنامه‌ریزی شده و در سطح کشور نیز اقداماتی در دست انجام است.

وی بیان کرد: به گفته معاون وزیر بهداشت در جلسه ستاد کرونا، اغلب در محافل مذهبی و مساجد برنامه‌های مربوط به مسائل بهداشتی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

خاکساری قهرودی عنوان کرد: قرار است سه داروی جدید توسط داروسازی ثامن رونمایی ‌شود، در بیمارستان رضوی افتتاح مرکز دندانپزشکی، اتاق‌های عمل جراحی و آزمایشگاه‌ جدید صورت می‌پذیرد، مدرسه جدیدی نیز در مشهد احداث شده و به زودی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به این که در حوزه بذر و نهال نیز اقدامات کشاورزی انجام شده و به طور کلی اقدامات کنونی سبب ایجاد فضای بهتری در آینده می‌شوند، گفت: در یکی از وقف‌نامه‌ها برای کمک به جزامی‌ها تلاش شده و به زودی فعالیت در این زمینه بیشتر می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: مردم نیز در ارتباط با مسائل بهداشتی رعایت می‌کنند، به عنوان مثال وضعیت کنونی حرم رضوی هیچ مشابهتی با سال‌های گذشته ندارد، بنابراین ما باید علاوه بر تقدیر از مسئولان، از عموم نیز قدردانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زائرانی که در این ایام به مشهدمقدس مشرف می‌شوند با رعایت اصول بهداشتی به سلامت دیگران آسیب نمی‌رسانند، با وجود این، تعداد زیادی از خدام برای کمک به رعایت بیشتر مسائل بهداشتی توسط عموم مردم در حرم مطهر رضوی فعال هستند.

خاکسار با اشاره به این که  بار بزرگی از فعالیت‌های پیشگیرانه در حوزه کرونا به عهده صدا و سیما و مطبوعات بوده که باید از آنها تقدیر شود، ادامه داد: مردم باید از منافع موقوفات کنونی برخوردار شوند و اگر در برخی از بخش‌ها این قانون صورت نپذیرفته باید برای رعایت آن قدم برداشت. امیدواریم دیگر بسته شدن درب‌های حرم مطهر رضوی را نبینیم. 

حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی  نیز در این نشست اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، علمی، اجتماعی و خدمت رسانی، معنوی و نظایر آنها در دهه کرامت اجرا می‌شود، امسال بیشترین برنامه‌ها اجرا خواهند شد و محدودیت ناشی از شیوع کرونا سبب از بین رفتن نظرم و محدود شدن برنامه‌ها نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال تمامی مسلمانان و شیعیان دنبال کننده برنامه‌های جذاب آستان قدس رضوی می‌شوند، این سازمان در دهه کرامت فعالیت خود را بیشتر می‌کند و سایرین از این فعالیت‌ها بهره می‌برند.

مهدوی‌مهر بیان کرد: ایستگاه مطالعات دیجیتال از دیگر برنامه‌های قابل اجرا در دهه کرامت بوده است، همچنین از کتابخانه تخصصی سادات رونمایی به عمل می‌آید، فعالیت‌های بسیاری مانند برگزاری نشست‌های مختلفی با متولیان مربوط به این برنامه‌ها انجام می‌شوند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد؛ معاون تبلیغات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: مجموعه برنامه‌ها و مراسم دهه کرامت با رعایت چارچوب‌های بهداشتی برگزار می‌شود، هیچ یک از مراسم به صورت حضوری برگزار نمی‌شوند و با بهره‌مندی از فعالیت‌های صدا و سیما می‌توان آنها را به صورت مجازی مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم 90 دقیقه پیش از نماز و پس از آن برگزار می‌شود، دو ویژه برنامه در نظر گرفته شده که از آنها می‌توان به دشت‌های شکوه اسلام اشاره کرد، صلوات خاصه از سوی یکی از بهترین مداحان برگزار و هرشب یکی از مجموعه احادیث حضرت رضا (ع) ذکر می‌شود.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: برنامه‌هایی با عنوان ایران سرافراز، رزمایش همدلی، جهاد سلامت و مکتب حاج قاسم سلیمانی با حضور افراد مقام‌دار کشور برگزار می‌شوند، یکی از برنامه‌ها نیز با حضور بنیاد بهره بری موقوفات و جمعی از فعالان اقتصادی شکل می‌گیرد، گردهمایی 88 نفر از فعالان خوشنویسی و خلق چندین اثر هنری در تیرماه نیز از دیگر برنامه‌های این چند روز بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری ویژه برنامه‌هایی مانند آوای ملکوت، آقا سلام و نظایر آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است، فعالیت‌های فضای مجازی برای زائران ایرانی و خارجی از مهم‌ترین برنامه‌های آستان قدس رضوی بوده که به چهار زبان در دسترس عموم قرار می‌گیرد.مسابقات مختلفی مانند 12 به 12 در دهه کرامت برگزار و 6 عنوان کتاب در این مسابقات معرفی می‌شوند.

استاد آقا؛ رئیس بنیاد کرامت رضوی نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه‌ها به دو دسته کلی برگزار می‌شوند، امسال 88 هزار جشن خانگی برنامه‌ریزی شده است، 888 هزار جهیزیه در حال توزیع به نو عروسان بوده است، در هر استان هشت نفر از فعالان مذهبی انتخاب شده و به طور کلی از 250 نفر تقدیر به عمل می‌آید.تجلیل از خانواده‌های شهدا، حضور در مراکز نظامی و نظایر این برنامه‌ها نیز در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته است، افتتاح بیمارستان سیار در مشهد و خدمت رسانی در محور مسائل بهداشتی و این قبیل فعالیت‌ها در سطح شهر مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

وی گفت: در مؤسسه موقوفه زائر جشن‌ها و مسابقات مختلف فرهنگی برگزار می‌شود، بسته‌های غذایی جدیدی نیز برای خانواده‌هایی که نتوانستند از توزیع 600 هزار بسته غذایی و 250 هزار وعده غذایی گرم بهره ببرند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین