عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کارشناس مسائل دینی گفت: قساوت قلب یعنی انسان زیبایی‌های عالم را ببیند اما احساس زیبایی نکند و روحش شاد نشود. باید از قساوت قلب به خدا پناه برد.

عقیق:حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در برنامۀ "پگاه عاشقی" شبکۀ 2 سیما که در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، طی سخنانی گفت: در مکتب اسلام فقط اشک ریختن و تضرع کردن تحسین نشده بلکه نداشتن اشک و خشکی چشم به شدت تقبیح شده است و مؤمنان از خشکی چشم ترسانده شده‌اند.

این کارشناس مسائل دینی افزود: در روایت داریم چشم‌ها خشک نمی‌شوند مگر به خاطر قساوت قلب. البته ممکن است فردی بنا به دلایلی کم اشک بریزید اما این روایت یک قاعدۀ کلی است.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: قساوت قلب در زبان فارسی یعنی سنگ دلی، رسول خدا(ص) فرمود: از علامت‌های شقاوت و بدبختی، خشکی چشم و قساوت قلب است. امام باقر علیه‌السلام در حدیث دیگری فرمود: خدای متعال عقوباتی دارد، این عقوبت‌ها مثل گرفتاری در معیشت و زندگی، اینکه کسی حال عبادت ندارد و ...، هیچ عقوبتی بالاتر از قساوت قلب نیست. 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قساوت قلب یعنی انسان زیبایی‌های عالم را ببیند اما احساس زیبایی نکند و روحش شاد نشود، قساوت قلب یعنی انسان دیگر دل رحم نباشد، یعنی خبر شهادت مظلومان عالم را بشوند و بگوید ما چه کار کنیم، اینکه خوبی کسی را ببیند و  قلباً آن را تحسین نکند، گناهی را انجام می‌دهد و احساس عذاب وجدان نداشته باشد، قساوت قلب یعنی دل انسان دیگر کار نکند.

به گفتۀ وی، رفتار مناسب در قبال قساوت قلب عبارتند از: استغفار، خدمت به ضعفاء و یتیمان و ...، در ماه مبارک خدمت به نیازمندان، مهربانی کردن، خدمت به پدر و مادر و ... قساوت قلب را برطرف می‌کند. باید از قساوت قلب به خدا پناه ببریم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین