عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری:
استاد حوزه علمیه قم گفت: مکتب‌سازی و ایجاد یک معنویت مبهم در مقابل گرایش توحیدی، از مکاید درازمدت شیطان است که همیشه دنبال می‌کند.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم در بیانی با اشاره به اینکه یکی از مکاید شیطان در طول تاریخ، مکتب‌سازی‌های بدلی بوده است، گفت: امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام با مکتب‌های بدلی به مبارزه برخاستند و یک مکتب پیشگام در اخلاق، کلام و فقه را بنیان نهادند.

وی تصریح کرد: مکتب‌سازی و ایجاد یک معنویت مبهم در مقابل گرایش توحیدی، از مکاید درازمدت شیطان است که همیشه دنبال می‌کند. این مکتب‌سازی از «حَسبُنا کتاب‌الله» شروع می‌شود تا بعد در دوره بنی‌امیه و معاویه به جایی می‌رسد که کاملاً وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) را رصد می‌کند و هر کاری حضرت می‌کند، بدلش را می‌سازد.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: فرقه‌های کلامی و گرایش‌های معنوی منحرف که الان پیدا می‌شود تصادفی نیست و همان‌طور که الان دستگاه شیاطین جن و انس تفرق معنوی و ایجاد گرایش‌های باطل را مدیریت می‌کنند، در دوره‌های قبل هم همین‌طور بوده است.

وی اضافه کرد: من در کتاب توحید صدوق، انحرافاتی را که در دنیای اسلام در موضوع توحید شده دیده‌ام. در تفسیر توحید یک طیف، از کسانی هستند که به «تعطیل» یا «تشبیه» رسیده‌اند. اینها مکتب‌سازی است و ریشه‌اش به دستگاه طواغیت و شیاطین برمی‌گردد.

«یکی از کارها ایجاد کالای جایگزین است که در آن دوره هم به‌شدت اتفاق افتاده است، مثل تحریف معنویت اسلام، تحریف فقه و حتی روش فقاهت، تحریف اعتقادات که در همه اینها مکتب‌سازی‌های متعدد انجام شده است؛ از اشاعره و جبریه بگیرید تا مرجئه، اینها همه ساخته و پرداخته عملی دستگاه طواغیت و بنی‌امیه است و تصادفاً ظهور پیدا نکردند.»

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان مطلب فوق گفت: همان‌طور که شیخ مفید نقل کرده‌ قبل از امام باقر علیه‌السلام، تشیع که مکتب حق است، یک فقه و شریعت روشن و حتی یک معنویت و یا نظام اعتقادی دارای چارچوپ روشن نداشت و گاهی در فقه نیازمند اهل‌سنت می‌شدیم اما امامین ‌صادقین علیهما‌السلام یک مکتب پیشگام ایجاد کردند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: در صدر اسلام واقعاً اینگونه بود و نبض فرهنگ در دستان امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام بود. ایشان هم مبارزه با گرایشات منفی می‌کردند و جلوی آن معنویت باطلی که بعد مبدأ پیدایش گرایشات صوفیانه شد ایستادند، علاوه بر این، به‌شدت با گرایشات انحرافاتی و ظاهری‌گری مبارزه کردند و به دنبال ایجاد یک عقلانیت استوار شیعی در کلام و در اعتقادات بودند. ایشان یک بنای عظیمی را در فقه و کلام و عرفان و اخلاق گذاشتند.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین