عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق بابیان اینکه روزه‌داران مراتب مختلفی دارند به بیان خصلت‌های روزه‌داران واقعی

عقیق:حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ماه مبارک رمضان را ماه ضیافت الهی خواند و گفت: در این ماه خداوند همه بندگان خود را برای حضور در این ضیافت بی‌نظیر دعوت کرده است، خوشا به حال کسانی که به این دعوت لبیک می‌گویند و با رعایت آداب آن به‌خوبی در این ضیافت شرکت کرده و بهره می‌برند.

وی افزود: البته این ضیافت با ضیافت‌های معمولی و متعارف بین مردم بسیار متفاوت است، زیرا در این ماه که یکی از آداب مهم آن روزه‌داری است، روزه‌دار از خوردن طعام‌های ظاهری و مادی خودداری می‌کند و به طعام‌های معنوی و آسمانی روی می‌آورد.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق تصریح کرد: روزه‌داری در این ماه، طعام‌های که برای خود انتخاب می‌کند، تلاوت قران، دعا، نیایش، نماز، تسبیح و ذکر است که طعام فرشتگان آسمانی به شمار می‌آید و روزه‌دار در این ماه خوی و خصلت فرشتگان را به خود می‌گیرد و عرشی می‌شود و جنبه دیدار روزه‌دار با حق بیشتر از گذشته می‌شود.

وی تأکید کرد: روزه‌دار در این ماه سعی می‌کند، حجاب‌های ظلمانی را از میان بردارد تا بتواند با چشم دل حق را مشاهده کند. روزه‌دار باید به دو امر مهم معنوی توجه کند که یکی صبر و دیگری شکر است، یعنی روزه‌دار هم باید شاکر و هم صابر باشد و این دو صفت در او تجلی نماید.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: روزه، سری از اسرار الهی است، زیرا ما همه اسرار الهی را نمی‌دانیم، مگر آنچه را که اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ما بیان فرموده‌اند؛ ولی این روزه باعث مصفا شدن حرم دل انسان می‌شود.

وی بابیان اینکه روزه مراتبی دارد، یکی از مراتب آن را روزه عوام و توده مردم عادی دانست که در فقه هم احکام آن بیان‌شده است و ادامه داد: در این ماه همه روزه‌داران باید از آنچه روزه را باطل می‌کند، از خوردن و آشامیدن و سایر اموری که در فقه بیان‌شده، دوری کنند. مرتبه بالاتر از این مرتبه، روزه خواص است که اینان علاوه بر اینکه امور شریعت را رعایت می‌کنند و از آنچه روز را باطل می‌کند، خودداری می‌کنند، اعضا و جوارح آن‌ها نیز روزه می‌گیرد و هیچ‌کدام از اعضای او مرتکب گناه که موجب از بین بردن اثر روزه است، نمی‌شود، چشم او گناه نمی‌کند، گوش او صدای حرام نمی‌شود و شکم او از غذای حرام پر نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجفی روحانی خاطرنشان کرد: مرحله بالاتر که از این دو مرتبه بالاتر است، روزه خواص خواص یا خاص الخواص است که قلب و سر آنان روزه می‌گیرد، خوشا به حال آنان که در این مرحله قرار دارند که علاوه بر دو مرحله دوگانه بیان‌شده و رعایت آن، سعی می‌کنند دل را از جمیع غیر از خدا پر کنند و حرم دلشان را تجلی‌گاه اسماء حسنای الهی کنند.

وی گفت: روزه‌دار اگر بخواهد به مقام واقعی روزه دست پیدا کند، لازم است، اقدام جدی در این ماه مبارک انجام دهد و کتاب نفس خویش را محاسبه کند و ببیند چه کرده و سپس با خودش شرط کند که از مسیر حق دور نشود و در کتاب نفس خود چیزی که خواندنش در قیامت شرمنده می‌شود، دوری کند و وقتی خطاب می‌کنند، اقرا کتابک، بتواند باافتخار این کتاب را بخواند. همچنین سعی کند و کشیک نفس خود را داشته باشد که نفس اماره او را فریب ندهد.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق یادآور شد: بنابراین خوب است روزه‌دار دو اقدام مهم را انجام دهد، یکی تخلیه و پاک‌سازی دل از آنچه صفات بد است و دیگری از کینه و حسد است و در مرحله بالاتر از غیر خدا پاک کند و سپس دل را بهسازی و آن را با صفات حمیده نورانی کند تا در این دل بتواند خدای بزرگ را احساس کند؛ زیرا این دل حرم عرش خدا است و تنها دل می‌تواند خدا را مشاهده کند.

وی افزود: امیدواریم در این ماه مبارک رمضان بتوانیم دلمان را به نور قرآن و محبت اهل‌بیت نورانی کنیم و بهره کافی و وافی از این ماه مبارک ببریم؛ زیرا پس از این مشخص نیست که در سال‌های آینده باشیم یا نباشیم و قدر این ایام و ساعات و دقایق را بدانیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین