عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
آیا درست است كه آتش جهنم برای سادات حرام است و سادات گناهکار در «زمهریر» که سرد است عذاب می‌شوند؟

عقیق:در خصوص اینكه آتش جهنم برای سادات حرام است و سادات گناهکار در «زمهریر» که سرد است عذاب می‌شوند باید توجه داشت که واژه «زَمهَریر» از ماده زَمْهَرَ به معنای «شدت سرما»، می‌باشد و فقط در یک آیه‌ی قرآن کریم بیان شده است، و آن هم در توصیف بهشت و نعمات بهشتیان و نه جهنم:

«مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا»(1)

ترجمه: در آن [بهشت] بر تختها[ى خويش] تكيه زنند در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى.

الف – این که خداوند متعال سادات را وارد آتش نمی‌نماید، آتش بر سادات حرام شده است، سادات کافر یا معصیت‌کار در جایی از جهنم به نام زمهریر که سرد است معذب می‌شوند و ...، گمان‌های غلط و خرافه است.

ب – هر موجودی در هر عالمی باید جایگاهی داشته باشد، چنان چه جایگاه انسان زنده، کره‌ی زمین است، خواه مؤمن باشد و خواه کافر. شمر و یزید نیز روی همین زمینی زندگی می‌کردند که حضرات امام حسین، ابوالفضل  العباس و زینب کبری علیهم‌اسلام زندگی می‌کردند. اما در آخرت انسان‌ها به تناسب ایمان و عمل‌شان جدا و جایگاه‌هایشان متفاوت می‌شود. جایگاه اهل ایمان بهشت است و جایگاه اهل کفر، نفاق و معصیت پروردگار عالم نیز جهنم است و هر یک نیز طبقات و ویژگی‌هایی دارند.

از این رو همه‌ی اهل کفر، ظلم و عصیان به جهنم می‌روند، خواه سادات باشند یا عام. چنان چه در حدیث فرمود:  «خداوند جهنم را برای معصیت‌کاران آفریده است؛ هر چند آن شخص عاصی، سید قريشی باشد».(2)

ج – ملاک درجات انسان، از اسفلین سافلین گرفته تا اعلی علیین، فقط میزان تقواست. لذا خطاب به همه انسان‌ها (یا ایها الناس) فرمود جنسیّت (مرد و زن)، ملیّت، زبان، نژاد و رنگ و ... به هیچ وجهی ملاک نمی‌باشد و فقط تقوا ملاک است:

«‌يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»(3)

ترجمه: اى مردم ما! شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است.

ج – در میان همه‌ی اقوام، ملل، نژادها و نسل‌ها، افراد خوب، مؤمن و صالح و نیز افراد شرّ، کافر و ظالم وجود دارند و از جمله در میان سادات. سید باب فراماسون، بنیانگذار بابیّت بود که به بهاییت انگلیسی منجر شد – انورسادات با آن همه جنایتش سادات بود – بنی‌صدر با آن همه خیانت و جنایتش سادات بود و ...، آیا اینها چون از نسل سادات هستند، به آتش جهنم معذب نمی‌شوند و امثال آنها چون از نسل دیگری هستند معذب می‌شوند؟! خداوند متعال در قرآن کریم تصریح نموده است که وقتی قیامت برپا می‌شود، نَسَب و قوم و خویشی هیچ نقشی ندارد:

«فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءلُونَ»(4)

ترجمه: پس آنگاه كه در صور دميده شود [ديگر] ميانشان نسبت‏خويشاوندى وجود ندارد و از [حال] يكديگر نمى‏پرسند.

البته در روایت داریم که «در جهنم نقطه‏اى وجود دارد كه از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى‏شود»، اما قید نشده که آنجا مخصوص سادات است و یا آتش جهنم بر سادات حرام شده و به زمهریر می‌روند؟! خیر. بلکه عذاب یکی از طبقات جهنم، سرمای شدید است و جای گرفتن در طبقات بهشت و متنعم شدن از نعمت‌هایش و یا جای گرفتن در طبقات جهنم، طول مدت و معذب شدن به عذاب‌هایش نیز متناسب به اعتقادات و اعمال انسان‌ها می‌باشد.

پی نوشت ها:
1_ (الإنسان، 13)
2_(بحار الانوار، ج 46، ص 82)
3_ (الحجرات، 13)
4_ (المؤمنون، 101)
منبع: جام نیوز
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین