عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
استاد حوزۀ علمیه قم گفت: خیلی‌ها در شب‌های قدر بیداری می‌کشند. بیداری و احیای این شب‌ها لازم است اما باید توجه داشت که این کار در عین لازم بودن کافی نیست.

عقیق:حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم و استاد اخلاق در گفت‌وگویی دربارۀ اهمیت شب قدر گفت: درک شب قدر از مهم‌ترین موضوعات معارف ما به‌شمار می‌رود که از آن به‌عنوان یک کار بزرگ یاد شده است، چراکه شب قدر برترین شب در طول سال است و این برتر بودن، به‌دلیل اتفاقات باعظمتی است که در آن شب رخ می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه دربارۀ اینکه بیداری صرف در این شب چقدر اهمیت دارد، اظهار کرد: خیلی‌ها در شب‌های قدر بیداری می‌کشند، درست است که بیداری و احیای این شب‌ها امری لازم است اما باید توجه داشت که این کار در عین لازم بودن، کافی نیست.

وی تأکید کرد: صرفاً به‌وسیلۀ بیداری در شب‌های قدر نمی‌توان به رحمت و محبت‌های بی‌کران خداوندی دست پیدا کرد. ناگفته نماند خدای بزرگی که در ماه رمضان امتیازات ویژه‌ای برای بندگانش قرار داده است، قطعاً به بیداران سحرهای ماه رمضان و به‌ویژه شب‌های قدر نیز محبت‌هایی خواهد کرد و از فضل و کرم خود به آنها نیز خواهد بخشید.

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به روایتی در تأیید این موضوع گفت: در روایت داریم که حضرت فاطمۀ زهراء سلام الله‌ علیها از راهکارهایی برای بیداری در شب‌های قدر استفاده می‌کردند؛ امیر‏المؤمنین علیه‌ السلام می‌فرماید: «فاطمه(س) نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شب‌هاى قدر به خواب رود، به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد؛ وَ کَانَتْ فَاطِمَةُ(ع) لَاتَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ‏ تِلْکَ‏ اللَّیْلَةَ وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا.»(1) این مسأله اهمیت احیای شب قدر را بیان می‌کند.

«منظور از اینکه صرف بیداری در شب‌های قدر کافی نیست این بود که باید به مسائل دیگری هم در این موقعیت زمانی ویژه توجه و دقت داشت. شب قدر شب اتصال به امام است و اگر حتی در یک لحظه این اتصال در شب قدر به حقیقت قرآن صورت گیرد، جهشی عجیب و غریب برای انسان رخ خواهد داد. تبعۀ این اتفاق، تغییر در روش زندگی اوست.»

این استاد حوزه علمیه با بیان مطلب فوق و با اشاره به نقش محوری حضرت فاطمۀ زهراء علیها السلام در شب قدر گفت: به‌راستی که باید حضرت زهراء سلام‏ الله علیها، آموزه‌ها و یاد خاطرۀ ایشان را وارد متن زندگی‌هایمان کنیم. ایشان محور اهل‌بیت و ام الأئمه علیهم‌ السلام هستند. این‌که تلاش کنیم آن وجود مقدس را پیوسته حاضر و ناظر بر خود ببینیم و در محضر او زندگی کنیم. این موضوع راهکاری برای بهره از آن نور عظیم در شب‌های قدر است که باید آغازی برای استمرار آن در طول سال باشد.

1 ــ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص470

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین