عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود در خصوص اهمیت استغفار در ماه مبارک رمضان مطالبی را اشاره داشته است.

عقیق:آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود در خصوص اهمیت استغفار در ماه مبارک رمضان مطالبی را اشاره داشته است که در ادامه می‌خوانید:

در روایتی از امام‌صادق (ع) داریم که حضرت فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِینَ أَلْفَ‏ أَلْفِ‏ عَتِیقٍ‏ مِنَ النَّارِ کُلٌّ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ؛ خداوند در هر شب از ماه رمضان هنگام افطار، هفتاد هزار هزار کسانی را که مستوجب جهنّم و آتش‏اند، از آتش نجات می‏‌دهد.» [۱] این خصوصیت ماه رمضان است.

روایت دیگری را شیخ مفید (ره) به سندش از پیغمبر اکرم (ص) نقل می‌‏کند که روایت مفصّلی هم هست: «قال: فَإِذَا کَانَتْ لَیلَةُ الْجُمُعَةِ وَ یوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْهُمَا أَلْفَ‏ أَلْفِ‏ عَتِیقٍ‏ مِنَ النَّارِ وَ کُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا الْعَذَابَ؛ شب جمعه و روز جمعه ماه مبارک رمضان که می‌‏رسد، خداوند هرساعتی هزار هزار نفر را که مستوجب آتش‌‏اند، از آتش جهنّم نجات می‌‏دهد.» [۲] این، غیر از روایت قبلی است.

عند الافطار، سر جای خودش، این هم سر جای خودش. این عظمت ایّام ماه مبارک رمضان را در مورد درخواست‏‌های عبد از ربّش در ارتباط با تطهیرش می‌‏رساند. باز روایتی از پیغمبراکرم (ص) است: «یقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی کُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ ثَلَاثَ‏ مَرَّاتٍ‏ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ؛ در هر شب ماه رمضان، خداوند سه بار این را می‌‏گوید که آیا کسی هست که از من درخواستی؛ یعنی دعایی بکند؟ سراغ من بیاید، رجوع به من بکند که من او را بپذیرم؟ از من درخواست عفو و غفران بکند تا او را بیامرزم و عفوش کنم؟» [۳] این، تعبیر روایات است.

[۱]. بحارالأنوار،ج۴۶، ص۱۰۵ و ج۹۰، ص۱۸۷

تعداد بازدید : 95

[۲]. الأمالی للمفید، ص ۲۳۱ - بحارالأنوار،ج ۹۳، ص۳۳۸- مستدرک الوسائل، ج۷، ص۴۳۰
[۳]. همان

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین